یونسکو برای ۶ پرونده میراث ناملموس ایران چه تصمیمی می‌گیرد؟
کد خبر: 18945

یونسکو برای ۶ پرونده میراث ناملموس ایران چه تصمیمی می‌گیرد؟

۶ پرونده میراث ناملموس ایران که هر کدام به صورت مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده است، برای ثبت در فهرست جهانی روی میز کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو قرار دارد، میراثی که تا یک هفته دیگر تصمیم برای آنها نهایی می‌شود.

به گزارش خودکارنیوز، هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو از امروز یکشنبه - ۶ آذرماه ۱۴۰۱- در شهر رباط مراکش آغاز به کار می‌کند که تا ۱۲ آذر ادامه دارد و قرار است ۶ میراث ناملموس ایران که پرونده آنها مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده است، به بررسی و رأی گذاشته شود.

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره این پرونده ها توضیح داد: در این دوره ۶ پرونده هنر سوزن‌دوزی ترکمن، هنرساختن و نواختن عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، یلدا/ چله، جشن مهرگان و مهارت سنتی ساختن و نواختن رباب از کشورمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی یونسکو برای ارسال پرونده‌ها، هر کشور عضو، هر دو سال یک‌بار فقط یک سهمیه ملی برای ثبت جهانی دارد که سهمیه کشورمان در سال گذشته به پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران اختصاص داده شد. با توجه به این‌که امسال سهمیه نداشتیم، تهیه و تدوین ۶پرونده به شکل مشترک با تعدادی از کشورها به‌منظور استفاده از سهمیه آنها، در دستور کار قرار گرفت. ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که حداقل ۳پرونده از شرایط مطلوب‌تری برخوردارند.

دارابی یادآور شد: تاکنون ۱۷ عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس از کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

در این دوره ۴۶ پرونده که یا به صورت سهمیه ملی از سوی یک کشور ارائه می‌شوند و یا به صورت پرونده‌های چند ملیتی هستند که به صورت مشارکتی از سوی بیش از دو کشور ارائه شده‌اند، بررسی می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید