تقویم تاریخ؛ از انتشار روزنامه قانون تا اعتصاب سراسری در ایران
کد خبر: 20455

تقویم تاریخ؛ از انتشار روزنامه قانون تا اعتصاب سراسری در ایران

امروز یکشنبه، دوم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با 29 جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست ودوم ژانویه سال 2023 میلادی است.

 
تولد فرانسیس بیکن، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی

 

IMG_20230122_101625

 

462 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم ژانویه سال 1561 میلادی:

 

«فرانسیس بیکن»(Francis Bacon)، فیلسوف و ریاضی دان انگلیسی متولد شد . او ابتدا به مشاغل سیاسی روی آورد و پس از مدتی به اتهام رشوه خواری ، دستگیر و زندانی شد . دوران زندان ، فرصتی برای آشکار شدن استعداد وی بود. بیکن در گسترش علوم تجربی در انگلستان و تجدید حیات علم و فلسفه در اروپا ، نقش بسزایی داشت. ازجمله آثار بیکن کتابهای «احیای علوم کبیر» و «پیشرفت دانش» را می توان نام برد. او همچنین در کتابی به نام «آتلانتیس نو»، یک مدینه فاضله (آرمان شهر) را بر اساس اصول علمی ارائه کرد. بیکن در سال 1626 درگذشت.

 

 تولد ماری آمپر، مخترع دستگاه تلگراف

 

IMG_20230122_101614

 

248 سال پیش، در روز بیست و دوم ژانویه سال 1775 میلادی:

 

«آندره ماری آمپر» (Andre Marie Ampere)، ریاضی دان و فیزیکدان فرانسوی متولد شد. وی از کودکی به ریاضیات علاقه داشت و به مطالعه در این رشته پرداخت. آمپر استاد دانشگاه پلی تکنیک پاریس بود و اکتشافات و اختراعات مهمی برجای گذاشته است . وی دستگاه تلگراف الکتریکی را اختراع و شدت جریان الکتریکی را کشف کرد و وسیله ای برای اندازه گیری آن ساخت . آمپر را به وجود آورنده رشته الکترودینامیک می دانند و به پاس خدماتش در رشته فیزیک ، واحد جریان الکتریکی را به نام وی « آمپر» نامیده اند. آمپر در سال 1836 درگذشت.

 

 تولد جورج گوردون بایرون، شاعر انگلیسی

 

IMG_20230122_101608

 

235 سال پیش، در روز بیست و دوم ژانویه سال 1788 میلادی:

 

«جرج گوردن بایرون» ( George Gordon Byron )، شاعر انگلیسی متولد شد. وی زندگی پرفراز و نشیب و شخصیتی جنجالی داشت. آثار بایرون پر احساس و انتقاد آمیز است. بایرون از جوانی به سرودن شعر پرداخت و اولین مجموعه اشعار او «ساعات فراغت» نام داشت. از دیگر آثار وی می توان به «زندانی شیلان» و «چایلد هارولد» اشاره کرد. بایرون سفرهایی به اروپا و آسیا کرد و سرانجام در سال 1824، زمانی که در جنگ یونان و عثمانی در کنار یونانی ها می جنگید، کشته شد .

 

انتشار روزنامه قانون توسط ملکم خان

 

IMG_20230122_101605

 

137 سال پیش در چنین روزی برابر با 29 جمادی الثانی سال 1307 هجری قمری:

 

روزنامه‌‌ "قانون" توسط "ملکم خان"، منتشر شد. انتشار روزنامه قانون ، یکی از اقدامات سیاسی و حربه‌ای بسیار قوی برای  اصلاحات در ایران آن دوران بود . توسل وی به‌ روزنامه‌نگاری درواقع معلول عزل و مغضوبیت او بود. ملکم‌خان برای جلب توجه بیشتر خوانندگان و  توسعه این روزنامه ، آن را با بهایی ناچیز در اختیار مخاطبان قرار می‌داد . موضوعات اصلی روزنامه قانون عبارت از: «انتقاد از حکومت استبدادی ، لزوم اصلاح حکمران و ایجاد عدالت قانونی ، تعلیمات حزبی و دعوت مردم به اتحاد و اتفاق و قانون‌طلبی ، جلب حمایت طبقه روحانی در پیشبرد هدف‌های ملی و توجه به حقوق اجتماعی زنان » بود . این موارد را چنین می‌توان خلاصه کرد: ایجاد اتفاق، عدالت و ترقی در جامعه ایران»

 

 درگذشت ویکتوریا، ملکه معروف انگلیس

 

IMG_20230122_101601

 

122 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم ژانویه سال 1901 میلادی:

 

«الکساندرینا ویکتوریا» ( Alexandrina Victoria)، ملکه معروف انگلیس در 82 سالگی درگذشت. وی در سال 1819 میلادی در لندن متولد شد و در هجده سالگی به جای ویلیام چهارم به سلطنت رسید و مدت 64 سال زمام امور انگلیس را در قرن نوزدهم با اقتدار در دست داشت. در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا ، سرکوب مردم سرزمینهای تحت سلطه انگلیس شدت بیشتری یافت. با مرگ ملکه ویکتوریا دوران ضعف امپراتوری انگلیس آغاز شد و پس از وی ، پسرش ادوارد هفتم به سلطنت رسید.

 

 آغاز اعتصاب سراسری مردم در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی

 

IMG_20230122_101556

 

44 سال پیش در چنین روزی، دوم بهمن سال 1357 هجری شمسی:

 

در ادامه مخالفت های مردم مسلمان ایران با رژیم شاه و درگیری های آنها با نظامیان، عده زیادی از مردم کشته و مجروح شدند. ملت مسلمان ایران که بی صبرانه منتظر بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران بودند ، تدارکات لازم رابرای بزرگترین استقبال تاریخی از رهبر انقلاب اسلامی فراهم آوردند. به همین مناسبت ستادی مرکب از روحانیون و نمایندگان اقشار مختلف مردم تهران تشکیل شد تا مراسم استقبال را هرچه باشکوهتر برگزار کند. بسیاری از مردم نیز از شهرها و روستاهای مختلف ایران به طرف تهران سرازیر شدند تا در مراسم استقبال از امام خمینی (ره) شرکت جویند. از سوی دیگر، پس از تظاهرات گسترده مردم،  چهار هزار افسر نیروی هوایی نیز به پشتیبانی از مردم مبارز ایران، اعتصاب غذا کردند و خواستار اخراج مستشاران آمریکایی از ایران شدند.

 

 ترور ابوحسن سلامه، مبارز فلسطینی

 

IMG_20230122_101552

 

44 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم ژانویه سال 1979 میلادی:

 

مبارز فلسطینی "ابوحسن سلامه" توسط عوامل رژیم صهیونیستی ترور شد. ابوحسن سلامه ، طراح عملیات گروگان‌گیری 12 اسرائیلی در المپیک مونیخ 1972م بود . این عملیات در پنجم سپتامبر سال 1972 به وقوع پیوست و به قتل 12 گروگان اسرائیلی، 5 فلسطینی و یک مأمور آلمانی و نیز دستگیری 3 فلسطینی انجامید. ابوحسن سلامه طراح اصلی این عملیات بود ، هرچند که خود در آن مستقیماً دخالت نداشت. ابوحسن سلامه در 22 ژانویه 1979م ، هفت سال پس از حادثه مونیخ ، در یکی از خیابان‌های بیروت همراه با چهار همراهش به هنگام خروج از خانه ، در اثر انفجار بمبی که در یک اتومبیل در برابرخانه او کارگذاشته بودند ، به قتل رسید. تا دو سال پس از آن، کوچک‌ترین ردّ پایی از عاملان بمب‌گذاری به دست نیامد ، ولی بعدها معلوم شد که عامل این جنایت یک زن یهودی آلمانی بوده که به همراه دو عضو دیگر موساد ، در پوشش بازرگان و آشپز در آپارتمان مقابل خانه ابوحسن اقامت کرده بودند و رفت وآمدهای او را زیر نظر داشتند. آنها پس از حادثه موفق به فرار شدند.
 
درگذشت ابوالحسن نجفی، زبان شناس ایرانی

 

IMG_20230122_101548

 

7 سال پیش در چنین روزی، دوم بهمن 1394 خورشیدی:

 

 ابوالحسن نجفی، زبان شناس ایرانی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در سن 86 سالگی درگذشت. ابوالحسن نجفی در 7 تیر سال 1308 شمسی در نجف متولد شد . نجفی در دوران کودکی ، همراه خانواده به ایران آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان گذراند و در سال ۱۳۲۶ در رشتهٔ ادبی دیپلم گرفت. نجفی سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان فرانسه مشغول تحصیل شد . در سال ۱۳۳۸ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و تحصیلات خود را تا مقطع فوق‌لیسانس در رشتهٔ  زبان شناسی در دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد . نجفی پس از بازگشت به ایران، ابتدا به اصفهان و سپس به تهران آمد . او از سال 1369 شمسی عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و دبیری مجله ادبیات تطبیقی را بر عهده داشت. عمده فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی است. نجفی یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به «دایره نجفی» معروف است . وی که مدتها از بیماری رنج می برد و چند صباحی نیز خانه نشین شده بود روز جمعه (دوم بهمن‌ماه) در بیمارستان مهر تهران از دنیا رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید