تقویم تاریخ؛ از درگذشت ژول ورن تا روز جهانی مبارزه با سل
کد خبر: 22196

تقویم تاریخ؛ از درگذشت ژول ورن تا روز جهانی مبارزه با سل

امروز جمعه، چهارم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با دوم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت عبدالرحمن زجاجی، ادیب و لغت شناس مشهور مسلمان

1104 سال پیش در چنین روزی، دوم رمضان سال 340 هجری قمری:

«عبدالرحمان زجاجی نهاوندی»، ادیب، لغت شناس و فقیه قرن چهارم هجری قمری، در دمشق درگذشت. وی در خوزستان در جنوب غربی ایران متولد شد و در نوجوانی به بغداد رفت و نزد اساتید برجسته زمان خود همچون ابن درید (Ebn-e Dorayd ) به تحصیل فقه و لغت پرداخت، تااینکه خود در این علوم استاد شد. عبدالرحمان زجاجی در سال 311 به شام عزیمت کرد و تا پایان عمر در آنجا ماند. از تالیفات این عالم فاضل می توان به «امالی زجاجی»، «الایضاح الکافی» و «الایضاح فی علل النحو» اشاره کرد.

 

 

درگذشت ژول ورن، نویسنده مشهور فرانسوی

IMG_20230324_103413

117 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم مارس سال 1905 میلادی:

 «ژول ورن» (Jules Verne)، نویسنده و داستان نویس چیره دست فرانسوی در 77 سالگی درگذشت. او در فوریه سال 1828 میلادی متولد شد و آثار جذاب و خواندنی بسیاری را براساس پیش بینی های خود از پیشرفت های علمی بشر ، خلق کرد. از میان کتاب های ژول ورن می توان به «بیست هزار فرسنگ در زیر دریا» ، «دور دنیا در هشتاد روز» ، «پنج هفته در بالن» ، «جزیره اسرار آمیز» و « سفر به اعماق زمین» اشاره کرد. شایان ذکراست که براساس اغلب این داستان ها، فیلم های جذاب و آموزنده ای ساخته شده است.

 

 

کودتای نظامی در بنگلادش

IMG_20230324_103416

41 سال پیش در چنین روزی، 24 مارس 1982 میلادی:

با وقوع یک کودتای نظامی در بنگلادش، ژنرال "حسین ارشاد"به قدرت رسید. ژنرال حسین محمد ارشاد (Hussain Muhammad Ershad)، یکی از افسران عالی‏رتبه ارتش بنگلادش بود که از سال 1978م به ریاست ستاد ارتش این کشور رسیده بود. وی که به شدت از توسعه روابط با غرب جانبداری می‏کرد، همواره مترصد فرصتی برای کنار زدن رقبای خود و به دست گرفتن رهبری کشور بود. زمینه ‏های قدرت یابی ارشاد، پس از ترور ژنرال ضیاءالرحمن، زمام‏دار وقت بنگلادش با روی کار آمدن نظامیان مهیا شد. اما جانشین ضیاءالرحمن نیز بیش از سه ماه دوام نیاورد و طی کودتایى در 24 مارس 1982م، ژنرال حسین محمد ارشاد قدرت را در دست گرفت. ژنرال ارشاد در شرایطی که قانون اساسی بنگلادش، کمترین مجالی برای اعمال قدرت نظامیان در کشور بنگلادش در نظر نگرفته بود، زمام‏دار اصلی و حاکم مطلق این کشور محسوب می‏ شد. ارشاد در نهایت، در حالی که در اوج قدرت به سر می‏ برد، در 12 دسامبر 1983م در یک اقدام غیرمنتظره، خود را رئیس جمهور بنگلادش نامید. این امر مخالفت‏های مردمی را علیه ارشاد افزایش داد. از این رو، ژنرال ارشاد نیز علاوه بر سرکوب مقاومت‏های مردمی، دانشگاه‏ها رابه منظور جلوگیری از تجمع دانشجویان تعطیل کرد و انتخابات پارلمانی را به دفعات به تعویق انداخت. ارشاد در اوایل سال 1985م در اوج نارضایتی مردم از وی، یک انتخابات فرمایشی برگزار کرد و مدعی شد که 95 درصد آراء 48 میلیون نفر واجد شرایط رأی در این کشور را به دست آورده است. از آن سال به بعد وی همواره در انتخابات نمایشی ریاست جمهوری یا پارلمانی، صاحب بیشترین آراء بود در حالی که وضع اقتصادی و سیاسی بنگلادش روز به روز وخیم‏تر می‏ شد. در نهایت، ژنرال ارشاد در چهارم نوامبر 1990م توسط یک شورای نظامی برکنار شد و در 12 ژوئن 1991م به ده سال زندان محکوم گردید.

 

 

درگذشت امیرحسین یزدگردی، از ادیبان سرشناس ایرانی

IMG_20230324_103418

37 سال پیش در چنین روزی، چهارم فروردین سال 1365 هجری شمسی:

استاد «امیر حسین یزدگردی»، از ادب شناسان ایرانی در 57 سالگی درگذشت. او ضمن تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در تصحیح بعضی مجلات دیوان کبیر با استاد فروزانفر ، از دیگر اساتید ادب فارسی، همکاری داشت. مهمترین کار استاد یزدگردی، تصحیح ، تحقیق و حاشیه نویسی های محققانه و دقیق بر بعضی از کتب تاریخی است. وی همچنین پژوهش های نوینی در زمینه های مختلف ادبی دارد

 

 

بازگشایی مسجد جامع شهر گنجه در آذربایجان

IMG_20230324_103420

 34 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم مارس سال 1989 میلادی:

مسجد جامع شهر گنجه ـ در جمهوری آذربایجان ـ پس از 70 سال، بازسازی و بازگشایی شد. این مسجد که از بناهای تاریخی این جمهوری به شمار می رود، از سال 1920 میلادی به حالت تعطیل درآمده بود و سرانجام در واپسین ماه های دهه هشتاد، طی مراسمی با برگزاری نماز جماعت گشایش یافت. شایان ذکر است به دنبال تحولات سیاسی در شوروی و جمهوری های آن و باتوجه به خواست مردم مسلمان جمهوری آذربایجان ، دهها مسجد بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت . البته دولت جمهوری آذربایجان با در پیش گرفتن سیاست سکولاریستی ، برای فعالیت مساجد محدودیت هایی ایجاد کرده است.

 

 

حمله اعضای ناتو به یوگسلاوی

IMG_20230324_103423

24 سال پیش، در روز بیست و چهارم مارس سال 1999 میلادی:

یازده کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمال (ناتو) در پنجاهمین سال عمر این معاهده نظامی، حملات هوایی گسترده ای را به یوگسلاوی تحت حکومت اسلوبودان میلوشویچ (Slobodan Milošević) آغاز کردند. انگیزه ظاهری این حملات کمک به آلبانیایی تبارهایی بود که با فشارها و اقدامات غیر انسانی صربها رو به رو بودند . این عملیات که ناتو آن را "مداخله بشردوستانه" نام نهاده بود، با اعتراض شدید روسیه مواجه شد. عملیات ناتو علیه یوگسلاوی 78 روز ادامه داشت. در نتیجه این عملیات، میلوشویچ شرایط ناتو را پذیرفت و نظامیان صرب از کوزوو خارج شدند . پس از پایان جنگ در 10 ژوئن 1999، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1244 را به تصویب رساند که به موجب آن یک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای تأمین آرامش در مرزهای کوزوو تحت عنوان یونمیک (UNMIK) تأسیس شد.

 

 

درگذشت آیت الله ملکوتی، مرجع عالیقدر شیعیان

IMG_20230324_103425

9 سال پیش در چنین روزی، 4 فروردین 1393 شمسی:

 آیت‌الله ملکوتی، مرجع عالیقدر شیعیان و امام جمعه سابق شهر تبریز درگذشت. حضرت آیت الله میرزا مسلم ملکوتی سرابی در سال 1302 هجری شمسی در حومه سراب و در خانواده‌ای مذهبی و خوشنام به دنیا آمد. از پنج سالگی به آموختن و روخوانی و حفظ قرآن کریم پرداخت. وی در هفده سالگی برای ادامه تحصیل به شهر تبریز مهاجرت کرد و در مدرسه طالبیه مشغول تحصیل شد.پس از آن در سال 1321 برای ادامه تحصیل به شهر قم رفت.آیت الله ملکوتی پس از سال‌ها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه قم برای تکمیل اندوخته‌های علمی و کسب معارف بیشتر از استادان حوزه علمیه نجف اشرف عازم این شهر شد و پس از ورود در درس‌های خارج فقه و اصول علمای طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف از این استادان بهره برد و به درجه اجتهاد رسید. حضرت آیت الله در سال 1347 به شهر مقدس قم بازگشت و در حوزه علمیه به تدریس دروس فقه و اصول پرداخت. وی در مبارزات علیه رژیم پهلوی در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نقش برجسته‌ای را ایفا نمود. آیت‌الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به امامت جمعه تبریز و نماینده امام در آذربایجان منصوب شد. وی در جایگاه امامت جمعه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان فراجناحی عمل نموده و همه گروه های سیاسی را زیر بال خود گرفت و حتی در آن سوی مرزها به خصوص جمهوری آذربایجان هم محبوبیت یافت به‌طوری که بسیاری از مسلمانان جمهوری آذربایجان مقلد ایشان هستند. آیت الله ملکوتی با تالیف ده ها کتاب و رساله قدم مهمی در اشاعه و نشر فرهنگ و تعالیم اسلامی برداشته اند. یکی از این تالیفات کتاب ارزشمند شرح مبسوط بر کفایه الاصول است که مورد استفاده و تدریس در حوزه‌های علمیه است. آیت‌الله‌العظمی ملکوتی که مدتی به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده بود، روز 4 اردیبهشت 1393 دار فانی را وداع گفت.

 

 

روز جهانی مبارزه با بیماری سل

IMG_20230324_103427

24 مارس روز جهانی بیماری سل است.

در ۲۴ مارس ۱۸۸۲ برابر با ۴ فروردین ماه سال ۱۲۶۱ شمسی دکتر رابرت کخ برای اولین بار کشف خود را در مورد باسیل سل در کنفرانسی در برلین مطرح کرد به همین دلیل هر ساله 24 مارس ، برابر با چهارم فروردین، "روزجهانی مبارزه با سل" اعلام می گردد.

دیدگاه تان را بنویسید