تقویم تاریخ؛ از روز دانش آموز تا تسخیر لانه جاسوسی
کد خبر: 18337

تقویم تاریخ؛ از روز دانش آموز تا تسخیر لانه جاسوسی

امروز جمعه سیزدهم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با نهم ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهارم نوامبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت آیت الله نهاوندی، عالم و فقیه بزرگ مسلمان 

IMG_20221104_092539

140 سال پیش در چنین روزی، نهم ربیع الثانی سال 1304 هجری قمری:

آیت ا... حاج «میرزا عبدالرحیم نهاوندی»، عالم و فقیه بزرگ درگذشت. وی در فقه و اصول فقه، دانش و مهارت بسیار داشت و علما و فضلای بسیاری در عراق و ایران از علم او بهره گرفتند . شایان ذکر است آیت ا... نهاوندی در جوانی از زادگاهش شهرستان نهاوند - در غرب ایران - عازم شهر نجف  در عراق  شد و در این شهر سالیان متمادی از محضر اساتید برجسته ، به ویژه شیخ مرتضی انصاری سود جست و در مدت سی سال تحقیق و تحصیل در فقه و اصول فقه ، شاگردان بسیاری را نیز تعلیم داد که هر یک از آنان به درجات عالی علمی دست یافتند.

 

 

تسلیم شدن امپراتوری اتریش مجارستان

IMG_20221104_092542

104 سال پیش، در روز چهارم نوامبر سال 1918 میلادی:

امپراتوری اتریش ـ مجارستان، درحالی که یک هفته به پایان جنگ جهانی اول باقی مانده بود، تسلیم متفقین شد. این امپراتوری که آغازکننده جنگ بود، مهمترین متحد آلمان به شمار می رفت. اما به دلیل شکستهای متعدد در جنگ، شرایط متارکه را پذیرفت و در آستانه پیروزی متفقین، قرارداد پادووا را با آنها امضا کرد. پس از جنگ جهانی اول، امپراتوری اتریش ـ مجارستان به چند کشور تجزیه شد و سلسله هابسبورگ که بر آن حکومت می کرد، منقرض شد.

 

 

اشغال مجارستان توسط ارتش سرخ شوروی

66 سال پیش، در روز چهارم نوامبر سال 1956 میلادی: 

در پی افزایش مخالفت ها با حکومت کمونیستی در مجارستان، ارتش سرخ شوروی این کشور را اشغال کرد. پس از مرگ ژوزف استالین، رهبر مستبد شوروی در سال 1953 و ایجاد فضای نسبتاً باز توسط جانشین وی نیکیتا خروشچف، برخی کشورهای کمونیستی اروپایی خواستار فضایی بازتر شدند. در این میان رسانه های غربی نیز مردم را به شدت به قیام دعوت می کردند. در چنین فضایی مردم مجارستان به قیام علیه حکومت دست زدند و تعدادی از کمونیست ها را کشتند. شوروی ها در چنین شرایطی خواست مردم مبنی بر نخست وزیری «ایمره ناگی» (Imre Nagy) را که کمونیستی معتدل بود، پذیرفتند. وی پس از به قدرت رسیدن، کوشید تا از نفوذ شوروی بکاهد و به غرب و آمریکا روی آورد. این اقدامات ناگی باعث شد تا شوروی به بهانه حمایت از کمونیست های مجارستان، در این کشور مداخله نظامی کند و وی را دستگیر نماید. به این ترتیب قیام مجارها برای رهایی از کمونیسم، علیرغم وعده کمک آمریکا، به نتیجه نرسید.

 

 

بازداشت امام خمینی و تبعید ایشان به ترکیه 

IMG_20221104_092548

58 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آبان سال 1343 هجری شمسی:

ماموران امنیتی رژیم شاه، با حمله به منزل حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، در شهر مذهبی قم، ایشان را بازداشت و پس از انتقال به تهران، ایشان را به ترکیه تبعید کردند. رژیم شاه، رهبر کبیر انقلاب اسلامی را به دلیل حمایت ایشان از استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران و پایداری در راه حفظ آرمان های اسلامی به ترکیه تبعید کرد. هدف رژیم شاه، متوقف کردن مبارزات امام خمینی (ره) و مردم مسلمان ایران بود زیرا رژیم شاه حضور امام خمینی (ره) را در کشور، موجب آگاهی و قیام ملت مسلمان ایران علیه استبداد این رژیم می دانست و براین باور بود که با تبعید رهبر انقلاب اسلامی، مردم نیز دست از مبارزه خواهند کشید. اما پس از انتشار خبر تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه، تظاهرات اعتراض آمیز وسیعی در نقاط مختلف ایران برپا شد.

 

 

روز دانش آموز 

IMG_20221104_092552

44 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آبان سال 1357 هجری شمسی:

در جریان مبارزات مردم مسلمان ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی، تظاهرات اعتراض آمیز دانشجویان و دانش آموزان در تهران، توسط ماموران رژیم شاه به خاک و خون کشیده شد. در این روز که مقارن با سالگرد تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه بود، گروه کثیری از دانشجویان و دانش آموزان به نشانه محکوم کردن این اقدام زبونانه رژیم شاه، در دانشگاه تهران اجتماع کردند. درپی آن، ماموران رژیم با حمله به صفوف مردم، تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان معترض را به شهادت رساندند. از این رو، روز سیزدهم آبان، در تاریخ انقلاب اسلامی، به نام «روز دانش آموز» ثبت شده است.

 

 

افشای ایران گیت 

IMG_20221104_092555

36 سال پیش، در روز سیزدهم آبان سال 1365 هجری شمسی: 

افتضاح سیاسی دولت آمریکا موسوم به «ایران گیت» یا «ایران کنترا» توسط روزنامه لبنانی الشراع افشا شد. ماجرا از این قرار بود که در جریان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، آمریکا حاضر شده بود در ازای اعمال نفوذ جمهوری اسلامی ایران بر برخی گروههای لبنانی برای آزادی گروگان های آمریکایی، مقادیری سلاح به ایران بفروشد. این در حالی بود که سیاست رسمی واشنگتن حمایت از صدام دیکتاتور عراق بود. از طرف دیگر، آمریکا پول حاصل از این معامله را به شورشیان مخالف دولت نیکاراگوئه موسوم به «کنترا» می داد، حال آنکه کنگره این کشور کمک به آنان را ممنوع کرده بود. با افشای این موضوع توسط مقامات ایران که «رابرت مک فارلین» مشاور امنیت ملی رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا مخفیانه به ایران سفر کرده و با بی اعتنایی مقامات ایرانی مجبور به ترک تهران شده، بر ابعاد این افتضاح سیاسی افزود. بر اثر بحران ایران گیت، برخی مقامات بلندپایه کاخ سفید برکنار شدند و اگرچه ریگان خود را بی اطلاع از ماجرا نشان داد ولی مورد انتقادهای فراوان قرار گرفت.

 

 

کشته شدن اسحاق رابین به دست یک صهیونیست افراطی 

IMG_20221104_092558

27 سال پیش درچنین روزی ، چهارم نوامبر سال 1995 میلادی:

اسحاق رابین (Yitzhak Rabin) نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به دست یک صهیونیست افراطی کشته شد. رابین در سال های 1974 تا 1977 از طرف حزب کارگر رژیم صهیونیستی نخست وزیر شد، اما به خاطر فساد مالی، اجباراً کنار رفت. وی همچنین در سال 1992 بار دیگر نخست وزیر شد و مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه را ادامه داد. ترور اسحاق رابین توسط یک صهیونیست افراطی نمود آشکاری از اختلاف های داخلی صهیونیست ها است و نشان می دهد صهیونیست های تندرو، حتی با دادن کمترین امتیاز به اعراب، مخالف هستند. شایان ذکر است اسحاق رابین خود از فرماندهان گروه های تروریستی صهیونیستی بود. وی رهبری اقدامات تروریستی متعددی را علیه اعراب و فلسطینی ها به عهده داشت و جنایات زیادی را درمورد آنها، مرتکب شده بود

 

دیدگاه تان را بنویسید