تقویم تاریخ؛ از فرمان تشکیل سازمان جهاد سازندگی تا روز جهانی بیابان زدایی
کد خبر: 24899

تقویم تاریخ؛ از فرمان تشکیل سازمان جهاد سازندگی تا روز جهانی بیابان زدایی

امروز شنبه؛ بیست و هفتم خرداد سال 1402هجری شمسی، برابر با 28 ذی القعده سال 1444هجری قمری و مطابق با هفدهم ژوئن سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابوالقاسم طبرانی، از علمای مسلمان در اصفهان

1084 سال پیش درچنین روزی، بنا بر اقوال تاریخی، بیست و هشتم ذیقعده سال 360 هجری قمری:

«ابوالقاسم طبرانی»، از علمای مسلمان در اصفهان ـ شهر تاریخی ایران ـ درگذشت. او از دانشمندان و محدثین مشهور قرن چهارم هجری قمری بود که برای کسب علوم دینی و جمع آوری احادیث به سرزمین های اسلامی سفر کرد و پس از 33 سال تحقیق و مطالعه، به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. طبرانی سه مجموعه در باب علم حدیث نوشته که به نام های «معجم کبیر»، «معجم وسط» و «معجم صغیر» مشهورند.

 

 

وفات اسعد بن حلوان دمشقی، پزشک مشهور سوری

792 سال پیش درچنین روزی، بیست و هشتم ذیقعده سال 652 هجری قمری:

«اسعد بن حلوان دمشقی»، پزشک مشهور و حاذق سوری، وفات یافت. او در سال 593 هجری قمری متولد شد و پس از فراگیری علوم پزشکی، در ردیف پزشکان مشهور و برجسته عصر خود قرار گرفت. این پزشک چیره دست، ادبیات، منطق و ریاضیات را به خوبی می دانست و در هر یک از این رشته ها آثاری تالیف کرده است.

 

 

درگذشت ادوارد لیتون، رمان نویس و سیاستمدار انگلیسی

IMG_20230617_084605

150 سال پیش در چنین روزی برابر با 17 ژوئن 1873 میلادی:

"ادوارد لِیتون"(Edward George Earle Lytton) رمان‌ نویس و سیاست ‌مدار انگلیسی درگذشت. ادوارد بولور لِیْتون، ادیب و سیاست‌مدار انگلیسی در 25 مه 1803م در لندن به دنیا آمد. وی در هفده سالگی اولین دیوان خود را با عنوان، "اسماعیل، داستانی شرقی" سرود و در 25 سالگی رمان "سرگذشت یک نجیب زاده" را منتشر کرد که یکی از بهترین آثار او به شمار می‌ رود. لیتون در ادامه کار خود، رمان ‌های داستانی شگفت‌ انگیز، من و نژاد آینده را نگاشت و بر موفقیت ‌های خود افزود. وی در کنار فعالیت‌های ادبی، به مجامع سیاسی راه یافت و در 28 سالگی به نمایندگی مجلس انگلستان انتخاب شد. لیتون طی ده سال، به سبب ایراد نطق و خطابه ‌های فراوان که همه با زبردستی همراه بود و نیز به دلیل فعالیت‌های گوناگون سیاسی، در شمار شخصیت‌ های برجسته این کشور قرار گرفت. هرچند در این مسیر و به ویژه در منصب وزیر مستعمرات انگلستان، در تحت استعمار قراردادن کشورهای ضعیف دنیا از هرگونه تجاوز و غارتی ابا نکرد. لیتون سرانجام در 17 ژوئن 1873م در هفتاد سالگی درگذشت

 

 

 امضای قرارداد منع استفاده از سلاح های میکروبی و شیمیایی

IMG_20230617_084636

98 سال پیش در چنین روزی برابر با 17 ژوئن 1925 میلادی:

قرارداد منع استفاده از سلاح ‌های میکروبی و شیمیایی در جنگ‌ ها توسط 29 کشور در ژنو به امضا رسید. بر اساس این معاهده، استفاده از هرگونه سلاح میکروبی، گازهای کشنده، سموم شیمیایى و نظایر آن‌ها در جنگ ممنوع شد. از دلایل مهم انعقاد پیمان منع استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، استفاده گسترده آلمان از سلاح ‌های شیمیایی در جریان جنگ جهانی اول بود. با این حال این پیمان تاکنون توسط بسیاری از کشورها نقض شده است. از جمله امریکا در جریان جنگ ویتنام و رژیم بعث عراق در ایام تجاوز نظامی به ایران، این معاهده را به شدت نقض کردند. دلیل این امر آن بود که پروتکل ژنو کاربرد سلاحهای شیمیایی را در جنگ ممنوع می کند اما گسترش، تولید و مالکیت چنین سلاحهایی را ممنوع نمی‌کند. بسیاری از کشورها تا کنون پروتکل ژنو را امضا کردند(از جمله ایران در ۵ نوامبر ۱۹۲۹ و عراق در ۸ سپتامبر ۱۹۳۱ به این معاهده پیوستند) اما نقایص این پیمان به همراه نقض مکرر آن توسط اعضا بویژه به دنبال حملات شیمیایی وسیع رژیم صدام علیه ایران در دهه ۸۰ میلادی و تلفات هولناک ناشی از این حملات، جامعه جهانی را بر آن داشت تا در دهه ۱۹۹۰ پیمانی تهیه کند که به نابودی سلاح های شیمیایی و نیز عدم گسترش این سلاح ها و مواد شیمیایی سمی به کار رفته در آنها در سراسر دنیا رسیدگی کند. لذا در این راستا کنوانسیون منع گسترش، تولید، ذخیره و استفاده از سلاح های شیمیایی و نابودی آنها در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۹۳ در پاریس برای امضا آماده شد و در سال ۱۹۹۷ اجرایی گشت.در حال حاضر سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW)در لاهه هلند مسئول اجرای مفاد این کنوانسیون می باشد.

 

 

استقلال ایسلند از دانمارک

IMG_20230617_091235

79 سال پیش در چنین روزی ، هفدهم ژوئن سال 1944 میلادی:

مردم جزیره ایسلند موفق به کسب استقلال کامل از دانمارک شدند. جزیره ایسلند در دهم ژوئیه 874م کشف شد و از آن پس، مهاجران نروژی، اسکاتلندی و ایرلندی در آن سکنی گزیدند. این جزیره تا قرن سیزدهم میلادی، کشوری مستقل بود اما بعدها به نروژ و سپس دانمارک ملحق شد. در سال 1874م دانمارکی‌ ها اجازه تشکیل مجلس قانون‌گذاری در ایسلند را صادر کردند. در سال ‌های بعد، ایسلند حقوق بیشتری به دست آورد ولی همچنان متحد دانمارک شناخته می شد. تا اینکه در 17 ژوئن 1944م، پس از مراجعه به آراء عمومی، اتحاد دانمارک و ایسلند لغو گردید و ایسلند کشوری مستقل با رژیم جمهوری اعلام شد. از آن پس مردم جزیره ایسلند، چنین روزی را به عنوان روز ملی این کشور جشن می ‌گیرند. جزیره ایسلند با مساحت بیش از 102 هزار کیلومترمربع در شمال غربی قاره اروپا و در اقیانوس اطلس واقع شده است. جمعیت این جزیره حدود 280 هزار نفر است که پیش بینی می‌ شود این تعداد تا سال 2025م به حدود 330 هزار نفر برسد. اکثریت مردم ایسلند پیرو آیین پروتستان اند. پایتخت آن ریکیاویک و واحد پول آن کرون می ‌باشد.

 

 

فرمان تشکیل سازمان جهاد سازندگی

IMG_20230617_091240

44 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم خرداد سال 1358 هجری شمسی:

رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) به منظوراستقلال و خودکفایی ایران و از بین بردن فقر و محرومیت به ویژه در روستاها، فرمان تشکیل سازمان «جهاد سازندگی» را صادر کرد. به دنبال صدور این فرمان، اقشار مختلف مردم، بخصوص دانش آموزان، دانشجویان و جوانان متعهد و تحصیلکرده برای احیا و نوسازی مناطق محروم و رفع محرومیت از کشور بسیج شدند. جهاد سازندگی از متن انقلاب اسلامی متولد شد و با اقدامات اساسی و زیربنایی، چهره بسیاری از مناطق محروم کشور را دگرگون ساخت. خدمات ارزنده جهاد سازندگی در طول هشت سال دفاع مقدس، از نقش مؤثر این نهاد انقلابی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران حکایت دارد. جهاد سازندگی همچنین در زمینه های صنایع روستایی، کشاورزی، دامداری، سدسازی، منابع طبیعی، آبخیزداری و دهها مورد دیگر، فعالیت های گسترده ای در سطح ایران اسلامی و برخی از کشورهای آفریقایی نظیر تانزانیا، غنا و زیمبابوه انجام داده است.جهاد سازندگی در سال 1362 تبدیل به یک وزارتخانه شد و در سال 1379 با وزارتخانه کشاورزی ادغام شد و وزارتخانه جهاد کشاورزی به وجود آمد.

 

 

تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی در ایران

IMG_20230617_091252

41 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هفتم خرداد 1361 شمسی:

دانشگاه آزاد اسلامی در ایران تشکیل شد. ایده تأسیس این سامانه‌ دانشگاهی در ایران که امروزه یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی در ایران است و در بیش از 10 کشور دیگر شعباتی دارد، ابتدا در جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران مطرح و به دنبال آن با پیگیری های آقای هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی ایران به سرانجام رسید. پس از تأسیس رسمی این دانشگاه در 27 خرداد 1361 شمسی، در اسفند ماه همان سال، اولین آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در 10 شهر کشور و با حضور 30 هزار شرکت کننده برگزار شد که از این میان، 3000 نفر انتخاب و مشغول تحصیل شدند. امروزه دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر صدها واحد دانشگاهی در سرتاسر ایران ایجاد کرده که بر اساس آمار سال 1396 بیش از یک میلیون 700 هزار نفر دانشجو در این واحدها و در رشته ها و مقاطع تحصیلی گوناگون مشغول به تحصیل هستند.

 

 

درگذشت استاد جلیل شهناز، استاد برجسته موسیقی ایران

IMG_20230617_091318

10 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هفتم خرداد 1392 شمسی:

استاد جلیل شهناز، استاد برجسته موسیقی در ایران در گذشت. جلیل شهناز، در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد. وی در دههٔ ۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.استاد جلیل شهناز در سال ۱۳۸۳ شمسی به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار، که ساز اختصاصی اوست، با نواختن ویولون، سنتور و تمبک نیز آشنایی داشت. استاد شهناز در ٢٧ خرداد ١٣٩٢ به علت کهولت سن در تهران درگذشت.

 

 

روز جهانی بیابان زدایی

IMG_20230617_091330

17 ژوئن برابر با روز جهانی بیابان‌ زدایی است.

بیابان زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جامعه جهانی درقرن 21 محسوب می شود. بیابان زایی پدیده ای است که در نتیجه تخریب زمین ها در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب تحت تأثیر عوامل اقلیمی و انسانی پدیدار می شود. در اثر گسترش این پدیده پوشش گیاهی مناطق از بین رفته و بیابان ها گسترده می شود. بیابان ها در سطح کره زمین وسعتی برابر 21 میلیون کیلومتر مربع دارند که حدود بیست درصد خشکی ها را در برمی گیرد. گرم ترین آنها صحرای افریقای شمالی و سردترین آنها صحرای گوبی مغولستان است.به منظور جلوگیری از این پدیده در سال 1992 در ریودوژانیرو و تحت عنوان کنفرانس سازمان ملل برای محیط زیست و توسعه United Nations Conference on Environment and Development بحث جلوگیری از بیابان زایی به صورت جدی مطرح و از سازمان ملل متحد خواسته شده که تا با موضوعات بیابان زایی و خشکسالی به عنوان معضلات جهانی برخورد جدی به عمل آید. در این ارتباط پس از 3 سال برگزاری جلسات مختلف سرانجام در17ژوئن 1994 متن کنوانسیون بین المللی بیابان زدایی نهایی شد. و 17 ژوئن به عنوان روز جهانی بیابان زدایی در سراسر جهان نام گذاری شد.

دیدگاه تان را بنویسید