شیوع کبد چرب حتی در کودکان و نوجوانان
کد خبر: 28632

شیوع کبد چرب حتی در کودکان و نوجوانان

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی امروزی، کم‌ تحرکی در کودکان و نوجوانان و مصرف‌ فست فود به جای تغذیه‌ سالم، شیوع کبد چرب حتی در کودکان و نوجوانان هم در حال افزایش است.

به گزارش خودکارنیوز ، دکتر محسن رجب نیا  اظهار کرد: کبد یک ارگان بسیار مهم در بدن است که سم‌زدایی، پاکسازی و تصفیه غذاها و داروهایی که مصرف می‌کنیم توسط آن انجام‌ شده و اصلی‌ترین محل تولید پروتئین‌ در بدن  است. هر آسیبی که به کبد وارد شود، سموم در بدن تجمع پیدا کرده و از سوی دیگر تولید پروتئین در بدن کاهش یافته و به دنبال آن آسیب‌های ناشی از کمبود پروتئین و تجمع سموم  را در بدن خواهیم داشت.
رجب نیا افزود: پیش از این مهمترین آسیب‌های کبدی ناشی از هپاتیت‌های ویروسی یعنی هپاتیت B و هپاتیت C بود که خوشبختانه امروزه با توجه به قابلیت درمان هپاتیت ‌C با دارو و پیشگیری از هپاتیت B با اجرای برنامه واکسیناسیون، شیوع آنها در کشور کاهش یافته است. اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی‌، کم تحرکی، تغییر عادت‌های تغذیه‌ای و مصرف زیاد فست‌فودها، شیوع کبد چرب در حال افزایش است به طوری که پیش بینی شده  تا سال ۲۰۳۰  شایعترین علت مشکلات کبدی و پیوند کبد، کبد چرب خواهد بود.
وی افزود: بیماری کبد چرب به معنای رسوب چربی در بافت کبد است. یک کبد سالم فاقد بافت چربی است. البته تا پنج درصد رسوب چربی را در بافت کبد می‌پذیریم، ولی بیشتر از این مقدار با عنوان کبد چرب شناخته می‌شود. شایعترین علت‌های کبد چرب مصرف مشروبات الکلی است. کبد چرب غیرالکلی بیشتر در بیمارانی که وزن بالا و یا چاقی شکمی دارند دیده می‌شود. مصرف بعضی از داروها مثل کورتون‌ها و والپرات سدیم و بیمارهای دیگر کبدی مانند ‌هپاتیت‌  c نیز می‌تواند باعث رسوب چربی در کبد شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: غالبا انتظار داریم که کبد چرب در دهه‌های ۴۰ تا ۵۰ و بیشتر در بیمارانی که همزمان دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون دارند و یا دخانیات مصرف می‌کنند دیده شود. اما متاسفانه با توجه به تغییر در سبک زندگی امروزی، کم‌ تحرکی در کودکان و نوجوانان و مصرف‌ فست فود به جای تغذیه‌ سالم، شیوع کبد چرب حتی در کودکان و نوجوانان هم در حال افزایش است. در مطالعه‌ای که در مدارس راهنمایی کشور انجام شده، بیش از  هفت درصد نوجوانان مبتلا به کبد چرب هستند و این درصد بالایی است.
وی ادامه داد:  حدود ۴۰ درصد بزرگسالان در ایران به کبد چرب مبتلا هستند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از مردم کبد چرب دارند اما از آن مطلع نیستند. چون کبد چرب هیچ علامتی نداشته و زمانی علامتدار می‌شود (آن هم علائم خفیف و غیر اختصاصی) که التهاب کبد ایجاد شده باشد. در این حالت هم ممکن است علائم آن گاهی به صورت یک خستگی مزمن تظاهر کند که بیشتر مواقع به حساب استرس و فشار کارهای روزمره  گذاشته می‌شود. لذا از آنجایی که کبد چرب یک بیماری بی علامت است، به نظر می‌رسد شیوع کبد چرب بیشتر از آن چیزی است که ما از آن اطلاع داریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید