تقویم تاریخ؛ از استقلال صحرا تا شهادت حسین خرازی
کد خبر: 21502

تقویم تاریخ؛ از استقلال صحرا تا شهادت حسین خرازی

امروز دوشنبه، هشتم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با ششم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم فوریه سال 2023 میلادی است.

استقلال دومینیکن

IMG_20230227_091659

 179 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم فوریه سال 1844 میلادی:

دوران اشغال سرزمین دومینیکن توسط کشور همسایه اش، هائیتی پایان یافت و دومینیکن به استقلال دست یافت. این سرزمین در سال 1492 میلادی توسط کریستف کلمب کشف و ضمیمه امپراتوری اسپانیا شد . در سال 1801 درپی بیش از سه قرن سلطه اسپانیا بر دومینیکن، این سرزمین توسط توسن لوورتور رهبر انقلابی مردم هائیتی تصرف شد . در سال 1844 بر اثر شورشی که در دومینیکن برپا شد ، سپاهیان هائیتی مجبور به عقب نشینی شدند و دومینیکن استقلال یافت. آمریکا در سال 1916 میلادی دومینیکن را اشغال کرد اما بر اثر مخالفت های مردم دومینیکن ، معاهده سال 1924 میلادی بین دو کشور منعقد شد و به موجب آن، نیروهای آمریکایی به تدریج دومینیکن را ترک کردند. در جریان این وقایع ، سرهنگ تروخیلو با انجام یک کودتا در سال 1930، قدرت را در دومینیکن به دست گرفت ، اما پس از 30 سال حکومت دیکتاتوری و کشتار ، به وسیله گروهی از مردم کشته شد . پس از تروخیلو نیز دومینیکن همچنان دستخوش مداخلات آمریکا و نظامیان در حکومت این کشور است. دومینیکن در آمریکای مرکزی و دریای کارائیب واقع شده است و با نزدیک به 50 هزار کیلومتر مربع مساحت ، قسمت اعظم جزیره هیسپانیولا را تشکیل می دهد.

 

 

تولد جان اشتاین بک، نویسنده مشهور آمریکایی

IMG_20230227_091703

 121 سال پیش در چنین روزی 27 فوریه سال 1902 میلادی:

 "جان اشتاین بک" (John Steinbeck) نابغه ادبی آمریکا در ایالت کالیفرنیا متولد شد . وی در 17 سالگی وارد دانشگاه استمفورد شد ، اما پس از چند سال تحصیل در رشته زیست ‌شناسی ، بدون گرفتن دانش‌نامه ، دانشگاه را ترک کرد. اشتاین بک در 27 سالگی اولین اثر خویش با نام فنجان زرین را منتشر کرد و وارد عرصه نویسندگی شد . اشتاین بک نویسنده ‌ای رئالیست و واقع‌گرا است که با سبکی بسیار قوی و محکم و نثری جالب، به تشریح فقر و بیچارگی اجتماع می پردازد و حقایق دردناکی از زندگی بیچارگان را بیان می کند . شهرت او با نوشتن رمان خوشه‌ های خشم به اوج رسید که در آن به صورتی هیجان‌ انگیز و مؤثر، زندگی یک خانواده آواره و عصیان کارگران محروم را توصیف کرده است. موضوع اصلی آثار اشتاین بک ، رابطه انسان و کائنات است. کتاب‌ های او هم نماینده نومیدی نویسنده ‌اند و هم نمایانگر روح مبارز او. آثار او آمیزه ‌ای از واقع‌گرایى و تخیل سرشار از شوخ طبعی و درک اجتماعی است . گفته می ‌شود در سال‌های پایانی عمر، آثار اشتاین بک در سراشیبی ادبی افتاد و قدرت و گیرایی آثار اولیه او را نداشت با این حال، وی درسال 1962م به دریافت جایزه ادبی نوبل توفیق یافت. جان اشتاین بک در 20 دسامبر 1968م در 66 سالگی درگذشت.

 

 

شهادت علامه ابراهیم خویی از دانشمندان بزرگ اسلام 

IMG_20230227_091709

119 سال پیش درچنین روزی، ششم شعبان سال 1325 هجری قمری:

علامه «ابراهیم خویی» از دانشمندان بزرگ اسلام ، به شهادت رسید . او پس از سالها کسب فیض از محضر اساتید برجسته ای چون شیخ مرتضی انصاری به درجه اجتهاد نایل آمد و در علوم اسلامی، به ویژه حکمت، مهارت کافی یافت. این عالم بزرگ اسلام در راه ایجاد حکومت مشروطه و ظلم ستیزی و آزادیخواهی، تلاشهای بسیاری کرد و سرانجام در منزل خویش توسط ماموران محمد علی شاه یکی از شاهان مستبد سلسله قاجار ، به شهادت رسید.

 

 

درگذشت لطفعلی نصیری، ادیب و شاعر مشهور ایرانی 

IMG_20230227_091712

94 سال پیش در چنین روزی ششم شعبان سال 1350 قمری:

میرزا «لطفعلی نصیری» عالم، ادیب و شاعر صاحب نام معاصر 82 سالگی درگذشت. میرزا لطفعلى بن محمدکاظم تبریزى نصیرى ملقب به صَدرُالافاضل، عالم و فاضل از مشاهیر صاحب کمال قرن چهاردهم هجرى بود. در کودکى همراه پدر از شیراز به تهران رفت. در ابتدا به اصول خط و ادبیات روى آورد و سپس به فراگیرى اصول و فقه و حدیث و تفسیر و نیز منطق و ریاضیات و الهیات پرداخت. از صدر الافاضل تالیفات متعددى به جاى مانده است از قبیل: اساطیر، دستور البلاغه، کَلِم و حِکَم و قصاید گوناگون. وى در شعر به «فانى» تخلص مى کرد. وفات میرزا لطفعلى در سال 1350 ق در 82 سالگى واقع شد و در جوار مزار شیخ صدوق ابن بابویه در رى مدفون گردید.

 

 

استقلال جمهوری عربی صحرا 

IMG_20230227_091721

47 سال پیش در چنین روزی 27 فوریه سال 1976 هجری شمسی: 

جمهوری عربی صحرا استقلال یافت . جمهوری عربی صحرا در شمال غربی افریقا و در ساحل اقیانوس اطلس واقع است و 284 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد . مردم صحرا از ملیت‌ های مختلف از جمله عرب، بربر، حسانی و طوارق هستند. این منطقه از دیرباز در استعمار اسپانیا بود ولی پس از مبارزات مردم و پایان یافتن دوران استعماری کشورها ، در سال 1975م، اسپانیا آن را به دو کشور مغرب و موریتانی واگذار کرد . پس از خروج اسپانیا ، جبهه پولیساریو با تشکیل جمهوری دموکراتیک عربی اعلام استقلال کرد و حاکمیت مغرب و موریتانی را نپذیرفت . در سال 1979م موریتانی نیز از ادعای خود بر صحرا منصرف شد و آن را رها کرد اما کشور مغرب هنوز ادعای حاکمیت بر این منطقه و یک‌پارچگی کشور دارد . زبان رسمی مردم صحرا، عربی و حسانیه است و 99% جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌ دهند.

 

 

درگذشت غلامحسین بنان، استاد آواز ایران 

IMG_20230227_091717

37 سال پیش در چنین روزی، هشتم اسفند سال 1364 هجری شمسی:

استاد «غلامحسین بنان»، استاد توانای آواز ایران، پس از یک بیماری طولانی درگذشت. استاد بنان در اردیبهشت سال 1290 هجری شمسی متولد شد و استعداد او در موسیقی از جوانی آشکار شد و تحت تعلیم پدرش قرار گرفت . استاد بنان درسال 1321 هجری شمسی خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و پس از تاسیس انجمن موسیقی ملی در سال 1323 هجری شمسی ، در این انجمن نیز به تدریس و تعلیم هنرجویان مشغول شد. بنان نه تنها در موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک ایران استاد بود ، بلکه بر نغمات جدید و موسیقی مدرن ایران نیز تسلط  کامل داشت. حاصل همکاری مرحوم بنان با رادیو ایران حدود 450 ترانه است که همچون دیگر آثار ارزنده و گرانبهای او در عرصه موسیقی ایران به یادگار مانده است.

 

 

شهادت حسین خرازی از فرماندهان ارشد دفاع مقدس

IMG_20230227_091724

 36 سال پیش در چنین روزی هشتم اسفند سال 1365 هجری قمری:

 "حسین خرازی" یکی از فرماندهان مهم نظامی جمهوری اسلامی ایران در جریان دفاع مقدس به شهادت رسید. شهید خرازی یک سال پس از انقلاب ، همزمان با توطئه گروهک ‌های ضد انقلاب در گنبد و ترکمن صحرا ، به آن منطقه اعزام شد و فرماندهی نیروهای یکی ازمحورهای را به عهده گرفت . وی سپس چندین ماه در منطقه کردستان در راه دفاع از کیان اسلامی جانفشانی کرد . شهید حسین خرازی ، همزمان با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر، به خوزستان اعزام شد و در منطقه خط شیر ، فرماندهی نیروهای بسیج را در مقابله با قوای متجاوز بعث  برعهده گرفت. عملیات‌ های ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، بدر، والفجر8 و کربلای 4 و 5، صحنه ‌های فراوانی از رشادت‌ ها، ابتکار، خلاقیت و حسن فرماندهی این سردار رشید اسلام را با خود به یادگار دارد . وی در عملیات خیبر در اسفند 1362 نیز، دستِ راست خود را در راه دفاع از میهن تقدیم کرد. سرانجام شهید حسین خرازی این سردار رشید سپاه اسلام در جریان عملیات بزرگ کربلای 5 ، در حالی که فرماندهی لشکر 14 امام حسین(ع) را برعهده داشت، در 8 اسفند 1365 به فیض شهادت نائل آمد .

 

 

درگذشت نجم الدین اربکان، نخست وزیر اسبق ترکیه 

IMG_20230227_091741

12 سال پیش، در روز بیست و هفتم فوریه سال 2011 میلادی:

 «نجم‌الدین اربکان» (Necmettin Erbakan) نخست‌وزیر اسبق ترکیه در سن 84 سالگی درگذشت. وی در سال 1926 در شهر سینوپ در شمال ترکیه دیده به جهان گشود. اربکان در دانشگاه استانبول در رشته مکانیک درس خواند و پس از کسب مدرک کارشناسی ، به آلمان رفت و در دانشگاه آخن ، دکترای خود را گرفت و در سال 1967 به درجه پروفسوری دست یافت . اربکان از سال ۱۹۶۹ وارد عرصه سیاست شد و به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد . او موسس چند حزب بود که هر یک به دلیلی ، منشعب یا منحل شدند. خود وی نیز چند بار به پارلمان راه یافت و یا به مقام های بالای حکومتی در دولت رسید . نجم الدین اربکان در سال 1987 پس از پایان دوران محرومیت از فعالیت های سیاسی ، به ریاست حزب اسلامگرای "رفاه" دست یافت و پس از آنکه این حزب در سال 1996 اکثریت نسبی را در پارلمان به دست آورد ، اربکان به نخست وزیری رسید . او اولین نخست وزیر اسلامگرا در نظام حکومتی لائیک ترکیه بود و برای نظامیان ترکیه ، رژیم صهیونیستی و آمریکا قابل تحمل نبود . به ویژه آنکه وی، روابط ترکیه را با جهان اسلام گسترش داد و در مناسبات نزدیک آنکارا با تل آویو ، تجدید نظر کرد. به همین دلیل نظامیان ترکیه ، بیش از ده ماه نخست وزیری اسلامگرا را تحمل نکردند و زمینه ساز سرنگونی اربکان شدند . حزب رفاه منحل و اربکان به پنج سال ممنوعیت فعالیت های سیاسی محکوم شد. نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی در ترکیه خوانده می شود و پس از مرگش ، تشییع جنازه باشکوهی از او به عمل آمد.

 

 

درگذشت فرج الله سلحشور، کارگردان مشهور ایرانی

IMG_20230227_091749

7 سال پیش در چنین روزی، 8 اسفند 1394 شمسی:

 «فرج الله سلحشور» ، کارگردان توانای سینما و تلویزیون ایران درگذشت. فرج الله سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود ، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی - مذهبی چون ایوب پیامبر ، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه دارد. این آثار به ویژه سریال یوسف پیامبر، در سراسر دنیا مخاطبان فراوان داشتند و در بسیاری از کشورهای منطقه و اسلامی ، نام این سریال ها پرآوازه است. او که مدتی بر اثر وخامت حالش در بیمارستان بستری بود ، قصد داشت مجموعه موسی پیامبر را کارگردانی کند اما به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری شد و در صبح 8 اسفند ماه 94 دار فانی را وداع گفت.

دیدگاه تان را بنویسید