تقویم تاریخ، از تشکیل کمیته نجات ملی فرانسه تا انحلال حزب جمهوری اسلامی
کد خبر: 24367

تقویم تاریخ، از تشکیل کمیته نجات ملی فرانسه تا انحلال حزب جمهوری اسلامی

امروز پنجشنبه، یازدهم خرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با دوازدهم ذیقعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با اول ژؤئن سال 2023 میلادی است.

اعدام ماری بارت دایر، واعظ کویکریسم 

IMG_20230601_075413

363 سال پیش در چنین روزی، اول ژوئن 1660 میلادی:

ماری بارت دایر(Mary Barrette Dyer) که واعظ کویکریسم در آمریکا بود به حکم یک دادگاه ماساچوست به دلایل مذهبی به دار آویخته شد. در آن زمان قانون ماساچوست ورود کویکرها (Quaker) را به این منطقه ممنوع کرده بود . کویکریسم در قرون شانزده و هفده میلادی در واکنش به اختلافات و جنگهای مذهبی در اروپا و جدال و خصومت فرقه های مسیحی در انگلستان به وجود آمد و جورج فاکسGeorge Fox از مبلغان معروف آن بود . این گروه به تدریج در جهان مسیحیت گسترش یافت . کویکرها به ساده کردن تشریفات مذهبی باور داشتند و معتقد بودند کلیسا نباید روحانی مشخص و موظف ( حقوق بگیر) داشته باشد و واسطه میان خدا و پیامبر او و مردم قرار گیرد. موعظه آموزش های مسیح باید توسط هر فرد آگاه و علاقمند به صورت داوطلبانه انجام شود. کویکرها همچنین بر تحکیم دوستی و برادری انسان ها و هماهنگی آنها در اجرای آموزش های مسیح و همراهی مردم با یکدیگر در طول زندگانی تاکید داشتند.

 

 

تشکیل حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه

IMG_20230601_075420

230 سال پیش در چنین روزی مطابق با اول ژوئن 1793 میلادی:

حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه در جریان انقلاب این کشور تشکیل شد و نقطه آغاز دوره یک ساله ترور و وحشت در این کشور رقم خورد. پس از اعدام لویى شانزدهم ، امپراتور فرانسه در 21 ژانویه 1793م، درگیری‏ های داخلی در فرانسه آغاز شد و اختلافات شدیدی میان وارثان حکومت شکل گرفت. در نهایت پس از حمله سازمان یافته افراطیون ، نمایندگان مخالفْ دستگیر یا متواری شدند و از اول ژوئن 1793م، قدرت به طور مطلق در اختیار رهبر تندروها به نام ماکسیمیلیان روبسپیر(Maximilien François Marie Isidore de Robespierre) قرار گرفت. به دنبال آن، کمیته نجات ملی که روبسپیر در رأس آن قرار داشت زمام امور فرانسه را در دست گرفت . دوران حکومت کمیته نجات ملی که بیش از یک سال به طول انجامید ، یکی از خونبارترین مراحل انقلاب فرانسه است و به دوران ترور یا وحشت معروف است. در دوره حکومت کمیته نجات ملی در فرانسه ، در حدود سی‏صد هزار نفر بازداشت و حداقل 17 هزار نفر اعدام شدند. مقررات محاکمه و مجازات در این دوران تغییر یافت و دادگاه ‏های انقلابی ، الزامی به رعایت مقررات معمول قضایى نداشتند. حق استیناف و فرجام‏خواهی از میان رفت و احکام دادگاه ‏ها ، قطعی و لازم الاجرا شد. دادگاه ‏های پاریس در عرض یک ماه ، 1300 حکم اعدام صادر کردند و دستگاه ‏های گیوتین در چند نقطه شهر، هر روز به طور متوسط سر چهل نفر را از تن جدا می ‏کردند. در دوران حکومت ترور در فرانسه، شورش ایالت‏ ها نیز با خشونت و بی‏رحمی بسیار سرکوب شد و سر هزاران نفر زیر گیوتین رفت. اما این حکومت دوام زیادی نداشت و پس از یکسال و اندی به دنبال قیام علیه روبسپیر و اعدام او در 27 ژوئیه ، دوران حکومت ترور پایان یافت.

 

 

درگذشت ادیب نیشابوری شاعر گرانقدر ایرانی

IMG_20230601_075424

100 سال پیش درچنین روزی، دوازدهم ذیقعده سال 1344 هجری قمری:

«ادیب نیشابوری»، شاعر گرانقدر ایرانی، درگذشت. او در سال 1281 هجری قمری در نیشابور ـ از شهرهای شمال شرق ایران ـ متولد و در سنین کودکی به علت ابتلاء به بیماری آبله یک چشم او نابینا شد، ولی با پشتکار و علاقه فراوان به تحصیل و فراگیری علم و دانش پرداخت و پس از مهارت یافتن در ادبیات عرب و دیگر علوم متداول زمان، به تدریس پرداخت. ادیب نیشابوری به تدریج شاعری چیره دست و دارای سبکی مخصوص شد. انتخاب الفاظ مناسب و انسجام ترکیبات و معانی دقیق از مزایای شعر اوست و دیوان اشعارش، حاوی اشعار بسیار نغز و شیوایی به فارسی و عربی است که تاکنون حدود 6000 بیت از آنها را جمع آوری کرده اند.

 

 

 درگذشت جان دیویی، روانشناس و فیلسوف معروف آمریکایی

IMG_20230601_075429

71 سال پیش در روز اول ژوئن 1952 میلادی:

"جان دیویی" (John Dewey) روانشناس و فیلسوف معروف آمریکایی درگذشت. جان دیویى در 20 اکتبر 1859م در وِرمونْتْ امریکا به دنیا آمد . وی قبل از بیست سالگی در رشته فلسفه دانشگاه ورمونت فارغ التحصیل شد و پس از دریافت دکترای فلسفه ، در دانشگاه کلمبیا به تدریس پرداخت. دیویى مدتی در چین به سر برد و زمانی نیز در ترکیه حضور داشت تا گزارشی درباره وضعیت تعلیم و تربیت تهیه کند. جان دیویى فیلسوفی بود که در راه دگرگون کردن سیاست و فرهنگ متاخّر آمریکایى ، به ویژه آموزش و پرورش نوین، تلاش کرد. از این‏رو مردم ، او را به عنوان بنیان‏گذار آموزش و پرورش نوین می‏ شناسند. وی اعتقاد داشت فلسفه ، بنیانی اجتماعی دارد ، بنابراین نیرویى اجتماعی است. فلسفه وی به اصالت وسیله موسوم است. در این فلسفه، وجوه و صورت‏ های فعالیت‏ های انسانی، وسایلی هستند که انسان برای حل مسائل نفسانی و اجتماعی خود برانگیخته است. چون این مسائل همواره در تغییرند، وسایلی که در حل آن‏ها نیز به کار می‏ رود باید تغییر کند .نوشته ‏های دیویى مصداق غلبه معنا بر سبک است. به اعتقاد دیویى، وظیفه فلسفه در آینده این است که ذهن انسان‏ ها را در مورد تضادها و منازعات زمان خود روشن سازد. از دیویی آثار متعددی برجای مانده که طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق، مطالعاتی در نظریه منطقی ، دموکراسی و تعلیم و تربیت ، تجربه و طبیعت و در جست و جوی یقین ، از آن جمله است. جان دیویی در اول ژوئن 1952م در 93 سالگی درگذشت.

 

 

 درگذشت سید حسین میرخانی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسی

IMG_20230601_075434

41 سال پیش درچنین روزی، یازدهم خرداد سال 1361 هجری شمسی:

استاد «سید حسین میرخانی»، از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران و از اساتید برجسته خط نستعلیق، پس از عمری تلاش در زمینه هنر خطاطی درگذشت. استاد میرخانی در سال 1286 ه.ش متولد شد و تمرین خط را از کودکی آغاز کرد و در یازده سالگی صاحب خطی خوش و زیبا بود. حسین میرخانی مدت 30 سال از عمر خویش را صرف تعلیم و پرورش هنرجویان خطاطی کرد. استاد میرخانی علاوه بر خلاقیت های هنری، از محاسن اخلاقی نیز برخوردار بود. وی در طول حیات خود سه بار قرآن مجید را با خط نستعلیق تحریر کرد.

 

 

انحلال حزب جمهوری اسلامی 

IMG_20230601_075442

36 سال پیش در یازدهم خرداد 1366 هجری شمسی:

حزب جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین و فراگیرترین حزب بعد از انقلاب در ایران به پیشنهاد اعضای آن منحل شد . حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از پیروزی انقلاب ایران توسط حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی ، سید علی خامنه ‏ای( رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران )، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی و دکتر محمد جواد باهنر با هدف ایجاد تشکیلاتی نیرومند و سامان دادن به نیروهای فعال و ایجاد انسجام و انضباط، اعلام موجودیت کرد و به عضوگیری پرداخت . این حزب در طول حیات خود ، ضمن شرکت فعال تشکیلاتی در تمامی صحنه ‏های سیاسی و اجتماعی کشور، به لحاظ حضور رهبران حزب در سطوح بالای تصمیم‏ گیری، نقش تعیین کننده ‏ای در سمت‏ گیری مسائل و موضع‏گیری ‏های جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد. فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا سال 1363 گذشته ادامه یافت ولی از آن پس به تدریج از دامنه آن کاسته شد و در یازدهم خرداد 1366، به دنبال پیشنهاد آیت‏ اللَّه خامنه‏ ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی به امام خمینی(ره) ، مبنی بر توقف فعالیت‏ های حزب و موافقت ایشان ، حزب جمهوری اسلامی ، فعالیت‏ های خود را متوقف ساخت.

 

 

درگذشت مهدی روشن ضمیر از ادیبان مشهور ایرانی

IMG_20230601_075448

24 سال پیش در چنین روزی برابر با یازدهم خرداد 1378 هجری شمسی:

استاد دکتر "مهدی روشن ضمیر" ادیب و زبانشناس معاصر ایرانی درگذشت. دکتر مهدی روشن ضمیر در سال 1298 ش در تبریز - شمال غربی ایران - به دنیا آمد و پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه، برای ادامه تحصیل، در سال 1316 راهی تهران - پایتخت ایران - شد. وی از آن پس به تدریس و نیز ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1336 دکترای خود را از فرانسه گرفت . استاد روشن ضمیر از آن پس به مدت 27 سال در دانشگاه تبریز تدریس کرد و به تألیف و نگارش نیز پرداخت. مشکلات زبان فرانسه در 3 جلد، دیار خوبان، برگزیده های ادبی در 2 جلد و مجله ‏های فرانسه و نیز ترجمه فردوسی و حماسه ملی و معتقدات و آداب ملی از جمله آثار او است . استاد روشن ضمیر پس از عمری تلاش و خدمت ، در 80 سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةُ الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید