تقویم تاریخ؛ از آغاز خلافت عباسیان تا به قدرت رسیدن بلشویک ها در روسیه تزاری
کد خبر: 18412

تقویم تاریخ؛ از آغاز خلافت عباسیان تا به قدرت رسیدن بلشویک ها در روسیه تزاری

امروز دوشنبه، شانزدهم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با دوازدهم ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفتم نوامبر سال 2022 میلادی است.

آغاز خلافت عباسیان 

 

1312 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم ربیع الثانی سال 132 هجری قمری:

«ابوالعباس عبدالله بن محمد» معروف به «سفاح»، اولین خلیفه عباسی بر مسند خلافت نشست . شایان ذکر است عباسیان با همکاری ابومسلم خراسانی و سپاه او ، مروان دوم آخرین حاکم اموی را به فتل رساندند و حکومت امویان را سرنگون کردند. اما بنی عباس نیز مانند امویان ، سال ها با ستمگری ، بر جان و مال مردم کشورهای اسلامی سلطه یافتند و تا سال 656 هجری قمری حکومت کردند.

 

 

تولد ماری کوری، کاشف رادیوم 

 

155 سال پیش درچنین روزی، هفتم نوامبر سال 1867 میلادی:

مادام «اسکودو دوسکا» که بعدا به «ماری کوری» ( Marie Curie ) شهرت یافت، در ورشو پایتخت لهستان، متولد شد. پدر او پروفسور رشته فیزیک بود و مادام کوری نیز بعد از تحصیلات متوسطه برای تحصیل در همین رشته عازم پاریس شد. او ضمن تحصیل در دانشگاه سوربن، با پیر کوری فیزیکدان فرانسوی ازدواج کرد. مادام کوری سرانجام پس از سال ها مطالعه و تحقیق، موفق به کشف عنصر رادیوم شد. شایان ذکر است، مادام کوری دو بار موفق به کسب جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی شد. وی در سال 1934 میلادی درگذشت.

 

 

تولد لئون تروتسکی، از رهبران اصلی انقلاب روسیه 

 

143 سال پیش، در روز هفتم نوامبر سال 1879 میلادی:

«لئون تروتسکی» ( Leon trotsky )، از رهبران اصلی انقلاب روسیه، متولد شد. وی در دوران حکومت تزارها دو بار به خاطر فعالیت های انقلابی به سیبری تبعید شد و هر دو بار فرار کرد. تروتسکی پس از پیروزی انقلاب روسیه، در سال 1917 به این کشور بازگشت و به سمت کمیسر امور خارجه منصوب شد. یک سال بعد تروتسکی کمیسر جنگ شد و پس از امضای توافقنامه صلح با آلمان در جریان جنگ جهانی اول، به نبرد با مخالفین انقلاب، در جنگ های داخلی شوروی پرداخت. اما پس از مرگ لنین، تروتسکی در جنگ قدرت از استالین شکست خورد و در سال 1925 به سیبری و چهار سال بعد به ترکیه تبعید شد. وی در سال 1940 هنگامی که در مکزیک به سر می برد، به دست عوامل استالین کشته شد. تروتسکی از افراد صاحب نظر در انقلاب روسیه بود و اختلاف نظرهایی نیز با لنین داشت. از جمله کتاب های وی می توان به «ادبیات و انقلاب»، «دیکتاتوری در مقابل دموکراسی» و «تاریخ انقلاب روسیه» در سه جلد، اشاره کرد.

 

 

تولد آلبرکامو، نویسنده طاعون

 

۱۰۸ سال پیش در چنین روزی، هفتم نوامبر سال ۱۹۱۳ میلادی «آلبر کامو» (Albert Camus)، نویسنده مشهور فرانسوی، متولد شد. با وجود آنکه خانواده او از نظر مالی فقیر بودند، ولی کامو به لحاظ استعداد و اراده راسخی که داشت، توانست به شهرت فراوانی دست یابد. از مشهورترین آثار این نویسنده فرانسوی، می‌توان به «بیگانه»، «افسانه سیزیف» و «طاعون» اشاره کرد. آلبر کامو در سال ۱۹۵۷ جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد و سه سال بعد درسال ۱۹۶۰ میلادی در یک سانحه رانندگی کشته شد.

 

 

به قدرت رسیدن بلشویک ها در روسیه تزاری 

 

105 سال پیش در چنین روزی، هفتم نوامبر سال 1917 میلادی:

درحالی که جنگ جهانی اول به شدت ادامه داشت، بلشویک ها به رهبری لنین و تروتسکی، دولت موقت کرنسکی را سرنگون کردند و خود به قدرت رسیدند. ضعف حکومت تزاری روسیه در مقابل دشمنان خارجی و همچنین استبداد و فساد شدید این حکومت، باعث نارضایتی زیاد مردم از آن شده بود. به همین دلیل در 15 مارس سال 1917، تزار نیکلای دوم مجبوربه استعفا شد و کرنسکی پس از چندی دولت موقت تشکیل داد. اما بلشویک ها با شعار صلح، نان، تقسیم زمین، افکار عمومی را به سوی خود جلب کردند. کمونیست ها، پس از به قدرت رسیدن در روسیه، با آلمان پیمان صلح منعقد کردند و سپس به سرکوب نیروهای وفادار به تزار پرداختند. انقلاب کمونیستی روسیه سرآغاز یک دیکتاتوری 74 ساله در بزرگترین کشور جهان بود که در سال 1991 فرو پاشید.

 

 

پایان جنگ سوئز با دخالت سازمان ملل 

 

66 سال پیش در چنین روزی، هفتم نوامبر سال 1956 میلادی:

جنگ سوئز با دخالت سازمان ملل متحد پایان یافت. این جنگ با تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به شبه جزیره سینا و حمله چتربازان انگلیسی و فرانسوی به منطقه کانال سوئز آغاز شده بود. بهانه آغاز این جنگ و تجاوز سه دولت مذکور به مصر، اعلام ملی شدن کانال سوئز توسط عبدالناصر رئیس جهوری وقت مصر بود.

 

 

تظاهرات علیه ازهاری 

 

44 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم آبان سال 1357 هجری شمسی:

در اعتراض به روی کار آمدن دولت نظامی ارتشبد ازهاری از سرسپردگان رژیم فاسد پهلوی در ایران، راهپیمایی گسترده ای در سراسر ایران انجام شد و طی آن مردم مسلمان و مبارز ایران، قاطعانه اعلام کردند که تغییرات ظاهری و جابجایی عناصر دست نشانده رژیم شاه و آمریکا، نمی تواند مانع تداوم مبارزه آنان برای پیروزی انقلاب اسلامی شود. در این روز همچنین امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی به مناسبت کشتار دانشجویان در سیزدهم آبان همان سال، پیامی برای مردم ایران فرستادند. امام (ره) در بخشی از این پیام فرمودند: «شما ملت شجاع، ثابت کردید که تانک ها و مسلسل ها و سرنیزه ها زنگ زده است و با اراده آهنین ملت نمی تواند مقابله کند.»

 

 

کودتا در تونس

 

35 سال پیش در چنین روزی هفتم نوامبر سال 1987 میلادی:

در پی کودتای بدون خونریزی "حبیب بورقیبه" دیکتاتور تونس از اریکه قدرت کنار زده شد و زین العابدین بن علی جای او نشست. حبیب بورقیبه، پس از استقلال تونس از فرانسه، از سال 1956م به نخست وزیری این کشور برگزیده شد. وی توانست با ساقط کردن حکومت سلطنتی تونس در سال 1957م به مقام ریاست جمهوری تونس، نائل آید. بورقیبه در سال 1959م قانون اساسی جدید تونس را که در آن، اختیارات فراوانی برای رئیس جمهور قایل شده بود از تصویب گذراند. بورقیبه در سال 1975 خود را رئیس جمهور مادام‌العمر تونس خواند. وی که تا سال 1987م به مدت 30 سال، رهبری بلامنازع تونس را برعهده داشت، در طول سال‌های حاکمیت خود، تمامی رُقبای سیاسی خود را با زندان، تبعید و تهدید از صحنه سیاست کشور خارج کرد و ده‌ها مورد شورش و تظاهرات مردمی و مخالفت‌های اجتماعی را سرکوب نمود. زین العابدین بن علی نیز در سال 2011 در پی خیزش مردمی از تونس فرار کرد و به دامان ال سعود پناه برد . بدین ترتیب عصر جدیدی در حیات سیاسی مردم تونس اغاز شد. شایان ذکر است زین العابدین بن علی در 19 سپتامبر 2019 در شهر جده عربستان مرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید