تقویم تاریخ؛ از سالروز ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی(ع) و روز ازدواج تا بمبگذاری تروریستی در حرم امام رضا(ع)
کد خبر: 24999

تقویم تاریخ؛ از سالروز ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی(ع) و روز ازدواج تا بمبگذاری تروریستی در حرم امام رضا(ع)

امروزسه شنبه 30 خرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با اول ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 20 ژوئن سال 2023 میلادی است.

سالروز ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی(ع) و روز ازدواج

IMG_20230620_085548

1442 سال پیش در چنین روزی، اول ذیحجه سال دوم هجری قمری:

حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) به عقد هم درآمدند. حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بانویی شایسته و بافضیلت بود که شخصیت های برجسته مسلمان خواستار ازدواج با او بودند. اما رسول اکرم (ص) می فرمود ازدواج فاطمه به خواست الهی بستگی دارد. سرانجام حضرت علی (ع) حضرت فاطمه (س) را از رسول گرامی اسلام (ص) خواستگاری کرد و پیامبر (ص) پس از مشورت با فاطمه (س) و کسب موافقت وی، آن دو را به عقد یکدیگر درآورد. پس از ازدواج، آن دو انسان نمونه، زندگی ساده اما سرشار از محبت و معنویتی را آغاز کردند و در این کانون پرمهر، افرادی بزرگ چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) که الگوهایی از انسان کامل به شمار می روند، پرورش یافتند. این روز در سالنمای ایرانی به عنوان روز ازدواج معروف شده است.

 

 

تولد ابن ابی الحدید، دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان

858 سال پیش در چنین روزی اول ذی الحجه سال 586 هجری قمری:

"ابن ابی ‏الحدید" دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان متولد شد. ابوحامد عبدالحمید بن محمد مداینی، معروف به ابن ابی‏ الحدید معتزلی، از بزرگان علمای معتزله، فقیه، اصولی، حکیم، متکلم، شاعر و کاتب می‏ باشد. شرح نهج البلاغه‏ او که شهره‏ عام و خاص است، حاکی از مودت و دوستی وی نسبت به امیرالمؤمنین(ع) و خانواده‏ رسالت(ص) می‏ باشد. این اثر از کتب مهم و معتبر ادبی، تاریخی و کلامی است و از همان زمان تالیفش شهرت یافته و محل مراجعه و استفاده‏ دانشمندان قرار گرفته است. ابن ابی الحدید در مدائن به دنیا آمد و در سال 656 ق در هفتاد سالگی در بغداد وفات یافت. شرح یاقوت ابن نوبخت، شرح مُحَصّل فخر رازی و القصائدُ السَّبع فی مدحِ سیّدنا علی(ع) از دیگر آثار اوست.

 

 

فرار لوئی شانزدهم پادشاه فرانسه پس از وقوع انقلاب در کشورش

IMG_20230620_085555

232 سال پیش در چنین روزی 20 ژوئن سال 1791 میلادی:

"لویی شانزدهم" پادشاه فرانسه در پی اوج گیری انقلاب از این کشور فرار کرد. یکی از مهم‌ترین وقایعی که در جریان انقلاب فرانسه موجب تزلزل و سقوط رژیم سلطنتی گردید، ماجرای فرار لویی شانزدهم و خانواده‌اش از پاریس بود. این تصمیم زمانی اتخاذ شد که لویی شانزدهم پس از ممانعت مردم برای مسافرتش به خارج از پاریس، احساس کرد که با او مانند یک زندانی رفتار می‌شود. هم‌چنین تقویت نیروهای افراطی مجلس مؤسسان و نافرمانی و بی‌انضباطی در میان سربازان و بی‌اعتمادی نسبت به فرمانده گارد ملی، از جمله عواملی بود که در تصمیم لویی شانزدهم به فرار از پاریس مؤثر افتاد. اما هنگامی که کالسکه بزرگ سلطنتی در بیستم ژوئن 1791 م در حال خارج کردن اعضای خانواده پادشاه فرانسه بود، نیروهای انقلابی آن را شناخته و به پاریس باز گرداندند. بازگشت شاه و همسرش به پاریس توأم با تحقیر و اهانت بود و با جنجالی که بر سر آن برخاست، خانواده سلطنتی از آن به بعد تحت مراقبت بیشتری قرار گرفتند. از فردای آن روز تلاش برای برکناری لویی شانزدهم و الغاء رژیم سلطنتی آغاز شد تا اینکه این امر با اعدام لویی شانزدهم در 21 ژانویه 1793 م صورت پذیرفت.

 

 

 آغاز سلطنت ملکه ویکتوریا در انگلیس

IMG_20230620_085620

186 در چنین روزی 20 ژوئن سال 1837 میلادی:

ملکه ویکتوریا تاج سلطنت را بر سر گذاشت و دوران سلطنت 63 ساله او بر امپراتوری بریتانیا آغاز شد. ملکه ویکتوریا پادشاه معروف بریتانیا از طرف پدر متعلق به خانواده‌ای بود که از آلمان به انگلستان آمده و بر تخت شاهی قرار گرفته بودند. وی در 18 سالگی به پادشاهی انگلستان رسید و با پسر عموی خود ازدواج کرد. با ادامه دوران سلطنت ویکتوریا، امپراتوری بریتانیا به سوی شرق تا اشغال کامل هندوستان پیش رفت و سرزمین های بیشتری تحت استعمار بریتانیا درآمد. ملکه ویکتوریا در 42 سالگی همسر خود را از دست داد و چهل سال بقیه عمر را به سوگواری از دست دادن شوهر گذرانید. در دوران حکومت او، به دلیل وسعت مستعمرات انگلستان این مثل معروف بود که "آفتاب هیچ گاه در بریتانیا غروب نمی‌کند". در سال 1900 .م ملکه ویکتوریا به بیماری دچار شد و سرانجام در 22 ژانویه 1901 پس از 63 سال سلطنت در 82 سالگی درگذشت.

 

 

سرکوب قیام محمد مکرایی در الجزایر توسط فرانسوی ها

IMG_20230620_085624

151 سال پیش در چنین روزی 20 ژوئن سال 1872 میلادی:

قیام محمد مکرایی ضد فرانسویان اشغالگر الجزایر به سختی سرکوب شد. الجزایر در پنجم ژوئن سال 1830میلادی تحت سلطه فرانسه قرار گرفت. از آن هنگام به بعد الجزایری ها با همکاری و رهبری عبدالقادر اقدام به مقاومت مسلحانه کردند. محمد مکرایی رهبر قیام خونین 1872الجزایر رئیس یکی از قبایل این کشور بود که با متحد ساختن صدها هزار تن از قبایل مختلف ساکن الجزایر به مبارزه علیه فرانسوی ها برخاست ولی با افزایش نیروهای استعماری بیگانه در این کشور محمد مکرایی و یارانش با شدت عمل فرانسوی ها روبرو شدند و همین امر منجر به شکست این قیام گردید.

 

 

اشغال جزیره اوکیناوا توسط آمریکایی ها

IMG_20230620_085628

148 سال پیش، در روز بیستم ژوئن سال 1875 میلادی:

جزیره اوکیناوا واقع درآب های اقیانوس آرام در جنوب ژاپن، به تصرف ارتش این کشور درآمد. اما در آخرین سال جنگ جهانی دوم، این جزیره استراتژیک شرق دور که 1250 کیلومتر مربع مساحت دارد، با وجود دفاع سرسختانه ارتش ژاپن، توسط نیروهای آمریکایی اشغال شد. این نیروها در سال 1958 از ژاپن خارج شدند، اما جزیره اوکیناوا همچنان در اشغال ارتش آمریکا باقی ماند. درپی مذاکرات طولانی میان واشنگتن و توکیو، سربازان آمریکایی در سال 1972 به اشغال جزیره اوکیناوا خاتمه دادند، ولی پایگاه مهم خود را در این جزیره تخلیه نکردند. از آن زمان، مردم ژاپن همواره به وجود این پایگاه و استقرار نیروهای آمریکایی در جزیره اوکیناوا اعتراض کرده اند و اکنون نیز خواستار برچیده شدن پایگاه نظامی آمریکا در این جزیره هستند.

 

 

کشف ویتامین

IMG_20230620_085632

111 سال پیش در چنین روزی، بیستم ژوئن سال 1912 میلادی:

دکتر «کاسیمیر فونک» ( Casimir Funk )، دانشمند لهستانی، برای اولین بار موفق به کشف ویتامین شد. دکتر کاسیمیر فونک بعد از یک سلسله تحقیقات متوجه شد که در مواد غذایی مصرفی انسان، برخی ترکیبات آلی وجود دارند که هرچند اندک هستند، اما برای سوخت و ساز، رشد و نمو و سلامتی بدن ضروری اند و این مواد را ویتامین نامید. ویتامین ها انواع مختلفی چون K , E , D , C , B , A دارند که هر کدام خواص و کارکردهایی برای بدن دارند.

 

 

بازگشت خوان دومینگو پرون، سیاستمدار و بنیانگذار حزب پرونیست

IMG_20230620_085636

50 سال پیش، در روز بیستم ژوئن سال 1973 میلادی:

«خوان دومینگو پرون» (Jose Domingo Peron)، سیاستمدار و بنیانگذار حزب پرونیست در آرژانتین از تبعید به کشورش بازگشت. وی که یک افسر نیروی هوایی بود، در سال 1949 رئیس جمهور آرژانتین شد و اصلاحاتی در کشور انجام داد، اما روش های مستبدانه وی به تدریج از تعداد هوادارانش کاست، تا آنکه درسال 1955، طی کودتایی از قدرت برکنار شد. وی چند ماه پس از بازگشت به آرژانتین در سال 1973، بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شد، اما سال بعد درگذشت و همسرش ایزابل پرون رئیس جمهور شد. حزب پرونیست از قدرتمندترین احزاب آرژانتین است.

 

 

بمبگذاری تروریستی در حرم مطهر امام رضا(ع)

IMG_20230620_085640

29 سال پیش در چنین روزی، سی ام خرداد سال 1373 هجری شمسی:

تروریست های گروهک منافقین دست به جنایت فجیعی در حرم مطهر حضرت رضا (ع) از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) در شهر مقدس مشهد زدند. در بعد از ظهر عاشورای این سال و درحالی که مردم عزادار، در اوج برگزاری مراسم بزرگداشت برای قیام تاریخی امام حسین (ع) بودند، بمبی در داخل حرم مطهر حضرت رضا (ع) منفجر شد. درپی این انفجار، دهها تن از زائران و علاقمندان اهل بیت (ع) در حرم امام رضا (ع) شهید یا مجروح شدند و خسارت زیادی به حرم مطهر وارد آمد. پس از این اقدام ضد بشری ، مقام معظم رهبری، حضرت آیت ا... خامنه ای ، طی پیامی فرمود : «منافقین کوردل نشان دادند که برای حریم مقدس اهل بیت عصمت و طهارت نیز هیچگونه حرمتی قائل نیستند. دشمنان منافق، معاند و سنگدل با این جنایت نشان دادند که به هیچ یک از موازین انسانی پایبند نیستند و دشمنی آنان با ملت غیور و مومن ایران هیچ حد و مرزی را نمی شناسد.»

 

 

درگذشت علامه سید سعید اختر رضوی از مبلغین بزرگ اسلام 

IMG_20230620_085645

21 سال پیش در چنین روزی سی خرداد سال 1381 هجری شمسی:

علامه "سید سعید اختر رضوی" مبلّغ بزرگ اسلام در قاره آفریقا درگذشت. حجت الاسلام و الملسمین سید سعید اختر رضوی، در سال 1305 ش در شرق هند زاده شد. وی پس از فراگیری تحصیلات مقدماتی نزد پدر دانشمندش، در 15 سالگی سطوح عالی و زبان‌های اردو، انگلیسی و فارسی را آموخت و درجه فخرالاَفاضل دریافت کرد. سید سعید اختر پس از سالیانی که در هند به تبلیغ دین می‌پرداخت، بر حسب احساس وظیفه، در 35 سالگی راهی تانزانیا در شرق آفریقا شد و با قدمی استوار به نشر معارف اهل بیت (ع) اقدام نمود در حالی که در ابتدا هیچ اسم و رسمی از شیعه در آن دیار وجود نداشت. سید سعید در این راستا توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حقه جعفری رهنمون سازد و حدود 200 کتاب از جمله تفسیر المیزان و الغدیر را به زبان‌های گوناگون منتشر ساخته، ده‌ها مسجد، مدرسه، کتابخانه، حوزه علمیه و درمانگاه و... تأسیس نماید. آن مرد بزرگ عمرش را یکسره به تحقیق و تألیف و تبلیغ گذراند و بیش از چهل اثر به زبان‌های انگلیسی و سواحیلی از خود بر جای نهاد که الحجاب، یوم القیامه، الاسلام، العدل الالهی و الامامه از آن جمله‌اند. علامه رضوی سرانجام پس از 43 سال اقامت در تانزانیا در سی‌ام خرداد 1381 ش برابر با هشتم ربیع‌الثانی 1423 ق، در 76 سالگی در دارالسلام پایتخت این کشور درگذشت .

دیدگاه تان را بنویسید