تقویم تاریخ؛ از ولادت امام حسن عسکری (ع) تا قتل عام فلسطینی ها در خان یونس
کد خبر: 18313

تقویم تاریخ؛ از ولادت امام حسن عسکری (ع) تا قتل عام فلسطینی ها در خان یونس

امروز پنجشنبه، دوازدهم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با هشتم ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم نوامبر سال 2022 میلادی است.

ولادت امام حسن عسگری(ع)، امام یازدهم شیعیان

IMG_20221103_095401

 1212 سال پیش درچنین روزی، هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری:

حضرت امام «حسن عسکری» (ع) از نوادگان رسول گرامی اسلام (ص) در مدینه چشم به جهان گشود. آن حضرت در کودکی به اتفاق پدر بزرگوارش امام هادی (ع) ، تحت فشار و اجبار حکومت عباسی به سامرا ـ در عراق ـ مهاجرت کرد و در مدت 13 سال اقامت در این شهر ، از محضر پدر بزرگوارش کسب فیض کرد . امام حسن عسکری (ع) درپی رحلت پدر گرامیش ، امام هادی (ع)، بیش از پنج سال مسئولیت خطیر هدایت و امامت مسلمانان را عهده دار شد . دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) مقارن با اوج اقتدار سیاسی و نظامی حکام  عباسی بود. عمر امام حسن عسکری (ع) فقط 28 سال بود که چند سال از آن ، تحت نظر یا تبعید و یا در زندان حاکمان عباسی گذشت. بااین حال این امام بزرگوار در روشن نگهداشتن چراغ هدایت مسلمانان ، نقش قابل توجهی داشت. جلوه این تاثیر در پرورش اندیشنمدان مسلمانی است که تحت تعلیمات امام حسن عسکری (ع) ، علوم اسلامی را فرا گرفتند و هرکدام با آفرینش آثار مکتوب در زمینه های گوناگون علوم اسلامی ، در حفط و شکوفایی معارف اسلامی ، گام های بلندی برداشتند. باعرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت این یادگار گرامی پیامبر اسلام (ص) ، سخنی کوتاه از آن حضرت را نقل می کنیم که فرمود: «آن کس که بیش از همه برای حقوق مردم احترام قائل است، مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است.»

 

 

 

درگذشت ابوفراس حمدانی، شاعر و نویسنده عرب 

IMG_20221103_095359

1087 سال پیش بنا به روایتی، در چنین روزی، هشتم ربیع الثانی سال 357 هجری قمری:

«ابو فراس حمدانی» ( Abu Feras Hamdani ) شاعر و نویسنده عرب درگذشت . او در عین شاعری ، فردی جنگجو و از یاران نزدیک سیف الدوله ، حاکم حلب و یکی از فرماندهان سپاه او بود. این شاعر عرب ، زمانی که سایر شعرا در کار مدح و ستایش بنی عباس بودند ، قصاید خود را در هجو و بیان مظالم آنها می سرود . ابو فراس حمدانی درجریان یکی از جنگ های سیف الدوله با رومیان ، به اسارت دشمن درآمد و پس از چهار سال اسارت ، آزاد شد . وی در نبردی دیگر مجروح شد و سپس درگذشت.

 

 

تولد آیت الله سید مرتضی کشمیری از عالمان و عارفان برجسته

IMG_20221103_095356

 176 سال پیش، در روز هشتم ربیع الثانی سال 1268 هجری قمری:

 آیت الله «سید مرتضی کشمیری» از عالمان و عارفان برجسته، در خانواده ای فاضل در کشمیر متولد شد. وی فراگیری علوم اسلامی را از کودکی نزد پدر و دیگر علمای همان منطقه آغاز کرد و در شانزده سالگی برای ادامه تحصیل به عراق رفت. آیت الله کشمیری در نجف، کربلا و سامرا از محضر عالمان بزرگی بهره برد و به کمک حافظه قوی و پشتکار فراوان ، به مقام والای اجتهاد دست یافت. این عالم زاهد در بسیاری از علوم اسلامی چون فقه ، اصول ، فلسفه و حدیث تبحر فراوان داشت و در عرفان و سیر و سلوک نیز کم نظیر و دارای کرامات متعدد بود . شاگردانی که از دانش و معرفت آیت الله کشمیری بهره بردند ، هر یک به عالمی بزرگ تبدیل شدند. ازجمله تألیفات این عالم وارسته می توان از: «شرح علی القوانین»، «رساله فی اعمال الهندسه» و «تسلیک النفس الی جانب القدس» را نام برد. او در سال 1323 هجری قمری دار فارنی را وداع گفت.

 

 

تولد آندره مالرو، نویسنده معروف فرانسوی 

IMG_20221103_095353

121 سال پیش در چنین روزی سوم نوامبر سال 1901 میلادی:

آندْره مالْرو (André Malraux) نویسنده معروف فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. مالرو بعد از اتمام تحصیلات متوسطه به مدرسه زبان های شرقی وارد شد و زبان های فارسی و چینی را آموخت. مالرو از 19سالگی نوشتن آثارش را آغازکرد و از اولین آثار او می‎توان سرزمین بیگانه را نام برد. آندره مالرو درطول عمر 75ساله خود سفرهای متعدد به کشورهای مختلف کرد و دراین سفرها بیش ازهمه شیفته تمدن کهن ایران و شهر زیبا و دیدنی اصفهان شد. به طوری که چهار بار به ایران سفرکرد. مالرو در جنبش آزادیخواهی و استقلال طلبی ویتنام، انقلاب چین، همچنین مبارزه با هیتلر شرکت کرد و همیشه برای آزادی جنگید. از آثار مشهور آندره مالرو که سال ها وزیر اطلاعات فرانسه بود می‎توان «امید، عصر بی‎اعتنایی، ضد خاطرات و سرنوشت بشر» را نام برد.

 

 

استقلال پاناما از کلمبیا 

IMG_20221103_095351

119 سال پیش درچنین روزی، سوم نوامبر سال 1903 میلادی:

کشور پاناما موفق به کسب استقلال از کلمبیا شد و چنین روزی به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت. این سرزمین در سال 1501 میلادی توسط اسپانیایی ها کشف و اشغال شد و درسال 1821 میلادی به تصرف کلمبیا در آمد. از آن هنگام قیام مردم سرزمین پاناما علیه سلطه کلمبیا آغاز شد. چندی بعد با ارائه طرح تاسیس کانال پاناما، انقلاب مردمی در این سرزمین شدت گرفت و جمهوری پاناما در سال 1903 میلادی، با جدایی از کلمبیا اعلام استقلال کرد. اما وجود کانال مهم پاناما در این کشور که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس مرتبط می کند، باعث شده است تا آمریکا همواره در امور داخلی این کشور دخالت کند.جمهوری پاناما با مساحت 77082 کیلومتر مربع درجنوب آمریکای مرکزی واقع است و با کشورهای کلمبیا و کاستاریکا همسایه است.

 

 

 

درگذشت میرزا خلیل، عالم مجاهد  ایرانی

IMG_20221103_095348

114 سال پیش در چنین روزی دوازدهم آبان سال 1287 هجری شمسی:

عالم مجاهد آیت‌اللَّه "میرزا حسین حسینی" معروف به "میرزا خلیل" در سن 93 سالگی درگذشت. آیت‌اللَّه میرزاحسین حسینی معروف به میرزا حسینِ میرزا خلیل، در حدود سال 1194 ش (1230 ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. این عالم برجسته پس از فراگیری مقدمات و سطوح نزد پدر و برادرش از محضر فقهای نامداری همچون شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری بهره برد و تا مقام رفیع مرجعیت شیعه پیش رفت. مرجعیت این فقیه جلیل پس از رحلت میرزای بزرگ شیرازی فراگیر شد و شیعیان ایران، عراق، لبنان، هند و دیگر سرزمین‌های اسلامی به وی رجوع نمودند به طوری که از ایشان به عنوان زعیم حوزه علمیه نجف اشرف یاد می‌گردید. آیت‌اللَّه‌میرزا خلیل تمام مدت تدریس خود را در حوزه فقه سپری نمود و ده‌ها شاگرد فاضل به عالم تشیع عرضه کرد. وی در جریان نهضت مردمی مشروطه در ایران به همراه عالمان بزرگواری همچون آخوندملا محمدکاظم خراسانی و میرزا عبداللَّه مازندرانی، یکی از سه رکن رهبری نهضت مشروطه از حوزه نجف بود و از این جنبش تا زمانی که به انحراف کشیده نشده بود، حمایت می‌کرد. همچنین از وی آثار ارزشمندی برجای مانده که کتابٌ فی الاِجازَه، کتابٌ فی الغَصْب و شرح نجاةُ العباد از آن جمله‌اند.

 

 

 

وفات شیخ الشریعه اصفهانی، مدرس بزرگ حوزه علمیه نجف

IMG_20221103_095345

105 سال پیش در چنین روزی، هشتم ربیع الثانی 1339 قمری: 

عالم ربانی "شیخ ‌الشریعه‌ ‌اصفهانی" ، مدرس بزرگ حوزه‌ علمیه نجف وفات یافت. ملافتح ‌اللَّه اصفهانی معروف به شیخ الشریعه در دوازدهم ربیع‌ الاول سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در اصفهان و مشهد، در سال 1295 ق راهی نجف اشرف شد و از محضر عالمانِ گرانقدری همچون ملااحمد سبزواری ، محمد حسین کاظمینی و میرزا حبیب ‌اللَّه رشتی استفاده برد. از شاگردان او می‌ توان آیات عظام : محمد تقی خوانساری ، عبدالکریم حائری یزدی ، محمدحسین بروجردی ، سید ابوالقاسم خویى، سید شهاب ‌الدین مرعشی نجفی، سید محسن حکیم و محمد علی شاه آبادی را نام برد . شیخ الشریعه با توجه به اقتضائات زمان وارد میدان عمل می‌ شد و در امور سیاسی متعددی ، مستقیما دخالت می کرد . ایشان یکی از رهبران اصلی نهضت اسلامی مردم عراق علیه استعمار انگلستان در سال 1920 م بود. شیخ الشریعه، برای ارتقای سطح علمی طلاب ، کتابخانه‌ بزرگی ایجاد کرد که دانش ‌پژوهان از آن استفاده ‌می‌ کردند. این عالم ربانی در 73 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

 

 

 

درگذشت هانری ماتیس، نقاش معروف فرانسوی

IMG_20221103_095342

68 سال پیش در چنین وزی سوم نوامبر سال 1954 میلادی:

 "هانری ماتیس" (Henri Matisse) نقاش معروف فرانسوی درگذشت. ماتیس، در 31 دسامبر 1869م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی دروس متوسطه، به خواست پدرش برای تحصیل حقوق به پاریس رفت ولی به جای حقوق، به نقاشی روی آورد. ماتیس پس از رسم تابلوهای متعدد، اولین نمایش‌گاه آثار هنری خود را در 27 سالگی برپا کرد و حتی یکی از آثارش را دولت خریداری نمود. ماتیس درصدد بود تا با ایجاد سبکی جدید، هنر خود را تعالی بخشد. در این میان، جستجو و بررسی سبک ‌های گوناگون نقاشی، نه تنها به تکامل آثار هانری ماتیس منجر گردید، بلکه این تلاش باعث شد تا در سال 1905م، به همراه عده‌ ای از نقاشان معاصر خود، سبک جدیدی با نام فوویسم را عرضه کند. ویژگی اصلی سبک فوویسم، بر هم زدن اشکال و تناسبات طبیعی و به کار بردن رنگ ‌های تند و خالص بود. البته در این بین، ماتیس تنها فردی بود که به کشف امکانات این مکتب ادامه داد و بر آن پای فشرد. او در سال‌ های پس از جنگ جهانی اول، با استفاده از تجربیات سال‌ های نقاشی خود، از رنگ‌ های تندتر و طرح ‌های پیچیده‌ تر استفاده نمود. او در دهه ‌های پایانی عمر خویش،به کارهای تزئینی و مصورسازی کتاب ‌ها و نیز کارهای گرافیکی پرداخت تا این‌که در سوم نوامبر 1945م در 85 سالگی درگذشت. وی از معدود هنرمندانی بود که جنبه‌ ای عقلانی و عاطفی را در هنر خود به هم آمیخت. او به هنری بیان‌گر و هدفمند اعتقاد داشت. به نظر ماتیس، فقط آن کسی که بتواند عواطف خود را به طرزی اصولی نظم دهد، هنرمند است.

 

 

 

کشتار فلسطینی ها در خان یونس

IMG_20221103_095340

66 سال پیش، در روز سوم نوامبر سال 1956 میلادی:

در جریان حمله رژیم صهیونیستی به مصر، سربازان این رژیم در شهر خان یونس واقع در نوار غزه، جمعی از مردم را قتل عام کردند. آنان پس از اشغال این شهر، 25 سرباز مصری را اعدام کردند و سپس با تهاجم به بیمارستان شهر، تمام بیماران، پرستاران و پزشکان را کشتند. آنگاه نظامیان صهیونیست، پناهگاه شهر خان یونس را که در آن دهها زن، کودک و افراد سالخوره پناه گرفته بودند، با بمب منفجر و ویران کردند. صهیونیست ها با قتل عام 275 نفر در خان یونس، بار دیگر قساوت و وحشیگری خود را به نمایش گذاردند.

 

 

 

استقلال دومینیکا از استعمار انگلستان

IMG_20221103_095337

44 سال پیش در چنین روزی سوم نوامبر سال 1978 میلادی:

کشور "دومینیکا" در آمریکای مرکزی از استعمار انگلستان خارج و استقلال یافت. دومینیکا با 751 کیلومتر مربع وسعت در امریکای مرکزی و در شرق دریای کارائیب واقع شده است. از جمعیت 78 هزار نفری دومینیکا حدود 90 درصد از نژاد سیاه بوده و به زبان انگلیسی صحبت می ‌کنند. این جزیره در 3 نوامبر سال 1493 توسط کریستُفْ کُلُمْبْ کشف و ضمیمه امپراتوری اسپانیا گردید. سپس این جزیره که محل سکونت قوم کاریب بود، توسط اشغال‌گران اسپانیایى غارت شد و به قصد کشف طلا و سایر اشیاء قیمتی، نه تنها خانه ‌های بومیان ویران گردید، بلکه بسیاری از آنها را نیز کشتند. این وضعیت استعماری، توسط فرانسه و سپس، توسط انگلستان ادامه یافت، به صورتی که از کل کاریبها تنها در حدود 500 نفر باقی ماندند. دومینیکا در سال 1967 پس از تحولات و رقابت میان استعمارگران اروپایی، خودمختاری گرفت. سرانجام در سوم نوامبر 1978 این جزیره با نظام جمهوری به استقلال کامل دست یافت. سوم نوامبر روز استقلال دومینیکا از انگلستان، روز ملّی آن نام گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید