تقویم تاریخ؛ از شهادت امام محمد باقر(ع) تا پناهنده شدن محمد علی شاه قاجار
کد خبر: 20396

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام محمد باقر(ع) تا پناهنده شدن محمد علی شاه قاجار

امروز جمعه، سی ام دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با 27 جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیستم ژانویه سال 2023 میلادی است.

شهادت امام محمد باقر، پیشوای پنجم شیعیان

IMG_20230120_112740

1328 سال پیش در چنین روزی ( بنا به روایات متعدد ) در 27 جمادی الثانی سال 116 قمری:

علی ابن محمد، فرزند حضرت امام محمد باقر علیه السلام پیشوای پنجم مکتب اهل بیت علیه السلام به شهادت رسید. علی ابن محمد در سال 113 هجری قمری برای تبلیغ دین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان عازم ایران و شهر کاشان شدند و به مدت 3 سال به تبلیغ اسلام و ارشاد مردم پرداختند. آن حضرت نامه هایی تا قبل از شهادت پدر بزرگوارش در سال 114 ه. ق به دسیسه هشام، برای ایشان به مدینه می فرستاد وحالات خود وشیعیان را بیان می فرمود. این امام زاده واجب التعظیم ، پس از 3 سال ارشاد وتبلیغ دین اسلام به دست مخالفین و دشمنان اهل بیت علیه السلام پس از جنگی نابرابر همراه با حدود یکصد نفر از یاران با وفایش، همچون جدّ مظلومش حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام ) در سال116 سال قمری به شهادت رسید و در مکانی به نام مشهد اردهال در نزدیکی محل شهادتش توسط دوستداران اهل بیت به خاک سپرده شد. محل دفن این امام زاده بزرگوار به مکانی باشکوهی برای زیارت دوستداران اهل بیت پیامبر تبدیل شده است.

 

 

درگذشت ابن حجاج، شاعر معروف شیعه

IMG_20230120_112744

1053 سال پیش (بنا به برخی روایات) در چنین روزی برابر با 27 جمادی الثانی 391 قمری:

"حسین بن احمد بن حجاج" شاعر معروف شیعه درگذشت. حسین بن احمد بن حجاج، معروف به ابن‌‌حجّاج ادیبی فاضل و ماهر بود که با سیدمرتضی و سیدرضی از دانشمندان قرن چهارم هجری در یک عصر زندگی می‌‌کرد. او از شعرای دوستدار اهل ‌بیت رسالت و دشمن سرسخت دشمنان دین بود و در این زمینه ، اشعار فراوانی سروده است. مشهور است که در خوابِ سیدرضی، ابن حجاج از جانب اهل بیت به عنوان شاعر اهل بیت مطرح شده است. از آثار ابن حجاج، می‌‌توان به دیوان ده جلدی او اشاره کرد که در موزه‌‌های مختلف جهان نگه‌داری می‌‌شود. وی در مکانی بین بغداد و کوفه وفات یافت و طبق وصیت ابن حجاج، بدنش را در سمت پایین پای امام موسی کاظم(ع) دفن کردند.

 

 

درگذشت جان راسکین، نویسنده مشهور انگلیسی

IMG_20230120_112748

123 سال پیش در چنین روزی بیستم ژانویه سال 1900 میلادی:

"جان راسکین" (John Ruskin) نویسنده، فیلسوف و منتقد معروف انگلیسی در سن هشتاد سالگی درگذشت. راسکین، در هشتم فوریه 1819م در لندن به دنیا آمد. وی از کودکی با آثار کهن، مناظر طبیعی و کلیساها آشنایى یافت و با تشویق پدر، به جانب موسیقی و نقاشی و مطالعه شعر کشیده شد. وی در عین حال به سرودن شعر یا نوشتن قطعه ‌های منثور ترغیب گشت و بدین ترتیب از تعلیم و تربیتی آمیخته با ادراک زیبایى بهره‌ مند شد. راسکین در 20 سالگی اولین منظومه معروف خود را سرود و چهار سال بعد با مطالعه در هنر و طبیعت، کتاب نقاشان جدید را نگاشت و پس از چندی، آن را در پنج جلد منتشر کرد. راسکین همچنین در کتابِ تا آخرین دم، نظرات فلسفی خود را ارائه داد. وی در این کتاب ثروت را جدا از بشر و ارزش ‌های معنوی نمی ‌داند. وی بر این عقیده بود که جسم بشر چون ماشین است و روح او چون موتور این ماشین که قدرتش در همه موازنه ‌های سیاسی و اقتصادی دخالت دارد. بنابراین از اقتصاد باید ادراکی روحی و اخلاقی داشت. ثروت واقعی نباید از حد احتیاج خود او بیشتر باشد و روزی به تملّک دیگری درآید، زیرا این خود تجمّل است و معادل جهل است.

 

 

پناهنده شدن محمد علی شاه قاجار به سفارت روس

IMG_20230120_112752

117 سال پیش در چنین روزی برابر با 27 جمادی الثانی 1327 هجری قمری:

«محمدعلی شاه قاجار» به سفارت روس پناهنده شد. با گسترده تر شدن آتش انقلاب مشروطه در نقاط مختلف ایران، نهضتى براى فتح تهران توسط مشروطه خواهان ایجاد شد و پیروزى آنان را به دنبال آورد. در نبردى که بین قواى محمدعلى شاه قاجار و آزادى خواهان در نزدیکى تهران روى داد ، قواى دولتى شکست خورد و طرف پیروز در 24 جمادى الثانى 1327 عازم تهران شد . این درگیرى ها در تهران ادامه یافت و سرانجام تهران به تصرف مشروطه طلبان درآمد. در این هنگام ، محمد على شاه که خود را در برابر آزادى خواهان ناتوان دید در روز 27 جمادى الثانى به سفارت روسیه پناهنده شد و لیاخوف روسى نیز خود را به فاتحان تهران تسلیم کرد. بعد از ظهر همان روزدر جلسه اى فوق العاده ، محمدعلى شاه از سلطنت کنار گذاشته شد و فرزند یازده ساله ى وى، احمد میرزا را به عنوان پادشاه معرفى کردند. چون احمد شاه کودک بود ، نیابت سلطنت او را به عضدالملک، رئیس سالخورده ى ایل قاجار سپردند و بدین ترتیب دوره استبداد صغیر که در حدود سیزده ماه به طول انجامیده بود به پایان رسید.

 

 

تولد فدریکو فلینی، فیلمساز مشهور ایتالیایی

IMG_20230120_112916

103 سال پیش در چنین روزی، بیستم ژانویه سال 1920 میلادی:

«فدریکو فلینی» ( Federico Fellini )، فیلمساز ایتالیایی متولد شد. او کارگردانی صاحب سبک در عرصه سینما بود. فلینی از سال 1938 میلادی به عنوان فیلمنامه نویس مشغول به کار شد و سپس به کارگردانی پرداخت. او درسال 1945 میلادی، پس از پایان جنگ جهانی دوم، به عنوان دستیار کارگردان با روبرتو روسلینی، دیگر فیلمسار نامدار سینمای ایتالیا در ساخت فیلم معروف «رم شهر بی دفاع» همکاری کرد. فلینی در بهار سال 1993 میلادی، یعنی شش ماه قبل از مرگ، جایزه افتخاری اسکار را به خاطر آثار با ارزش خود در دنیای سینما دریافت کرد. معروفترین آثار فلینی «زندگی شیرین»، «هشت و نیم» و «جولیتای ارواح» نام دارد .

 

 

انتشار خبر بازگشت امام خمینی به ایران

IMG_20230120_112926

44 سال پیش در چنین روزی، سی ام دی ماه سال 1357 هجری شمسی:

خبر بازگشت قریب الوقوع حضرت امام خمینی(ره) به ایران، در سطح گسترده ای در میان مردم منتشر شد. این خبر، شادی و شعف فراوانی در مردم ایران بوجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام خمینی (ره) و چگونگی استقبال از ایشان، شور و هیجان غیرقابل وصفی را در اجتماعات کوچک و بزرگ مردم ایجاد کرد. از طرف دیگر، اعلام تصمیم قطعی امام خمینی (ره) مبنی بر بازگشت به ایران، عوامل رژیم شاه را دچار بحران و اضطراب شدید کرد. آنها سعی داشتند راهی برای نجات خود بیابند و بسیاری از آنها مجبور به استعفا و فرار از ایران شدند. بعضی از نظامیان وابسته به رژیم شاه نیز با حمله به مردم بی دفاع، آخرین تلاش های خود را برای حفظ رژیم پهلوی بکار بستند. اما این اقدام ها نه تنها خللی در اراده مردم ایران ایجاد نکرد، بلکه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پیروزی نهایی مصمم تر کرد.

 

 

درگذشت آیت الله سید احمد خوانساری، مرجع بزرگ شیعه 

IMG_20230120_112931

38 سال پیش در چنین روزی سی ام دی سال 1363 هجری قمری:

مرجع و عالم بزرگ آیت ‌اللَّه "سید احمد خوانساری" درگذشت. وی در کودکی پدر را از دست داد و از آن پس تحت سرپرستی برادر بزرگش قرار گرفت. ایشان پس از طی مقدمات در زادگاه خود، راهی اصفهان و نجف‌اشرف گردید و از محضر استادان نامداری استفاده کرد. آیت اللَّه خوانساری از آن پس به تدریس همت گماشت و مدتی بعد درس خارج فقه و اصول خود را دایر ساخت. آیت‌ اللَّه خوانساری از عالمانی است که همزمان با قیام مقدس امام خمینی علیه رژیم طاغوت، همواره از آن حضرت پشتیبانی می‌ کرد و از هر اقدامی برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نمی ‌کرد. حضور ایشان در پایتخت علاوه بر روحیه دادن به انقلابیون، باعث برخورد محتاطانه ‌تر رژیم با مردم می ‌گردید. در محضر درس این فقیه بزرگ، عالمان نامداری چون حضرات آیات: شهید مرتضی مطهری، امام موسی صدر، سید رضا صدر و جلال طاهر شمس پرورش یافتند. آیت‌ اللَّه خوانساری در طول عمر با برکت خود، آثار فراوان عمرانی و علمی از خود برجای گذاشت که بخش عمده‌ای از آن، شامل آثار علمی و تالیفات آن فقیه بزرگوار می ‌باشد. شرح مختصر نافع، حاشیه بر عروة الوثقی و العقاید حقه از آن جمله اند.

 

 

درگذشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی

IMG_20230120_112934

28 سال پیش در چنین روزی، سی ام دی سال 1373 هجری شمسی:

مهندس "مهدی بازرگان" اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران درگذشت. مهندس مهدی بازرگان در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته دکترای مهندسی ماشین در فرانسه به پایان رساند. وی از سال 1320 در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. مهندس بازرگان در جریان ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات سیاسی گردید و پس از کودتای 28 مرداد 32 دستگیر و تبعید شد. بازرگان، پس از آزادی از زندان، جمعیت نهضت آزادی را به اتفاق چند نفر دیگر از سیاسیون بنیان نهاد. رهبران نهضت آزادی در سال 1334 به بعد، به دلیل فعالیت علیه رژیم شاه، توسط این رژیم دستگیر شدند و بازرگان نیز به زندان محکوم گردید. مهدی بازرگان کمی قبل از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد و با پیشنهاد این شورا، مأمور تشکیل دولت موقت گردید. عمر این دولت به دلیل اختلافات بنیادین با دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی و نفوذ عناصر ضد انقلاب در دولت موقت بیش از 9 ماه نپایید. بازرگان سرانجام در آخر دی ماه 1373 شمسی بر اثر ابتلا به بیماری قلبی در 87 سالگی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید