تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی آمریکا و انگلیس تا روز جهانی ریشه کنی فقر
کد خبر: 17889

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی آمریکا و انگلیس تا روز جهانی ریشه کنی فقر

امروز دوشنبه بیست و پنجم مهر سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیستم ربیع الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفدهم اکتبر سال 2022 میلادی است.

 

 درگذشت ابوطیب طبری، فقیه و ادیب مسلمان

 

IMG_20221017_091157

 

 994 سال پیش، در روز بیستم ربیع الاول سال 450 هجری قمری:

 

«ابوطیب طبری» فقیه و ادیب مسلمان در بغداد درگذشت. وی درسال 348 هجری قمری در آمل - از شهرهای شمالی ایران - متولد شد و برای کسب دانش به نقاط مختلف سفر کرد. ابوطیب بالاخره در بغداد سکنی گزید و به درس و بحث پرداخت و در زمره علمای بزرگ زمان خود در آمد. وی تا پایان عمر طولانی خود مسند قضا و افتاء (فتوا دادن) را در بغداد برعهده داشت. ابوطیب طبری با ادبیات و شعر آشنا بود و اشعاری نیز سروده است. از جمله آثار ابوطیب طبری می توان به «جواب فی السماع» و «الغناء و التعلیقة الکبری فی الفروع» در ده جلد اشاره کرد.

 درگذشت ابیوردی، شاعر و ادیب مشهور 

 

IMG_20221017_091200

 

937 سال پیش در چنین روزی، بیستم ربیع الاول سال 507 هجری قمری:

 

«محمد بن احمد بن عثمان» مشهور به «ابیوردی» شاعر و ادیب مشهور، در اصفهان - از شهرهای ایران - درگذشت. از او به عنوان شاعری خوش قریحه و لغت شناسی ادیب یاد شده است که در لغت، حدیث، تاریخ و برخی از علوم دیگر استاد بود. وی در فن کتابت مهارتی بسزا داشت و کتبش هنوز هم از جمله منابع مهم لغت به شمار می رود. اشعار ابیوردی از زیبایی خاصی برخوردار است و بیان وی، شیرین و روان است. وی در اشعارش برخی معانی تازه را به نظم کشیده است. از تالیفات ابیوردی می توان به کتب «تاریخ ابیورد» و «طبقات العلوم» اشاره کرد.

 

 درگذشت رنه آنتوان رئومور، دانشمند مشهور فرانسوی 

 

IMG_20221017_091204

 

265سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم اکتبر 1757 میلادی:

 

"رِنِه آنْتْوان رئومور" (René Antoine Ferchault de Réaumur) دانشمند فیزیک، ریاضی‏دان و محقق فرانسوی فورت کرد. رِنه آنتوان فِرشولْتْ دو رئومور، در فوریه 1683م در فرانسه به دنیا آمد. وی در 25 سالگی به عضویت آکادمی علوم فرانسه برگزیده شد. برجسته‏ ترین کار علمی رئومور، تحقیقاتی در باب فرایند هضم است. رئومور پس از مدت‏ ها آزمایش به این نتیجه رسید که عمل هضم فرایندی شیمیایى است. از آن هنگام تاکنون، هیچ کس نتوانسته است در صحت این نظریه تردید به خود راه دهد. او کتابی در شش جلد در باب حشرات نگاشت و نخستین کسی است که ثابت کرد مرجان‏ ها در زمره حیوانات هستند نه نباتات و گیاهان. رئومور سرانجام در هفدهم اکتبر 1757م در هفتاد و چهار سالگی درگذشت.

 

 درگذشت فردریک شوپن، آهنگساز مشهور لهستانی 

 

IMG_20221017_091207

 

173 سال پیش، در روز هفدهم اکتبر سال 1849 میلادی:

 

«فردریک شوپن» (Frederic Chopin)، آهنگساز و پیانیست لهستانی درگذشت. وی در سال 1810 متولد شد. شوپن تحصیلات خود را در رشته موسیقی به پایان رساند و سپس طی سفر به کشورهای مختلف اروپایی، کنسرت های متعددی برگزار کرد که موجب شهرت وی شد. شوپن، جایگاه و نقش پیانو را در ارکسترهای بزرگ به حد کمال رساند. همچنین تصنیف های وی جنبه شاعرانه قوی دارند و عموماً پرهیجان و غم انگیزند.

 درگذشت کرشهوف، فیزیکدان مشهور آلمانی و واضع تجزیه نور

 

IMG_20221017_091222

 

135سال پیش در چنین روزی، هفدهم اکتبر سال 1887 میلادی:

 

«گوستاو کرشهوف» (Gustav Kirchhoff)، فیزیکدان و ریاضیدان معروف آلمانی درگذشت. او در سال 1824 متولد شد. وی به مطالعه و تحقیق درمورد نور خورشید و طریقه تجزیه آن پرداخت و پس از چندی با کمک یکی از دوستان دانشمندش بنام بونسن، نور خورشید را تجزیه و طیف آن را کشف کرد. او همچنین قوانین انحراف جریان های الکتریسیته را تشریح کرد.

 قتل محمد فرخی یزدی، شاعر مشهور ایرانی 

 

IMG_20221017_091212

 

83 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و پنجم مهر 1318 شمسی:

 

"محمد فرخی یزدی" شاعر و روزنامه‏ نگار ایرانی مخالف استبداد رضاخان در زندان به قتل رسید. میرزا محمد فرخی یزدی در سال 1267 ش در یزد به دنیا آمد. پانزده ساله بود که به علت سرودن اشعاری انتقادی از مدرسه اخراج شد. در اوان مشروطه به گروه آزادی‏خواهان پیوست. فرخی در نوروز 1289 ش در شعری خطاب به حاکم یزد، او را مورد انتقاد قرار داد و در پی آن به دستور حکمران، لبان وی را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افکندند. یکی دو ماه بعد به تهران گریخت و به صف مبارزان ملی پیوست. وی در سال 1300 ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع با انتقاد برخورد می‏ کرد. وی در دوره هفتم از طرف مردم یزد به وکالت مجلس شورای ملی ایران انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد ولی بعدها به دلیل فقدان امنیت جانی به مسکو و از آن‏جا به آلمان گریخت. فرخی بعدها به ایران بازگشت ولی به زودی دستگیر و زندانی شد و در 25 مهر 1318 ش در 51 سالگی به قتل رسید.

 تحریم نفتی آمریکا و انگلیس

 

IMG_20221017_091226

 

49 سال پیش درچنین روزی، هفدهم اکتبر سال 1973 میلادی:

 

کشورهای عرب صادر کننده نفت، تحریم نفتی آمریکا، انگلیس و شرکت های فروشنده نفت به رژیم صهیونیستی را آغاز کردند. زیرا آمریکا و انگلیس در جریان جنگ رژیم صهیونیستی با سوریه و مصر که از ششم اکتبر آغاز شده بود، از این رژیم سرسختانه حمایت می کردند . یک روز پس از اعلام افزایش قیمت نفت در اجلاس کشورهای صادر کننده نفت (اوپک ـ OPEC)، کشورهای عربی تحریم نفتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل را اعلام کردند و به این ترتیب قیمت نفت بیش از پیش افزایش یافت. افزایش سریع بهای نفت، برای کشورهای غربی بسیار غیرمنتظره بود، به طوری که از آن به شوک نفتی تعبیر کردند. با این حال چندی بعد کشورهای عربی تحریم را نقض کردند و فروش نفت به آمریکا و انگلیس را از سر گرفتند. تحریم نفتی محدود اعراب علیه برخی کشورهای غربی و پیامدهای آن در غرب، نشان داد که کشورهای اسلامی نفت خیز، سلاح مهمی برای مقابله با حمایت غرب از رژیم صهیونیستی در اختیار دارند که در صورت استفاده مناسب از آن، می توانند حداقل از میزان این حمایت بکاهند.

 

 درگذشت ریمون آرون، جامعه شناس فرانسوی

 

IMG_20221017_091229

 

39 سال پیش، در روز هفدهم اکتبر سال 1983 میلادی:

 

«ریمون آرون» ( Raymond Aron ) جامعه شناس فرانسوی درگذشت. وی درسال 1905 متولد شد. او برای سال ها در رشته جامعه شناسی در دانشگاه سوربن پاریس تدریس کرد. آرون همچنین در مجلات فیگارو و اکسپرس چاپ پاریس، به نویسندگی پرداخت. وی کتاب های متعددی تالیف کرده است که از جمله آنها کتاب های «آغاز جنگ اتمی»، «مبارزه طبقاتی» و «سال های پایانی قرن» را می توان نام برد.

 

 درگذشت حسین خدیو جم از نویسندگان مشهور ایرانی

 

IMG_20221017_091234

 

36 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم مهر سال 1365 هجری شمسی:

 

استاد «حسین خدیو جم»، محقق و مترجم معاصر ایران در 59 سالگی درگذشت. او پس از پایان تحصیلات عالی، مدتی در دانشگاه مشهد به تدریس ادبیات مشغول بود و سپس در تهران کار تدریس را پی گرفت. از این محقق برجسته بیش از 30 جلد کتاب در زمینه تحقیق، تصحیح و ترجمه باقی مانده است که تصحیح و ترجمه کیمیای سعادت امام محمد غزالی و حقایق الاخبار ناصری از آن جمله است.

 

 روز جهانی ریشه کنی فقر 

 

IMG_20221017_091236

 

هفدهم اکتبر برابر با روز جهانی ریشه ‏کنی فقر است.

 

بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از زمرة مهم‌ترین معضلات جامعه بشری امروز است که از جایگاه ویژه‌ای در بین دیگر مسائل اجتماعی برخوردار است. براساس ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر، برخورداری از امکانات مناسب رفاهی، از جمله دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات درمانی و اجتماعی کافی از جمله حقوق اساسی تمامی افراد است. اما متأسفانه امروزه فقر از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین دردهای زندگی انسان است که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در جوامع بشری، میزان آن نه تنها کاسته نشده بلکه بر طبق آمارهای موجود در حال افزایش است. لذا در سال ۱۹۹۲ میلادی در سازمان ملل متحد این روز به عنوان روز جهانی ریشه کنی فقر ثبت شد تا توجه جدی تر کشورها به موضوع رفع فقر را جلب نماید. این در حالیست که بسیاری معتقدند بخش مهمی از فقر در جهان معلول ظلم و بهره‌کشی و استعمار است.

دیدگاه تان را بنویسید