تقویم تاریخ؛ از ارتحال امام خمینی(ره) تا روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت
کد خبر: 24460

تقویم تاریخ؛ از ارتحال امام خمینی(ره) تا روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت

امروز یکشنبه چهاردهم خرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 15 ذی القعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهارم ژوئن سال 2023 میلادی است.

وفات ابن فاخر، دانشمند و لغت شناس مشهور عراقی

 

944 سال پیش، بنا بر روایت های تاریخی، در چنین روزی، پانزدهم ذیقعده سال 500 هجری قمری:

«ابن فاخر»، دانشمند و لغت شناس بزرگ مسلمان در شهر بغداد وفات یافت. او در جوانی سفرهای بسیاری به مکه و یمن کرد و از علمای آن زمان کسب دانش کرد و در لغت و حدیث به مقام استادی رسید. شیوه نگارش ابن فاخر ، مبتنی بر نثری فاخر و آمیخته با صنایع لفظی، اما فصیح و روشن است. از جمله آثار ابن فاخر می توان به کتاب «جواب مسائل» اشاره کرد.

 

 

تولد ناتانیل هاثورن، نویسنده آمریکایی

 

219 سال پیش در چنین روزی چهارم ژوئن سال 1804 میلادی:

"ناتانیل هاثوِرن"(Nathaniel Hawthorne) نویسنده برجسته امریکایی متولد شد. وی در کودکی یتیم شد و به گوشه‏‌نشینی و انزوا روی آورد. با این حال، تمام وقت خود را مصروف مطالعه ادبیات و پرورش قدرت خلاقه در خود نمود. هاثورن از آن پس، در طی سال‏‌های متمادی، در مجلات و روزنامه‏‌های امریکایى گاهی با نام و زمانی بدون نام، داستان‌‏ها و آثار خود را منتشر می‌‏کرد. وی تا 46 سالگی همانگونه که خود درباره خویشتن گفته است، گمنام‌‏ترین مرد ادبی امریکا به شمار می‏‌رفت، اما در آن سال با انتشار کتاب نامه ارغوانی و داغ ننگ، شهرت فراوانی کسب کرد. هاثورن هم‏چنین پس از انتشار کتاب رب‏ النوع مرمرین کشتزار، بیش از پیش بر شهرت خود افزود. وی دربیش از یک‏صد داستان کوتاه و چهار رمان بزرگ خود، دو نکته را مدنظر داشته و تلاش نموده به بهترین صورت به آنها شکل بخشد: اول آن‏که تیزبینی و قدرت توصیف را تقویت نموده و از نیروی تخیل و القائات شاعرانه و تمثیلات، بهره گرفته است. دوم آنکه در نهایت استادی، مسائل و عناصر اخلاق را در همه مظاهر زندگی مطرح نموده و برجسته می‏ سازد. او به خاطر نوع داستان‏‌ها و کمیت آنها، از بزرگ‏ترین نویسندگان زمان خود به شمار می‌‏رفت. ناتانیل هاثورن، سرانجام در 19 مه 1864میلادی در 60 سالگی درگذشت.

 

 

تشکیل اولین دولت سوسیالیستی در فرانسه 

 

87 سال پیش در جنین روز چهارم ژوئن سال 1936 میلادی:

اولین دولت سوسیالیستی در فرانسه به ریاست "لئون بلوم" تشکیل شد. نظریه سوسیالیسم گرچه در نیمه اول قرن نوزدهم توسط کارل مارکس فیلسوف و نظریه‏ پرداز آلمانی تشریح گردید، با این حال نظریه ‏پردازان دیگری در فرانسه، نقشه‏ هایى برای ایجاد جوامع اشتراکی تهیه کرده بودند. در نهایت نیم قرن پس از مرگ مارکس، در پی پیروزی جبهه خلق فرانسه در انتخابات ماه مه سال 1936م در فرانسه، اولین دولت سوسیالیست این کشور در چهارم ژوئن آن سال شکل گرفت. در این زمان، لئون بلوم، سیاست‏مدار و نویسنده فرانسوی، نخستین دولت خود را که متشکل از سوسیالیست‏ ها، رادیکال سوسیالیست‏ ها و کمونیست‏ ها بود تشکیل داد و قوانینی را در جهت اصلاح اوضاع کارگری تصویب کرد. علاوه بر آن، بلوم دست به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی بسیاری زد که به سبب مخالفت گروه ‏های رقیب و مخالفِ دولت ناکام ماند.بلوم در بعد سیاسی نیز به تفاهم با هیتلر امیدوار بود و در مذاکرات خود با مقامات آلمان، بر پیشنهاد دوستی و نزدیکی دو کشور تاکید نمود. با این حال، پس از شروع جنگ جهانی دوم و سقوط فرانسه، لئون بلوم توسط یک دولت دست نشانده آلمان دستگیر و تا پایان جنگ در زندان آلمان ‏ها به سر برد.

 

 

کشتار تیان آن من

 

34 سال پیش، در روز چهارم ژوئن سال 1989 میلادی:

حادثه کشتار دانشجویان چینی در میدان «تیان آن من» ( Tiananmen ) در پکن پایتخت چین اتفاق افتاد . هزاران تن از دانشجویان چینی در این روز درمیدان «تیان آن من» به معنی «صلح آسمانی»، گرد آمده و خواستار فضای باز سیاسی، کاهش قدرت حزب کمونیست، افزایش قدرت مجلس و انتخابی بودن نمایندگان آن، بودند با وجود هشدار دولت - تظاهرات دانشجویان ادامه یافت و سرانجام نیروهای پلیس و ارتش چین، تظاهرات دانشجویان معترض را سرکوب کردند. در جریان این اقدام، تعدادی از دانشجویان کشته یا مجروح شدند. مقابله شدید دولت چین با دانشجویان و کشتار آنها، بهانه لازم را به دست دولت های غربی داد تا با تبلیغات گسترده علیه پکن و متهم کردن این دولت به نقض حقوق بشر، چین را تحت فشار قرار دهند.

 

 

ارتحال امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران

 

34 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم خرداد سال 1368 هجری شمسی:

امام «روح الله موسوی خمینی» (ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، پس از 87 سال زندگی پرتلاش و خستگی ناپذیر، چشم از جهان فروبست و به دیدار حق شتافت. درپی اعلام این خبر، جهان اسلام یکپارچه غرق در ماتم و عزا شد. حضرت امام خمینی (ره) در اول مهرماه سال 1281 هجری شمسی در شهر خمین - در مرکز ایران - دیده به جهان گشود. فعالیت های سیاسی حضرت امام خمینی (ره) همزمان با فعالیت های علمی و فرهنگی ایشان آغاز شد. مبارزات امام علیه رژیم استبدادی شاه و مداخلات آمریکا در ایران، در سال 1342 هجری شمسی شدت یافت و سرانجام حضرت امام خمینی (ره) توسط رژیم شاه به ترکیه و سپس عراق تبعید شد. امام خمینی (ره) در مدت سیزده سال تبعید در عراق، علاوه بر تربیت شاگردان بسیار، به افشاگری ماهیت فاسد رژیم شاه و مطامع نامشروع آمریکا در ایران پرداخت و با صدور اعلامیه های روشنگر، زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد. سرانجام پس از اوجگیری مبارزه و هجرت امام به فرانسه و سپس بازگشت شکوهمندانه ایشان به ایران، انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ه ش به پیروزی نهایی رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باوجود توطئه های ابرقدرت ها و دشمنان داخلی و خارجی انقلاب از جمله جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، امام خمینی (ره) در شرایط سخت و دشوار آن دوره، مردم ایران را با درایت و شجاعت، رهبری کرد. ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانگداز آن بزرگوار، گزیده ای از سخنان حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مورد امام خمینی (ره ) نقل می کنیم که فرمود: «قیام او، قیام انبیاء الهی را به یاد می آورد. او احیا کننده بینش دینی، برافروزنده شعله ایمان و آفریننده عظیم ترین حماسه مردمی است.»

 

 

آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، به مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی

 

34 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم خرداد سال 1368 هجری شمسی:

مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت ا... «سید علی خامنه ای» را به مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران برگزید. چند ساعت پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، مجلس خبرگان به منظور تعیین جانشین برای ایشان تشکیل جلسه داد و پس از قرائت وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی (ره)، به بحث و بررسی درمورد رهبری آینده نظام اسلامی ایران پرداخت. اعضای این مجلس که منتخب مردم هستند، پس از بررسی های کامل، به خاطر شخصیت و ویژگی های برجسته حضرت آیت ا... خامنه ای، ایشان را به رهبری انقلاب اسلامی برگزیدند. ویژگی هایی نظیر بینش روشن درباره اسلام و علوم اسلامی، قدرت استنباط در فقه و حقوق اسلامی، آگاهی و شناخت وسیع در مورد مسائل زمان و مقتضیات عصر حاضر و نیز شجاعت، تدبیر و مدیریت قوی، موجب شد که اعضای مجلس خبرگان با اکثریت آراء آیت ا... خامنه ای را به سمت رهبری برگزینند. از آن سال تاکنون حضرت آیت ا... خامنه ای، با پیروی از راه و روش حضرت امام خمینی (ره) و براساس تعالیم والای اسلام، انقلاب اسلامی را با حکمت، تدبیر، دوراندیشی و شایستگی، رهبری و هدایت کرده اند. آیت ا... خامنه ای در سال 1318 هجری شمسی در مشهد مقدس - در شمال شرقی ایران - متولد شده اند.

 

 

درگذشت مصطفی علی مدد، پژوهشگر مشهور ایرانی

 

11 سال پیش در چنین روزی برابر با 14 خرداد 1391 هجری شمسی:

مصطفی علی‌مدد، اندیشمند پرکار و چهره ماندگار حسابداری ایران بعد از چندماه مبارزه با بیماری سرطان، چشم بر جهان فروبست. استاد مصطفی علی‌مدد آذرماه 1315 در تهران زاده شد. ایشان در سال 1347 هجری شمسی لیسانس حسابداری خود را گرفت و در مهر ماه همان سال در دوره فوق لیسانس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شد و این دوره را به اتمام رساند. علی مدد از اواسط سال 1347 به وزارت علوم و آموزش عالی منتقل شده و در سال 1350 به سمت مدیرکل طرح‌ها و بررسی‌های وزارت علوم منصوب شد. ایشان در تأسیس دانشگاه بلوچستان نقش کلیدی داشت و از سال 1353 تا 1357، با عنوان معاون و قائم مقام رییس دانشگاه بلوچستان خدمت کرد. علی مدد در سال‌های پس از انقلاب نیز در سمت معاون اجرایی وزارت علوم مشغول به کار و در نهایت در سال 1359 بازنشسته شد.به موازات فعالیت‌های اجرایی، استاد مصطفی علی‌مدد به فعالیت های علمی و پژوهشی نیز مشغول بود که حاصل فعالیت‌های پژوهشی علیمدد در سال‌های پس از انقلاب بیش از 20 جلد کتاب است.استاد مصطفی علی‌مدد در سال 1387 شمسی از سوی انجمن حسابداری ایران به ‎عنوان مشاهیر حسابداری ایران در نخستین کنفرانس بین‎المللی حسابداری ایران انتخاب شد.

 

 

روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت

 

امروز چهارم ژوئن، روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت است. در سال ۱۹۸۲ و در پی رسیدگی به وضعیت کودکان فلسطینی و لبنانی قربانی خشونت‌های اسرائیل، روز چهارم ماه ژوئن از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت (International Day of Innocent Chindren Victims of Aggression) به منظور رسیدگی به آلام کودکان قربانی خشونت و آزار فیزیکی، ذهنی، و عاطفی نامگذاری شد. بالغ بر ۲۵۰ هزار کودک در سرتاسر جهان در درگیری‌های نظامی ‌به عنوان سرباز حضور دارند. بسیاری از این کودکان دزدیده شده و یا برای نجات از فقر و گرسنگی به این گروه‌ها پیوسته‌اند. نزدیک به نیمی ‌از ۵۰ میلیون آواره سطح جهان که به دنبال امنیت جلای وطن کرده‌اند را کودکان تشکیل می‌دهند. از میان ۲۲ میلیون آواره تحت نظارت کمیسیونر عالی سازمان ملل نیز ۱۰ میلیون، زیر ۱۸ سال هستند. خشونت علیه کودکان اشکال و انواع مختلفی دارد، ولی همگی این اشکال در اثر بی‌توجهی والدین و مقامات ملی و بین‌المللی و منفعت‌طلبی و هوسجویی انسان های بی رحم تشدید می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید