رئیس دانشگاه تهران: ایران در صدر مهاجرت دانشجویانش به کشور‌های جهان اول است
کد خبر: 23617

رئیس دانشگاه تهران: ایران در صدر مهاجرت دانشجویانش به کشور‌های جهان اول است

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مهاجرت دانشجویان گفت: عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان دخالت دارد و مهمترین علت این است که فرصت های شغلی برایشان فراهم نشده است.نخبگان ما نسبت به کشورشان دغدغه مند هستند ولی متاسفانه ما نتوانستیم زمینه ای برای نگه داشتن نخبگان فراهم کنیم.

 به گزارش خودکارنیوز، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری که صبح دیروز در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نمایشگاه سامانه کاریابی اول تا سوم خرداد در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و دانشگاه تهران در دوره جدید مدیریت با رویکرد جهاد علمی فعالیت می‌کند.

وی درباره دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان در فضای کسب و کار گفت: اقدامات و بسترهایی فراهم کرده‌ایم که برخی از آنها اجرایی شده و برخی هم در حال برنامه ریزی است‌. در زمینه اشتغال مسؤولیت تربیت دانش آموختگانی را برعهده داریم که بتوانند برای نظام اجتماعی و اقتصادی کشور مفید باشند‌. وقتی صحبت از دانشگاه نسل سه و چهار مطرح می‌شود بر ویژگی دانشگاه کارآفرین و همگرا کردن بین بخش‌های جامعه تاکید است. 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران در صدر کشورهایی است که دانشجویانش به کشورهای جهان اول سفر می کنند، گفت: پرورش نیروی انسانی ما در تراز استاندارد جهانی است، دانشگاه های ما اقدامات قابل قبولی در حد استانداردهای جهانی دارند.

وی با اشاره به مهاجرت دانشجویان گفت: عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان دخالت دارد و مهمترین علت این است که فرصت های شغلی برایشان فراهم نشده است.نخبگان ما نسبت به کشورشان دغدغه مند هستند ولی متاسفانه ما نتوانستیم زمینه ای برای نگه داشتن نخبگان فراهم کنیم. ما باید علی رغم ظرفیت ها صدای تولیدکنندگان را هم بشنویم.

* برنامه ریزی برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی

رئیس دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر پیگیر دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون یوریویی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم. دانشگاه‌های عراق در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مجهز هستند و سعی می‌کنیم از آزمایشگاه عراق استفاده کنیم. آنها استاد کافی برای اینکه اشراف بیشتر به آزمایشگاه‌ را داشته باشند ندارند.

وی با بیان اینکه رویکرد مدیران آموزش عالی در سال‌های گذشته این بود که دانشگاه وظیفه‌ای در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان ندارد‌، اظهار داشت: این نگاه واگراست که مسؤولیت دانشگاه فقط تربیت دانشجو است. اما اگر نگاه به دانشگاه از دریچه کارآفرینی باشد، فراهم آوردن شرایط اشتغال برای دانشجویان هم بخشی از وظایف دانشگاه خواهد بود‌. در حال حاضر بیش از ۲۱۰۰ عضو هیات علمی داریم، ۱۰ هزار دانشجوی دکتری، ۱۸ هزار کارشناسی ارشد و ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی داریم که اگر ظرفیت ارشد و دکتری را در نظر بگیریم نزدیک به ۳۰ هزار نفر می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند.

مقیمی ادامه داد: دانشگاه تهران توانسته زیرساخت های قانونی و بخشنامه‌ای را برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین انجام دهد. در این راستا، دروس مربوط به کارورزی و کارآفرینی را تقویت شد. در حوزه آموزش رویکردمان را نسبت به یکسال قبل تغییر داده‌ایم و درمهرماه شاهد ظهور و بروزش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه احداث ۲ پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران و اقدام برای تاسیس سه پردیس دیگر هم در این راستا انجام می‌شود، گفت: آنچه در محیط دانشگاه از جنبه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اشتغال مورد نظر است باید به صورت نظام‌مند، یکپارچه و همگرا دیده شود. تلاش ما این است که دانشجویان بخشی از وقت خود را خارج از محیط دانشگاه و در شهرک‌های صنعتی بگذرانند.

به گفته مقیمی، اولین اردوی مهارتی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. این اردو شامل برنامه‌های هنری، مهارتی و بازدید خواهد بود. در حال تدوین یک بسته کاملی درخصوص آموزشی، پژوهش و مسائل فرهنگی هستیم که برای این موضوع جلساتی را برگزار می‌کنیم که باید به صورت نظام‌مند، یکپارچه و همگرا دیده شود. تلاش ما این است که دانشجویان بخشی از وقت خود را خارج از محیط دانشگاه و در شهرک‌های صنعتی بگذرانند. اولین اردوی مهارتی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اردو شامل برنامه‌های هنری، مهارتی و بازدید خواهد بود. در شهرک صنعتی اشتهارد ۶ هزار فرصت شغلی وجود دارد که اگر همکاری و تعامل بین شهرک صنعتی و دانشگاه برقرار شود، این فرصت‌های شغلی بیشتر هم خواهند شد.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: ما سعی کردیم که مرز‌های بروکراتیک را بشکنیم چرا که دانشگاه بروکراتیک مانع رسیدن به کارآفرینی می‌شود‌. در پایان‌نامه‌‌ها ارتباط خوبی بین پردیس‌های علم و فناوری و نتایج پایان‌نامه‌ها برقرار کردیم. پایان‌نامه‌ها ارزیابی شده و اگر مورد تایید قرار بگیرند، برای عملیاتی شدن حمایت خواهند شد.

 وی افزود: تلاش می‌کنیم بین دانشگاه و محیط صنعت همگرایی ایجاد کنیم. توسعه نیازمند فعالیت در بخش دولتی، خصوص و جامعه مدنی است. دانشگاهی که قصد دارد نقش تمدن‌سازی داشته باشد باید به همگرایی با صنعت و جامعه برسد‌. در جامعه امروز ما جامعه، صنعت و دانشگاه کاملا واگرا هستند. به نظر بنده دانشگاه باید از خودش شروع کند. دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی خانه گفت‌وگو کرد تا ذی‌نفعان بتوانند با هم گفت‌وگو کنند‌.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: راهکارها نباید فقط روی کاغذ بمانند بلکه باید عملیاتی شوند. ما دچار بی‌عملی در عرصه اجرایی و مدیریتی هستیم و بعضی از مدیران ما حاضر نیستند چالش‌های اجرا را بپذیرند. برخی هم روش اجرا را نمی‌دانند.

دیدگاه تان را بنویسید