تقویم تاریخ؛ از تاسیس کمیته امداد تا آغاز هفته نیکوکاری
کد خبر: 21680

تقویم تاریخ؛ از تاسیس کمیته امداد تا آغاز هفته نیکوکاری

امروز یکشنبه، چهاردهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با دوازدهم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با 5 مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت غسانی، محدث و طبیب مشهور آندلسی

IMG_20230305_090745

946 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم شعبان سال 498 هجری قمری:

«حسن بن حافظ آندلسی»، ملقب به «غسانی» ( Ghassani )، محدث و طبیب مشهور آندلس - بخشی ازاسپانیای کنونی ـ درگذشت. او ادیبی چیره دست و پزشکی متبحر بود و خطی زیبا و قریحه ای شاعرانه داشت. کتاب «تمجید المهمل» از آثار ارزنده این طبیب آندلسی به شمار می رود که در برگیرنده شرح زندگی رجال برجسته آن دوران است.

 

 

درگذشت گراردوس مرکاتور، جغرافیدان بلژیکی

IMG_20230305_090754

511 سال پیش، در روز پنجم مارس سال 1512 میلادی:

«گرهارد کرمر» (Gerhard Kremer) موسوم به «گراردوس مرکارتور» (Gerardus Mercator ) جغرافیدان بلژیکی متولد شد. وی از جوانی به جغرافیا علاقمند و تصمیم گرفت نقشه های دقیقی برای دریانوردان تهیه کند و به همین دلیل در سال 1534 م مؤسسۀ عالی جغرافیا را تأسیس کرد. 34 سال طول کشید تا مرکاتور بتواند در سال 1568، نقشه ها را از سطح کروی زمین بر روی صفحه ای صاف به درستی منتقل کند. این کار او آغاز عصر جغرافیایی نوینی در اروپا بود و مرکاتور به پدر نقشه کشی مدرن ملقب شد. وی در سال 1594 میلادی درگذشت.

 

 

درگذشت الساندرو ولتا، فیزیکدان ایتالیایی و مخترع پیل الکتریکی

IMG_20230305_090758

196 سال پیش درچنین روزی، پنجم مارس سال 1827 میلادی :

«الساندرو ولتا» (Alessandro Volta)، فیزیکدان ایتالیایی در 82 سالگی درگذشت. وی همزمان با تدریس در دانشگاه ، به مطالعه و تحقیق نیز پرداخت و موفق شد دستگاه اندازه گیری مقدار برق یا الکترومتر را بسازد . ولتا مدتی بعد پیل الکتریکی را اختراع کرد که به نام خودش ، پیل ولتا نام گرفت. امروزه واحد اندازه گیری نیروی برق نیز به نام او نامیده می شود.

 

 

درگذشت پیر لاپلاس، ریاضیدان فرانسوی

IMG_20230305_090807

196 سال پیش درچنین روزی، پنجم مارس سال 1827 میلادی:

«پیر لاپلاس» (Pierre Laplace) ریاضیدان فرانسوی درگذشت. او در سال 1749میلادی متولد شد و پس از پایان تحصیل، به تدریس ریاضیات پرداخت و بیشترین سال های عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق در علوم ریاضی و نجوم کرد. لاپلاس براین نظریه تاکید داشت که کره زمین میلیونها سال پیش از خورشید جدا شده و به تدریج ، پوسته آن سرد و سخت شده است . از آثار او «نمایش منظومه جهان» و «فرضیه تحلیلی احتمالات» را می توان نام برد.

 

 

درگذشت هنری راولینستون، سیاستمدار و شرق شناس انگلیسی

IMG_20230305_090812

128 سال پیش، در روز پنجم مارس سال 1895 میلادی:

«هنری راولینسون» (Henry Rawlinson ) سیاستمدار و شرق شناس انگلیسی درگذشت. وی متولد سال 1810 بود و ابتدا در کمپانی هند شرقی انگلیس کار می کرد . راولینسون به تدریج به فرهنگ و تمدن ایران علاقمند شد ، زبان فارسی را به خوبی فراگرفت و آثار مورخان و شرق شناسان قبل از خود را مطالعه کرد . او در سفر به ایران ، آثار تاریخی کهن را تشریح کرد و موفق شد کتیبۀ مهم «بیستون» در غرب ایران را که متعلق به بیش از دو هزار و پانصد سال پیش است ، بخواند. در این کتیبه که به خط میخی نگاشته شده ، داریوش پادشاه بزرگ هخامنشی برخی حوادث دوران خود را شرح داده و حدود ایران آن روز را بیان کرده است. از این رو راولینسون معتقد است که ایران تنها کشوری است که سند مالکیت دارد. این شرق شناس انگلیسی همچنین در زمینه تمدن کهن آشور در عراق نیز تحقیقات گسترده ای انجام داد. از جمله کتاب های وی می توان به «سفرنامه راولینسون»، «یادداشت هایی در باره تاریخ قدیمِ بابِل» و «مختصری از تاریخ آشور» اشاره کرد.

 

 

مرگ ژوزف استالین، رهبر مقتدر و مستبد شوروی

IMG_20230305_090817

70 سال پیش درچنین روزی، پنجم مارس سال 1953 میلادی:

«ژوزف استالین» (Joseph Stalin)، رهبر مقتدر و مستبد شوروی ، در 74 سالگی مرد. وی در سال 1879 میلادی در گرجستان متولد شد و پس از آشنایی با افکار کمونیستی ، به بلشویک ها پیوست. استالین به خاطر فعالیت های سیاسی علیه دولت روسیه تزاری، در سال 1913 به سیبری تبعید شد و تا پیروزی انقلاب شوروی در سال 1917 در آنجا بود . وی در دوران زمامداری لنین، به مقام های بالایی دست یافت و پس از مرگ لنین ، به اتفاق کامنف و زینوویف رهبری شوروی را در دست گرفت . استالین در سال 1927 با حذف سایر رقبای حزبی خود از جمله تروتسکی ، رهبر بلامنازع حزب کمونیست و کشور شوروی شد. وی تصفیه و حذف مخالفین خود را در داخل و خارج از حزب ، بی رحمانه ادامه داد و در جریان جنگ دوم جهانی ، دو مقام نخست وزیری و فرماندهی کل قوا را به عهده گرفت. استالین تا زمان مرگش با خشونت و قدرت ، دیکتاتوری و اختناق را بر شوروی تحمیل کرد.

 

 

درگذشت دکتر محمد مصدق، رهبر ملی شدن نفت ایران 

IMG_20230305_090821

56 سال پیش، در روز چهاردهم اسفند سال 1345 هجری شمسی:

دکتر «محمد مصدق»، نخست وزیر و رهبر ملی شدن نفت ایران، درگذشت. او در سال 1261 هجری شمسی در تهران متولد شد. مصدق در سال 1299 هجری شمسی به سمت های وزیر دارایی ، وزیر خارجه و سپس به نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای ملی برگزیده شد ، اما پس از آن برای مدتی ، از سیاست کناره گرفت. مصدق درسال 1322 بار دیگر به صحنه سیاست بازگشت و در دوره های چهاردهم و شانزدهم مجلس شورای ملی ، برای ملی کردن صنعت نفت ایران تلاش کرد. وی در 29 اسفند ماه سال 1329 هجری شمسی، موفق شد قانون ملی شدن صنعت نفت ایران را با حمایت جریان های اسلامی به رهبری آیت الله کاشانی و گروههای ملی حاضردر مجلس ، به تصویب مجلس شورای ملی و سنا برساند . مصدق در اردیبهشت سال 1330 هجری شمسی برای اجرای این قانون و خلع ید از شرکت نفت انگلیس ، نخست وزیر ایران شد ، اما درجریان کودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332 ه ش ، همراه با عده ای از یارانش دستگیر و زندانی شد و پس از محاکمه ای فرمایشی ، به سه سال زندان محکوم شد . مصدق پس از طی دوران محکومیت به روستایی در غرب تهران تبعید شد. وی پس از چند سال تبعید، در چنین روزی در روستای احمدآباد درگذشت.

 

 

تاسیس کمیته امداد امام خمینی 

IMG_20230305_090826

44 سال پیش در چنین روزی، 14 اسفند 1357 شمسی:

کمیته امداد، به دستورامام خمینی رای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و توانمندسازی آن‌ها تأسیس گردید. سابقه فعالیت‌های کمیته امداد به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و در حدود سال 1342 باز می‌ گردد که تعدادی از انقلابیون که در زمره یاران امام خمینی بودند، مأموریت پیدا کردند به خانواده زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند. این کمک‌ها تا زمان پیروزی انقلاب ادامه یافت و سه هفته پس از پیروزی انقلاب، این نهاد به دستور امام برای دستگیری از محرومان و مستضعفان و یاری آسیب‌ دیدگان تشکیل یافت. کمیته امداد تاکنون خدمات قابل ‌توجهی در جهت اهداف خیرخواهانه و انسان‌ دوستانه انجام داده و توانسته است کمک‌های فراوانی در سراسر کشور ایران به محرومان و آسیب‌ دیدگان بنماید. همچنین کمیته امداد در مواقع ضروری، کمک‌های مردمی را به برخی کشورهای اسلامی ارسال می‌کند.

 

 

درگذشت هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا 

IMG_20230305_090833

10 سال پیش در چنین روزی، 5 مارس 2013 میلادی:

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت. هوگو رافائل چاوس فریاس (تلفظ اسپانیایی: [ˈuɣo rafaˈel ˈtʃaβes ˈfɾi.as]) (به اسپانیایی: Hugo Rafael Chávez Frías) (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۴ میلادی) شصت و چهارمین رئیس جمهوری ونزوئلا بود. چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شود و به خاطر سیاست‌های سوسیال دموکراسی ، ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده و حمایت از مواضع ایران و فلسطین ، مشهور بود . او مؤسس حزب چپگرای «جنبش جمهوری پنجم» بود و به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۳ در سن ۵۸ سالگی درگذشت . هوگو چاوز در ۱۹۹۸ برای نخستین بار رئیس‌جمهوری ونزوئلا شد و در انتخابات ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نیز دوبار به این سمت برگزیده شد . وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ نیز برای بار چهارم به پیروزی رسید ، ولی بیماری ، باعث شد در 5 مارس 2013 از دنیا برود.

 

 

درگذشت تاملینسون، مخترع ایمیل 

IMG_20230305_090839

7 سال پیش در چنین روزی، 5 مارس 2016:

 ری تاملینسون،(Ray Tomlinson) مخترع ایمیل درگذشت. تاملینسون در سال 1971 میلادی هنگامی که به عنوان مهندس در یک شرکت تحقیقاتی در بوستون کار می کرد ، اولین سیستم ایمیل مبتنی بر شبکه را در ARPANET (نسخه اولیه اینترنت) ، با قالب آشنای «نام میزبان @ نام کاربری» ایجاد کرد. او درواقع اولین ایمیل را به شکل امروزی آن ارسال کرد . در سال 1977 رویکرد وی به عنوان قالب استاندارد ایمیل معرفی شد . انتخاب نماد @ برای ایمیل ، این نماد از یاد رفته را به یک کاراکتر محبوب و نمادی برای هرآنچه به اینترنت مربوط است ، تبدیل کرد . وی در جریان کار خود ، زمینه شکل گیری شبکه های اجتماعی مدرن را فراهم کرد. برای مثال توییتر ، بدون استفاده از اشاراتی که در قالب «@ mention» ارسال می شوند و امکان مکالمه با سایر کاربران را فراهم می کنند ، دنیای متفاوتی خواهد بود. تاملینسون جوایز متعددی از Webby Award گرفته تا Prince of Asturias Laureate را دریافت کرد و نام او در تالار مشاهیر اینترنت به ثبت رسیده است. ری تاملینسون، مخترع ایمیل ، در روز تولد 75 سالگی خود بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

 

درگذشت ایت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی

IMG_20230305_090848

7 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم اسفند 1394 شمسی:

آیت‌الله عباس واعظ طبسی ، تولیت آستان قدس رضوى درگذشت.  واعظ‌طبسى در 3 تیرماه 1314 در مشهد مقدس و در خانواده‌اى مذهبى و روحانى متولد شد. در یک سالگى پدرش را  از دست داد و دوران کودکى را با سرپرستى مادر پشت سر گذاشت. آیت‌الله واعظ‌ طبسى در 16 سالگى به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتى ، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدّى دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته اى همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقى، جاویدى، ادیب نیشابورى، حاج سید احمد مدرس یزدى، حاج شیخ مجتبى قزوینى و میلانى بهره‌ گرفت . آیت‌الله واعظ‌طبسى از سنین 12 یا 13 سالگى با سیاست آشنا بود و پس از گذشت یکى دوسال از شروع درس در حوزة علمیه ، با سخنرانى هاى خویش مبارزه اى هدفمند و جهت دار را علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد ، تا جایى که چندین بار به دلیل این سخنرانى‌ها ، ممنوع المنبر شد و یا به زندان افتاد ، لکن این مبارزه مقدس را تا پیروزى انقلاب شکوه‌مند اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و نظام اسلامى براى خدمت به جامعه اسلامى بود. آیت‌الله واعظ‌طبسى پس از پیروزى انقلاب شکوه‌مند اسلامى همواره به عنوان یکى از استوانه هاى نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد توجّه قرار داشته و از سوى امام خمینى (ره) به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر امت اسلام تأیید شد. وى علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى در نهادهاىی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبرى عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت. ایشان که از عصر هفتم اسفندماه 1394(2016) به دلیل عارضه تنفسی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهدمقدس بستری شده بود حوالی ساعت 2 بامداد 14 اسفند 94 دعوت حق را لبیک گفت.

 

 

آغاز هفته احسان و نیکوکاری

IMG_20230305_090852

چهاردهم اسفند آغاز هفته نیکوکاری در جمهوری اسلامی ایران:

چهاردهم تا بیست و یکم اسفند در جمهوری اسلامی ایران به نام هفته احسان و نیکوکاری نامگذاری شده است. هدف از برگزاری این هفته، جذب کمک ها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند است که جمع آوری و توزیع آن به عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) است. زیرا کمک به هم نوع از اصول اساسی دین مبین اسلام است ، همچنان که خداوند در سوره مبارکه انسان آیه 8و9 می فرماید: «و به دوستی خدا ، به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام می دهند و گویند ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی طلبیم.»

دیدگاه تان را بنویسید