همه امکان ذخیره خون بندناف را دارند/ذخیره دندان در مرحله مطالعه است
کد خبر: 24907

همه امکان ذخیره خون بندناف را دارند/ذخیره دندان در مرحله مطالعه است

مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت ذخیره خون بندناف، تاکید کرد که همه شهروندان در کشور، امکان استفاده از این ظرفیت را دارند و می‌توانند با چنین اقدامی، به حفظ سلامت اعضای خانواده خود، کمک کنند.

به گزارش خودکارنیوز، دکتر معصومه نوری جمعه ۲۶ خرداد در حاشیه گردهمایی آموزشی کارشناسان فنی بانک خون بند ناف شرکت بن‌یاخته‌های رویان که به میزبانی جهاددانشگاهی فارس در شیراز برگزار شد، با اشاره به اهمیت ذخیره خون بند ناف عنوان کرد: برای کسانی که بستگانشان دچار انواع بیماری‌های مزمن خونی غیرواگیر و نقص ایمنی هستند، ذخیره خون بندناف، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

او استفاده از این امکان را به بیمه سلامت تشبیه و با تاکید براینکه علم پزشکی در آینده، از دارو درمانی به سمت سلول‌درمانی سوق پیدا کرده و این موضوع اهمیت اقدامات رویان را بیش از پیش نشان خواهدداد، افزود: بانک ذخیره سازی خون بندناف خدمتی است که همگام با کشورهای پیشرفته و به یاری متخصصان ایرانی، فراهم شده است، یک اقدام که هم موجب افتخار و مباهات همه ایرانیان، هم عامل ایجاد و تقویت امنیت روانی خانواده‌ها است.

 

فعالیت بیش از ١٥ ساله شرکت بن یاخته‌های رویان در کشور

 

نوری با اشاره به فعالیت بیش از ١٥ ساله شرکت بن یاخته‌های رویان در کشور، عنوان کرد: طی این بازه زمانی به عنوان اولین و بزرگترین بانک خون خاورمیانه بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف تاکنون ذخیره شده است.

او خاطرنشان کرد: در کنار بیماریهای خونی و بیماری‌های نقص ایمنی که تقریبا پیوند خون بندناف به عنوان یکی از درمان‌های رایج و استاندارد ارائه می‌شود، با توجه به تحقیقات گسترده و سرمایه گذاری‌های انجام شده در حوزه تحقیقات، استفاده از سلول درمانی در شاخه‌ای از پزشکی بازساختی شکل گرفته و می‌توانیم این نوید را بدهیم و این انتظار را داشته باشیم که در سال‌های پیش رو، خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های موثر در درمان بیماری‌ها استفاده شود و در همین راستا بخش تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با استراتژی افزایش خدمات و محصولاتی که اغلب آنها دانش بنیان است، رویکرد تحقیقاتی خود را تنظیم کرده است.

مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان همچنین فراهم کردن خدمات مرتبط با خون بندناف و ضمائم زایمانی را یکی از مهمترین بخش تحقیقات شرکت متبوع ذکر و عنوان کرد: ماحصل یکی از تحقیقات چند ساله ما در آینده‌ای نه چندان دور احتمالا به سبد محصولاتمان اضافه خواهد شد که شامل ذخیره سازی بافت بندناف خواهد بود.

 

نوری ادامه داد: خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز ذخیره می‌شود، علی‌رغم اینکه در آینده احتمالا به عنوان ماده اولیه سلول درمانی به ویژه در بیماری‌های اتوایمیون استفاده خواهد شد.بر اساس پروتکل‌هایی که در دیتاهای علمی وجود دارد ما هم تحقیقاتمان را جهت مند کرده‌ایم و برنامه پیش رو این است که در حوزه خدمات جدید مبتنی بر فعالیت‌های اصلی بانک خون بند ناف مثل ذخیره سازی خون بند ناف، خدمت رسانی در بخش ذخیره سازی بافت بند ناف را هم را آغاز کنیم.

 

او خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز در درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار گرفته اما در بافت بند ناف هم با توجه به پیشرفت‌های اخیر سلول درمانی در سراسر دنیا، ذخیره سازی آن به عنوان یک خدمت جدید انجام می‌شود.

 

مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خاطرنشان کرد: بافت بندناف، سلول‌های مزانشیمی را در بر می‌گیرد که در شمار سلول‌هایی محسوب می‌شوند که سرمایه گذاری‌های تحقیقاتی بر روی آنها شکل گرفته و هم اینکه امیدواریم بخش اعظمی از سلول درمانی به واسطه این سلول‌ها در آینده رخ دهد.

 

نوری تصریح کرد: ما هم همانند کشورهای پیشرفته به دنبال این هدف هستیم که براساس تحقیقات، امکان ذخیره سازی خون بند ناف هم برای متقاضیان این خدمت فراهم کنیم.همچنین علاوه بر خدماتی که در راستای تحقیقات شرکت انجام می‌شود در تلاشیم تا اولین و بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی در ایران راه‌اندازی کنیم.

محققان معتقدند که این مومیایی احتمالا به تمدن «مانچانی»(Manchay) تعلق داشته که در فاصله ۱۵۵۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد در دره‌های لیما شکل گرفت. مردم این تمدن معبدهایی را بنا کرده بودند که به شکل U و به سمت طلوع خورشید ساخته می‌شدند.

به گفته کاوش‌گران این مومیایی درون مقبره‌ای کشف شد که در مرکز یک معبد U شکل قرار داشت و درحالی پیدا شد که درون پارچه‌ای پنبه‌ای قرار داده شده بود.

 

باستان‌شناسان علاوه بر این مومیایی، بقایای ذرت، دانه و برگ کوکا را نیز کشف کردند که گمان می‌رود به عنوان پیشکش ارائه شده بودند.

دیدگاه تان را بنویسید