گرایش پزشکان به رشته زیبایی، خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان
کد خبر: 27570

گرایش پزشکان به رشته زیبایی، خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه گرایش پزشکان به رشته زیبایی خیلی خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر است، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش آن، خالی شدن سایر ظرفیت‌های خدمات درمانی است.

به گزارش خودکارنیوز، دکتر منصور جعفری نمین روز پنج شنبه در نخستین گردهمایی بزرگ متخصصین زنان و زایمان استان گیلان، با بیان اینکه گیلان خاستگاه چهره‌ها و شخصیت‌های ماندگار در کشور است، عنوان کرد: استان گیلان با داشتن تاریخی کهن، چشم‌اندازهای کم نظیر طبیعی و مردمانی آزاده و تاریخ ساز، در دوران‌های مختلف شخصیت های نامدار همچون دکتر معین، دکتر سمیعی، هوشنگ ابتهاج و... را در دامان خود پرورانده است.

وی با اشاره به اینکه گرایش پزشکان به رشته زیبایی خیلی خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر است، اظهار کرد: جراحی زیبایی با بسامد بسیار وسیعی که در جامعه ایرانی پیدا کرده، تبعات متعددی داشته و دارد که شاید مهم‌ترین چالش آن، خالی شدن سایر ظرفیت‌های خدمات درمانی باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: متخصصین زنان و زایمان به عنوان بخشی از جامعه علمی که به صورت مستقیم با ۵۰ درصد جامعه در ارتباط دارند، باید در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست‌های جوانی جمعیت مشارکت داشته باشند.

جعفری نمین گفت: در موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری که یکی از چالش‌های کشور ما و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، متخصصین زنان و زایمان در این حوزه مسئولیت ویژه‌ای دارند و قطعا برای رفع این چالش در خدمت سلامت زنان، مادران و فرزندان جامعه هستند و از تمام توان خود برای حل این مسئله استفاده می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: هر تصمیمی که برای رشته تخصصی زنان و زایمان در کشور اتخاذ می‌شود، شورای عالی نظام پزشکی کشور در آن مسئله نظارت مستقیم داشته و آن را بررسی می‌کند.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، مهمترین ابرچالش در گیلان را مسئله جوانی جمعیت دانست و افزود: میزان باروری کلی در استان گیلان از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به ۱.۶ درصد رسیده و این آمار فاجعه بار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تشریح آمار وضعیت داده‌های جمعیتی استان در مقایسه با کشور، گفت: استان گیلان سالمندترین استان کشور است و شهر املش جزو سالمندترین شهرستان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۶.۹ درصد جمعیت استان گیلان از افراد سالمند تشکیل می‌شود، اظهار کرد: موضوع سالمندی از مسائل اجتماعی مهم و اولویت دار کشور است و بخش اعظم اعتبارات حوزه سلامت برای جمعیت سالمندی هزینه می‌شود.

آشوبی ازدواج دیرهنگام و عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری را از آسیب‌های جدی در بحث جوانی جمعیت اعلام کرد و گفت: اغلب خانواده‌ها با روی آوردن به تک فرزندی و عدم گرایش به باروری مجدد هیچ اشتیاقی به گسترش خانواده‌های خود ندارند که توصیه می‌کنم برای نجات گیلان از چاله جمعیتی همه متخصصین زنان در این امر با دانشگاه همگام و همسو باشند.

دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالش جوانی جمعیت در کشور یکی از مباحث اساسی بوده و ما نیز درصدد افزایش نرخ باروری، همسو با سیاست‌های دولت هستیم.

وی با اشاره به رشد منفی جمعیت در استان گیلان عنوان کرد: متخصصین زنان در سلامت مادران نقش بسزایی دارند، اما متاسفانه در کارگروه جوانی جمعیت نقش این متخصصین بسیار کمرنگ دیده شده است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به آمار بالای سزارین در استان گیلان، متذکر شد: هرچند متخصصان زنان و زایمان در بحث جمعیتی و سلامت زنان کم رنگ دیده می‌شوند، اما با حرکت‌های موثری که در سال‌های اخیر انجام شده، مرگ و میر مادران باردار در کشورمان روند کاهشی داشته و هدف اصلی ما ترغیب بانوان به سمت زایمان طبیعی است.

دیدگاه تان را بنویسید