تقویم تاریخ؛ از روز مراقبت پرواز تا کشته شدن معمر قذافی
کد خبر: 17971

تقویم تاریخ؛ از روز مراقبت پرواز تا کشته شدن معمر قذافی

امروز پنجشنبه، بیست و هشتم مهر سال 1401 هجری شمسی، برابر با 23 ربیع الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیستم اکتبر سال 2022 میلادی است

 روز مراقبت پرواز 

 

 

 

بیستم اکتبر به نام روز مراقبت پرواز نامگذاری شده است:

فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی(ایفاتکا) 20 اکتبر را به پاسداشت زحمات کنترلرهای ترافیک هوایی، به نام ایشان نامگذاری نموده تا بدینوسیله سازمان ها و نهادهای مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بی‌ادعای صنعت هوانوردی باشند. بی تردید کنترل و هدایت لحظه به لحظه صدها هواپیما در سطوح مختلف شبکه پیچیده راه های هوایی و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه ها کاری بس شگرف ودر خور تحسین است.

 

ورود حضرت معصومه به شهر قم

 

 

 

1243 سال پیش در چنین روزی بیست و سوم ربیع الاول سال 201 هجری قمری:

حضرت معصومه(س) خواهر امام رضا علیه السلام پیشوای هشتم به شهر قم وارد شد. یک سال پس از سفر تبعید گونه‌ امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده ‌ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده ‌ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده ‌ای از همراهان حضرت در این حادثه غم ‌انگیز به شهادت رسیدند. حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما می ‌باشد. سپس به طرف قم حرکت نمود. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه(س) در حالی وارد شهر گردید که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد. مزار حضرت معصومه (س) یکی از اماکن مقدس بزرگ شیعیان و شهر قم از بزرگترین شهرهای عالم پرور جهان اسلام است.

 

تولد کریستوفر رن، معمار لندن جدید

 

 

 

390 سال پیش در چنین روزی بیست اکتبر سال 1632 میلادی:

"کریستوفر رِن" (Christopher Wren) معمار معروف انگلیسی متولد شد. وی تحصیلات خود را در آکسفورد آغاز کرد و سپس به تدریس نجوم پرداخت. رِن از آن پس به معماری روی آورد و کوشید تا چند نقشه برای کمبریج و آکسفورد تهیه کند. وی از این پس به شهرت رسید و برخی طرح ‌های خود را عملی ساخت. حریق عظیمی که در سال 1666م لندن را نابود کرد به کریستوفر رن امکان داد که نبوغ و کاردانی خود را در نقشه‌ کشی ساختمان و شهرسازی آشکار سازد. در این حال وی مصلحت را در آن دید که شهری از نو بنا نهد، پس نقشه شهر به او واگذار شد. قبل از آتش‌ سوزی، لندن دارای خیابان‌ های تنگ و پرپیچ و خم بود. نقشه ‌های رِن طوری تنظیم شده بود که خیابان‌ های وسیع و درختکاری شده، ساختمان‌ های بزرگ و دیگر امکانات لحاظ گردیده بود. هرچند تمامی نقشه لندن عملی نشد، ولی باز هم از ارزش کار رِن نکاست. وی در سال 1681م به ریاست انجمن سلطنتی انگلستان دست یافت و سرانجام در 25 فوریه 1723م در 91 سالگی درگذشت.

 

وقوع جنگ ناواران میان اروپا و دولت عثمانی 

 

 

 

195 سال پیش، در روز بیستم اکتبر سال 1827 میلادی:

جنگ دریایی ناوارون (Navarone) در خلیج کوچکی به همین نام در آب های شمالی دریای مدیترانه رخ داد. در این نبرد، کشتی های جنگی انگلیس، روسیه و فرانسه در حمایت از یونان، به ناوگان امپراتوری عثمانی در دریای مدیترانه حمله کردند. این سه کشور 60 فروند کشتی جنگی امپراتوری عثمانی را منهدم کردند و 6 هزار سرباز عثمانی را از پای درآوردند. این جنگ در نهایت، با شکست عثمانی خاتمه یافت و نیروی دریایی این امپراتوری در آب های غرب یونان، تقریبا نابود شد. از سال 1821 که قیام مردم یونان برای استقلال از عثمانی آغاز شد، کشورهای اروپایی به حمایت از یونانی ها برخاستند که جنگ دریایی ناوارون، یکی از این موارد بود. این جنگ ها سرانجام در سال 1829 با انعقاد قرارداد آدریانوپل و استقلال یونان پایان یافت.

 

 تولد جان دیویی، نظریه پرداز تعلیم و تربیت 

 

 

 

163 سال پیش، در روز بیستم اکتبر سال 1859 میلادی:

«جان دیویی» (John Dewey) فیلسوف آمریکایی و نظریه پرداز تعلیم و تربیت متولد شد. او در رشته فلسفه تحصیل کرد و در دانشگاه کلمبیا به تدریس پرداخت. دیویی در فلسفه طرفدار مکتب پراگماتیسم بود. اما او بیشتر در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت مطالعه و کار کرده بود و در این زمینه نظریات خاصی در تعلیم، یادگیری، آموزش وغیره داشت. وی کتب بسیاری در باب تعلیم و تربیت نوشت. از میان آثار مهم او می توان به «طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق»، «رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت»، «بازسازی در فلسفه» و «اجتماع و مشکلات آن» اشاره کرد. دیویی در اول ژوئن سال 1952 میلادی درگذشت.

درگذشت نعیم فراشری، شاعر و نویسنده ایتالیایی

 

 

 

122 سال پیش در جنین روزی بیست اکتبر سال 1900 میلادی:

"نعیم فراشری"(Naim Frashëri) شاعر و نویسنده فارسی گوی آلبانیایی در سن 54 سالگی در استانبول درگذشت. او آخرین و بزرگترین شاعر پارسی‌گوی آلبانی در قرن نوزدهم به شمار می‌آید. نعیم آموزش‌های اولیه را در زادگاهش فراشر فراگرفت. در سال ۱۸۶۵ در نوزده سالگی همراه با برادرش سامی فراشری برای ادامهٔ تحصیل به شهر یوآنینا که در آن زمان مرکز ولایت یکی از ممالک تابع امپراتوری عثمانی بود رفتند و در یک مدرسهٔ متوسطهٔ یونانی ثبت نام کردند. نعیم در این مدرسه زبان‌های یونانی، ترکی و فرانسوی را به خوبی آموخت. در سال ۱۸۷۱ به قسطنطنیه رفت و پس از مدتی کوتاه که در آنجا می‌زیست و به کار نویسندگی اشتغال داشت، مبتلا به سل شد. نعیم پس از بهبودی مجدداً به یوآنینا مراجعت کرد و در آن شهر بود که اولین شعر خود را به فارسی به نام «تخیلات» سرود. در سال ۱۸۸۲ به لحاظ فعالیت‌های سیاسی و شرکت در جنبش‌های آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه، ناگزیر از ترک وطن و اقامت اجباری در استانبول گردید. پس از مدتی به علت ابراز استعداد و تألیف و ترجمهٔ کتاب، به مستشاری وزارت معارف عثمانی منصوب شد و تا پایان زندگی در سال ۱۹۰۰ در آن شغل باقی بود. سال‌ها پس از مرگ او بود که بقایای جنازه‌اش را به تیرانا بردند و در آنجا به خاک سپردند.

 

 تصویب طرح و رنگ پرچم سازمان ملل

 

 

 

75 سال پیش در چنین روزی بیست اکتبر سال 1947 میلادی:

طرح و رنگ پرچم سازمان ملل متحد تصویب شد. پس از تأسیس سازمان ملل متحد، بحث درباره انتخاب پرچم این سازمان مطرح شد. در نهایت در 20 اکتبر 1947م، بیرق رسمی سازمان ملل متحد که در حقیقت، یک پرچم بین‌ المللی است به تصویب رسید. این پرچم دارای زمینه آبی آسمانی بوده و آرم سازمان ملل متحد با رنگ سفید در وسط آن قرار گرفته است.

 

 درگذشت آیت الله جعفر نزاری نقدی، فقیه مسلمان 

 

 

 

72 سال پیش دز چنین روزی برابر با بیست و هشتم مهر 1329 هجری شمسی:

فقیه، محدث، مفسر و اصولی شیعه آیت اللّه «جعفر نزاری نقدی» درگذشت. آیت اللّه شیخ جعفر نزارى نقدى در سال 1265ش(1303ق) به دنیا آمد و از خردسالى، شوق فطرى طبیعى به علم و ادب و تحصیل کمالات داشت. در چهارده سالگى براى ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید. پس از تکمیل مقدمات و سطوح، در درس خارج حضرات آیات عظام: آخوند ملامحمد کاظم خراسانى، سید محمد کاظم یزدى و شیخ احمد کاشف الغطا و دیگر استادان عصر حاضر شد و مراتب عالى علمى را پیمود. در این حال با اصرار جمعى از مؤمنان یکى از مناطق شیعه نشین جنوب عراق و به دستور استادش، علامه یزدى، جهت تبلیغ دین و نشر علوم اسلامى و حل دعاوى شرعى راهى منطقه العماره گردید. آیت اللّه نزارى پس از حدود ده سال اقامت در العماره، به عضویت دادگاه شرعى بغداد منصوب شد اما پس از مدت کوتاهى از این مقام کناره گیرى کرد و در نجف اشرف به تالیف و تدریس و ارشاد مردم همت گماشت. از این فقیه اصولى آثار متنوعى به جاى مانده که الانوارُالعلویّه و الاسرارُ المُرتَضَویه، القوانینُ المَنطقیّه و نیز حواشى بر شرایع و معالم و شرح شمسیه از آن جمله اند. آیت اللّه جعفر نزارى نقدى سرانجام در بیست و هشتم مهر 1329ش برابر با هفتم محرم الحرام 1370ق در 64 سالگى در نجف اشرف درگذشت.

 

 آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی، عالم وارسته 

 

 

 

34 سال پیش، در روز بیست و سوم ربیع الاول سال 1410 هجری قمری:

آیت ا... میرزا «جواد آقا تهرانی» عالم وارسته دار فانی را وداع گفت. وی در سال 1322 هجری قمری در خانواده ای مذهبی در تهران متولد شد و پس از فراگیری دروس ابتدایی، برای تحصیل علوم دینی رهسپار قم و سپس نجف شد. آیت ا... تهرانی در این دو شهر مقدس از محضر علمای بزرگی بهره مند شد و پس از بازگشت به ایران، همچنان به کسب علم و دانش ادامه داد. از ویژگی های بارز میرزا جواد آقا تهرانی، زهد و تقوا و علاقه وی به اهل بیت پیامبر بود. از تالیفات آیت ا... تهرانی می توان از «آیین زندگی» و «میزان المطالب» نام برد.

 

 کشته شدن معمر قذافی، رئیس جمهور مادام العمر لیبی

 

 

 

11 سال پیش، در روز بیستم اکتبر سال 2011 میلادی:

"عمر محمد ابومنیار" معروف به سرهنگ " مُعَمَّر محمد قَذّافی" رئیس شورای فرماندهی لیبی پس از ماه‌ها درگیری و فرار از دست انقلابیون این کشور، در نزدیکی شهر "سرت" در شمال لیبی دستگیر و کشته شد. قذافی در سال ۱۹۴۲ میلادی به دنیا آمد. او در کالج نظامی یونان و انگلستان تحصیل کرد. وی در سال ۱۹۶۹ توانست به همراه گروهى از افسران لیبى، با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون سازد. حکومت 42 ساله سرهنگ قذافی، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در قاره آفریقا بود. در ابتدا از قذافی به عنوان یکی از رهبران انقلابی جهان عرب با تمایلات سوسیالیستی یاد می شد، اما پس از فروپاشی شوروی، وی به تدریج به غرب گرایش پیدا کرد. در پی شروع موج بیداری اسلامی از تونس، حکومت مستبدانه قذافی نیز در مسیر این موج قرار گرفت. پس از زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، معمر قذافی سومین حاکم مستبدی بود که ساقط و در چنین روزی کشته شد.

 

درگذشت دونل توماس، پدر پیوند مغز استخوان 

 

 

 

10 سال پیش در چنین روزی، 20 اکتبر 2012 میلادی:

دکتر ادوارد دونل توماس(edward donnall thomas)، پدر پیوند مغز استخوان درگذشت. ادوارد دونل توماسمدرک پزشکی خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد و در سال 1956 توانست اولین پیوند مغز استخوان را در انسان اجرا کند. وی در استفاده از پیوند مغز استخوان در بیماران سرطان خون پیشگام بوده و بعدها در سال 1990 توانست جایزه نوبل پزشکی را برای این دستاورد از آن خود کند. کار توماس از بزرگترین دستاوردهای موفقیت‌آمیز در درمان سرطان محسوب می‌شود. پیوند مغز استخوان و همچنین پیوند سلولهای بنیادی خون توانسته‌ میزان زنده ماندن بیماران سرطان خون را از صفر تا 90 درصد ارتقا بخشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید