درخواست سازمان جهانی بهداشت از چین برای به اشتراک گذاشتن داده‌های منشأ کرونا
کد خبر: 21682

درخواست سازمان جهانی بهداشت از چین برای به اشتراک گذاشتن داده‌های منشأ کرونا

پس از آنکه پکن ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین نشات گرفته، رد کرد، سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورها خواست اطلاعاتشان درباره منشا این ویروس را در اختیار این سازمان قرار دهند.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: هر کشوری که اطلاعاتی درباره منشا همه‌گیری کرونا دارد، باید آن را با سازمان جهانی بهداشت و جامعه علمی بین‌المللی به اشتراک بگذارد.

کریستوفر ری، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز سه‌شنبه به فاکس نیوز گفت که سازمان تحت امرش به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین منتشر شده است.

نخستین موارد ابتلا به کرونا در شهر ووهان چین در ۲۰۱۹ به ثبت رسید، شهری که یک آزمایشگاه تحقیقات ویروسی دارد. مقامات چین اما این اظهارات را رد کرده و آن را اقدامی برای بدنام کردن پکن می‌دانند.

نتدروس تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت نمی‌خواهد انگشت اتهام به سمت کسی بگیرد، بلکه خواستار «افزایش درک بشر از این همه‌گیری» است تا برای همه‌گیری‌های مشابه در آینده آمادگی داشته و حتی از آن‌ها جلوگیری کند.

او گفت که استفاده سیاسی از تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا تحقیقات عملی در این زمینه را دشوار کرده و امنیت جهان را به خطر انداخته است.

تدروس با بیان اینکه با مقامات ارشد چین گفت‌وگو کرده، گفت: سامان جهانی بهداشت همچنان از چین می‌خواهد در اشتراک داده‌های مربوط به این همه‌گیری شفافیت داشته و پس از انجام تحقیقات لازم، نتایجش را منتشر کند. تا آن زمان، همه فرضیه‌ها درباره منشا این ویروس پابرجاست.

دیدگاه تان را بنویسید