تقویم تاریخ؛ از آغاز به کار تلویزیون ملی ایران تا اشغال خرمشهر
کد خبر: 18125

تقویم تاریخ؛ از آغاز به کار تلویزیون ملی ایران تا اشغال خرمشهر

امروز چهار شنبه، چهارم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با 29 ربیع الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و ششم اکتبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت ویلیام تمپل، واضع تشکیل شورای جهانی کلیساها 

IMG_20221026_094545

78 سال پیش در چنین روزی بیست و ششم اکتبر سال 1944 میلادی:

"ویلیام تمپل" (William Temple) سوسیالیست مسیحی انگلیسی در سن 63 سالگی درگذشت. وی از جوانی وارد کلیسا شد و طی سال‌های طولانی حضور در کلیسا به درجه اسقفی نیز دست یافت. تمپل از لحاظ اعتقادی، یکی از شگفت انگیزترین پیشوایان کلیسا به شمار می‌رفت. چرا که از یک سو به عنوان پیرو از جان گذشته مسیح(ع) بود و از طرف دیگر، شاگرد مکتب کارل مارکْسْ نظریه‌پرداز معروف آلمانی، محسوب می‌شد. او در حقیقت، یک مسیحی مارکسیست بود. از دیدگاه تمپل، نظریه مارکس که می‌گوید: "هر کس به اندازه استعداد و احتیاجش" مورد پذیرش حضرت مسیح(ع) نیز، قرار داشت. در همین رابطه، تمپل معتقد بود که مشکل بزرگ این زمان آن است که، نیمی از جهانِ مسیحی، فارغ از مارکسیسم‌اند و نیم دیگر، کمونیسم بدون مسیحیت. تمپل به عنوان یک اسقف برجسته، از رهبران نهضتی بود که معتقد به تشکیل شورای جهانی کلیساها بودند.

 

 

 

الحاق جامو و کشمیر به هند

IMG_20221026_094548

75 سال پیش درچنین روزی، بیست و ششم اکتبر سال 1947 میلادی:

به دنبال استقلال هند از انگلیس و جدا شدن پاکستان از هند، منطقه استراتژیک جامو و کشمیر به هندوستان الحاق شد. قرار بود جامو و کشمیر که اکثریت ساکنین آن مسلمان هستند، به پاکستان ملحق شود اما حاکم این منطقه به تحریک هند و انگلیس، علیرغم خواست مردم، پیوستن به هند را ترجیح داد. پس از اعلام این موضوع، پاکستان با حمله به جامو و کشمیر، قسمتی از آن را به تصرف خود درآورد. از آن زمان تاکنون هند و پاکستان دو بار بر سر این منطقه با یکدیگر جنگیده اند و اختلاف و تنش میان هند و پاکستان دراین زمینه همچنان ادامه دارد. سازمان ملل متحد خواهان برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت جامو و کشمیر شده است. پاکستان این مصوبه را پذیرفته است، اما هند هنوز با این پیشنهاد مخالفت می ورزد.

 

 

 

درگذشت مادام کوری، کاشف رادیوم 

IMG_20221026_094551

65 سال پیش در چنین روزی بیست و ششم اکتبر سال 1957 میلادی:

خانم "گرتی ترزا کوری" (Gerty Theresa Radnitz Cori) برنده جایزه نوبل پزشکی درسن 61 سالگی درگذشت. گرتی تِرَززا رادنیتْزْ کوری از پزشکان برجسته قرن بیستم در نیمه اوت 1896م در پراگ پایتخت چک متولد گردید. وی در 24 سالگی دکترای پزشکی خود را دریافت نمود و در همان سال با یکی از پژوهشگران کشور خود به نام کارل کوری ازدواج نمود و از آن پس در کنار هم به کارهای تحقیقاتی پرداختند. آنها در سال 1922 به امریکا رفته و پس از 5 سال تابعیت این کشور را پذیرفتند. این دو پس از چند سال فعالیت در بخش ‌های علمی، نخستین تحقیقات خود را به بررسی فعالیت انسولین در تنظیم میزان قند خون اختصاص دادند و سرانجام موفق به جداسازی ترکیب خاصی از گلوکز در بافت‌ های عضلانی شدند که تا آن زمان ناشناخته بود. این ترکیب "گلوکز - ال - فسفات" نام گرفت و به افتخار کاشفین آن به "استِر کوری" معروف شد. این زوج محقق علاوه بر انجام تحقیقات در زمینه ‌های مختلف پزشکی، موفق به تدوین بیش از 200 مقاله شدند. عضویت در آکادمی علوم و استادی بیوشیمی دانشگاه و دریافت جوایز از دیگر افتخارات دکتر گرتی کوری به حساب می‌ آید. این زوج دانشمند به دلیل تحقیقات مهمی که منجر به کشف راه‌ های تغییر شکل گلیکوژن در کبد گردید، در سال 1947م به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل آمدند.

 

 

 

اعتراض علنی امام خمینی به کاپیتولاسیون 

IMG_20221026_094555

58 سال پیش در چنین روزی، چهارم آبان سال 1343 هجری شمسی:

حضرت امام خمینی (ره) که به تازگی از زندان رژیم شاه آزاد شده بود، ضمن ایراد یک سخنرانی، به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکا درایران، به شدت اعتراض کرد. حضرت امام (ره) در نطق خود همچنین آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. سخنان صریح امام خمینی (ره) علیه قانون کاپیتولاسیون و رژیم شاه باعث روشنگری مردم و خشم رژیم شد، به طوری که رژیم شاه محدودیت های جدیدی برای آن حضرت به وجود آورد و چند روز بعد ایشان را بازداشت ابتدا به ترکیه و سپس به عراق تبعید کرد.

 

 

 

 آغاز به کار تلویزیون ملی ایران 

IMG_20221026_094601

56 سال پیش در چنین روزی چهارم آبان سال 1345 هجری شمسی:

تلویزیون ملی ایران به طور آزمایشی آغاز به کار کرد. در دهه ۱۳۳۰ ایجاد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مطرح شد، ولی عملی شدن این طرح تا سال‌ها به تعویق افتاد. تولید تصویر، آن هم به صورت چند ساعت در روز، کار چندان ساده‌ای نبود و نیازمند سرمایه خصوصی و هفتگی بود. به همین دلیل حبیب الله ثابت پاسال، سرمایه‌دار بخش خصوصی، تأسیس یک فرستنده تلویزیونی را به دولت وقت پیشنهاد داد و دولت نیز پیشنهاد او را پذیرفت و برای آن که کار جنبه قانونی داشته باشد، مجلس شورای ملی در تیر ماه سال ۱۳۳۷، ماده‌ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده تلویزیونی در تهران زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود. این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف بود و تمام برنامه‌های آن از مقررات اداره کل انتشارات پیروی می‌کرد. این فرستنده که تلویزیون ایران نامیده می‌شد در ابتدا هر روز، ازساعت ۱۸ تا ساعت ۲۲ برنامه داشت‌. بعداز انقلاب اسلامی، رادیو و تلویزیون ملی به نام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت و توسعه کمی و کیفی چشمگیری پیدا نمود به طوری که امروز  مشتمل بر دهها شبکه و کانال رادیویو و تلویزیونی است و هر روز در مجموع این کانال ها و شبکه ها، صدها ساعت برنامه برای مخاطبان پخش می شود.

 

 

 

اشغال خرمشهر توسط نیروهای بعثی عراق 

IMG_20221026_094605

42 سال پیش در جنین روزی چهارم آبان سال 1359 هجری شمسی:

شهر خرمشهر به اشغال نظامیان متجاوز بعثی عراق درآمد. در سوم آبان 1359، دشمن بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر در جبهه خرمشهر و همچنین فراخوانی نیروهای تازه‌ نفس به این جبهه، هجومی وسیع و گسترده را به شهر آغاز کرد و پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‌ های خرمشهر گردید. رزمندگان و مردم شهر با جهادی عظیم، در مقابل دشمن ایستادگی کردند و در اطراف پل بزرگ خرمشهر، حماسه‌ ها آفریدند. اما سرانجام در غروب غم ‌گرفته چهارم آبان، غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و تراژدی تلخ خرمشهر اوج گرفت. باقیمانده نیروهای مدافع، به سمت شرق شهر عقب نشستند و سرانجام با تمام پایداری‌ ها و جان‌فشانی‌ ها، خرمشهر، به اشغال کامل دشمن متجاوز درآمد. هر چند در این روز، خرمشهر سقوط کرد، اما مقاومت، ایثار و جانفشانی مدافعان این شهر در تاریخ ماندگار شد. مدافعان خرمشهر در 34 روز مقاومت در برابر دشمنی مجهز به تمام سلاح های پیشرفته با دستان خالی و فقط با چنداسلحه و آرپی جی تاریخی پرافتخار و درخشان از خود برجای نهادند. با سقوط خرمشهر، دشمن در اوج غرور و نخوَت به غارت خانه ‌ها و بندر و گمرک شهر پرداخت و تعداد زیادی از مردم غیر نظامی شهر به اسارت برده شدند. اما یک سال و نیم بعد جوانان ایرانی با آزادی خرمشهر حماسه دیگری افریدند و روز ازادی خرمشهر به روز ایستادگی و پایداری در تقویم ایرانیان ماندگار شد.

 

 

 

ترور فتحی شقاقی، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی 

IMG_20221026_094609

27 سال پیش در چنین روزی ، بیست و ششم اکتبر سال 1995 میلادی:

دکتر «فتحی شقاقی»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و از مبارزان فعال علیه رژیم اشغالگر قدس، توسط عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)، در مالت به شهادت رسید. شهید فتحی شقاقی در سال 1951میلادی در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر غزه به دنیا آمد. وی ابتدا به شغل معلمی روی آورد. سپس وارد دانشکده پزشکی شد و پس از اتمام تحصیلات، در بیمارستانی در بیت المقدس مشغول به کار شد. شقاقی در جوانی فعالیت سیاسی خود را علیه صهیونیست ها آغاز کرد و در سال 1968 میلادی به جنبش جهاد اسلامی پیوست. وی در سال 1979 میلادی به علت تالیف کتابی در مورد امام خمینی (ره)، در مصر زندانی شد. شهید شقاقی پس از مبارزات طولانی و خستگی ناپذیر، به عنوان دبیرکل جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد و به مبارزات خود علیه صهیونیست ها وسعت و شدت بخشید. این شهید فلسطینی می گفت: «انتفاضه، مولود اشغالگری صهیونیست هاست و تا زمانی که این اشغالگری ادامه دارد، انتفاضه نیز به قوت خود باقی است.» وی همچنین روز جهانی قدس را که به فرمان امام خمینی (ره) برای اعلام هبستگی با فلسطینی ها اعلام شد، روز احیای اسلام در فلسطین و احیای جهاد ضد صهیونیستی، می دانست.

 

 

 

روز ملی اتریش 

IMG_20221026_094612

روز بیست و ششم اکتبر به نام روز ملی اتریش نامگذاری شده است.

 جمهوری اتریش با 83/858 کیلومتر مربع وسعت در مرکز اروپا و در همسایگی سوئیس، ایتالیا، مجارستان . واقع شده است. جمعیت اتریش عمدتاً کاتولیک می‌ باشند. این کشور عضو اتحادیه اروپا و در حوزه یورو است. زبان رسمی مردم اتریش آلمانی و خط رایج لاتین است. به غیر از وین با تاریخی چند صدساله گراتس، لینتس و سالزبورگ از شهرهای مهم اتریش هستند. اتریش در سال 1866 برای اولین بار و در 1918 برای بار دوم، مستقل شد و نظام سیاسی خود را جمهوری فدرال با دو مجلس قانون‌گزاری اعلام نمود.

 

دیدگاه تان را بنویسید