تقویم تاریخ؛ از عدم کفایت سیاسی بنی صدر تا تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی
کد خبر: 25070

تقویم تاریخ؛ از عدم کفایت سیاسی بنی صدر تا تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی

امروز پنجشنبه اول تیرماه سال 1402 هجری شمسی، برابر با سوم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 22 ژوئن سال 2023 میلادی است.

انکار حقیقت توسط گالیله 

IMG_20230622_084739

390 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم ژوئن سال 1633 میلادی:

«گالیلو گالیله» ( Galileo Galilei)، منجم، ریاضیدان و فیزیکدان ایتالیایی به اجبار در برابر مقامات کلیسا، اظهارات و عقاید علمی خود را انکار کرد. او در سال 1632 میلادی در رد عقاید بطلمیوس درباره منظومه شمسی کتابی نوشت و در آن اعلام کرد که زمین به دور خورشید می گردد. اما سال بعد، پاپ گالیله را به رم احضار کرد و نظراتش را کفرآمیز خواند. به همین دلیل دستگاه کلیسا گالیله را وادار کرد که یا عقاید خویش را انکار کند یا با مجازات مرگ روبرو شود. وی اگرچه به ظاهر عقاید خود را انکار کرد، اما به هنگام خروج از دادگاه، پایش را به زمین کوبید و خطاب به زمین گفت: «با این همه تو حرکت می کنی.»

 

 

تولد ماتزینی، متفکر و ازادیخواه ایتالیایی

IMG_20230622_084744

218 سال پیش، در روز بیست و دوم ژوئن سال 1805 میلادی: 

«جوزپه ماتزینی» (Giuseppe Mazzini)، متفکر و آزادیخواه ایتالیایی متولد شد. وی پس از تحصیلات ابتدایی، در دانشگاه جنُوا ادامه تحصیل داد. در آن زمان ایتالیا تحت سلطه اتریش بود و وی به دلیل تلاش برای آزادی کشور به زندان افتاد. ماتزینی پس از آزادی از زندان، سازمان مخفی «ایتالیای جوان» را در سال 1831 با هدف کسب استقلال این کشور تأسیس کرد. سرانجام با همکاری مبارزانی چون جوزف گاریبالدی، این هدف در سال 1862 محقق شد، اما ماتزینی که طرفدار حکومت جمهوری بود، با استقرار حکومت سلطنتی در ایتالیا مخالفت کرد. آرمان دیگر وی، ایجاد یک جمهوری متحد جهانی ، متشکل از همه کشورها یود. به همین دلیل دولت های اروپایی که افکار این انقلابی ایتالیایی را خطرناک می دانستند، او را تحت تعقیب قرار دادند و ماتزینی 20 سال آخر عمر را مخفیانه زندگی می کرد و سرانجام در سال 1872 درگذشت.

 

 

تولد ویلیام مک دوگال، روانشناس و نظریه پرداز انگلیسی

IMG_20230622_084749

 152 سال پیش، در روز بیست و دوم ژوئن سال 1871 میلادی: 

«ویلیام مک دوگال» (William Mc Dougall) روانشناس و نظریه پرداز انگلیسی به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات دانشگاهی در رشته پزشکی، به سمت استادی دانشگاه آکسفورد برگزیده شد، اما پس از جنگ جهانی اول به آمریکا رفت و در دانشگاه هاروارد به تدریس پرداخت. دوگال معتقد بود بشر از دو جزء متضاد ماده و ذهن تشکیل شده است و فعالیت های بدن او را حقیقتی به نام روح هدایت می کند. وی از پیشروان روانشناسی اجتماعی بود و در مسائل روانشناسی به زیست شناسی نیز توجه داشت. ازجمله کتاب های مک دوگال می توان «جسم و روح»، «علم اخلاق» و «مرزهای روانشناسی» را نام برد. وی در سال 1938 درگذشت.

 

 

امضای قرارداد تسلیم فرانسه در مقابل هیتلر

IMG_20230622_084757

83 سال پیش، در روز بیست و دوم ژوئن سال 1940 میلادی:

درپی شکست قطعی فرانسه از آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، قرارداد تسلیم فرانسه در حضور هیتلر امضا شد. این قرارداد در همان محلی منعقد شد که قرارداد تسلیم آلمان به فرانسه پس از جنگ جهانی اول امضا شده بود. ارتش آلمان پس از تصرف هلند، نروژ و بلژیک در ماه مه همان سال، به فرانسه حمله کرد و پس از شکست نیروهای متحد انگلیسی و فرانسوی، در چهاردهم ژوئن 1940 ، پاریس را به تصرف درآورد. فرانسوی با حمایت آلمان به نخست وزیری رسید. اما ژنرال دوگل با حمایت تعدادی از نیروهای فرانسوی درخارج از این کشور، دولت فرانسه آزاد را تشکیل داد و پس از آنکه در ماه مارس 1945 ، فرانسه از اشغال آلمان خارج شد ، دوگل به پاریس بازگشت و رئیس جمهور شد.

 

 

آغاز حمله ارتش آلمان نازی به شوروی

IMG_20230622_084804

82 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم ژوئن سال 1941 میلادی :

در جریان جنگ جهانی دوم، حمله بزرگ ارتش آلمان نازی به شوروی تحت عنوان عملیات «بارباروسا» (Barbarossa) آغاز شد. به این ترتیب هیتلر جبهه دیگری در شرق آلمان گشود تا به طرح های توسعه طلبانه خود جامه عمل بپوشاند. وی تا آن زمان بسیاری از کشورهای اروپایی را اشغال کرده بود. نظامیان آلمانی پس ازحمله به شوروی، تا حومه مسکو، پایتخت این کشور پیشروی کردند. اما با فرا رسیدن فصل سرما ارتش آلمان زمینگیر شد. مردم و نظامیان شوروی نیز در شهرهای مختلف، بویژه مسکو، لنینگراد و استالینگراد مقاومت سرسختانه ای از خود نشان دادند و به تدریج سربازان آلمانی را مجبور به عقب نشینی کردند. در ماه اوت سال 1944 میلادی، ارتش شوروی به مرزهای آلمان رسید. حمله به روسیه موجب درگیر شدن ارتش آلمان در دو جبهه و شکست نهایی این کشور در جنگ جهانی دوم شد.

 

 

تأسیس جبهه آزادیبخش چاد

IMG_20230622_084816

48 سال پیش در چنین روزی، 22 ژوئن 1966 میلادی:

 جبهه آزادی بخش چاد تأسیس شد. کشور چاد در قسمت مرکزی قاره افریقا از اواخر قرن نوزدهم، تحت الحمایه فرانسه شد و پس از حدود 80 سال، در سال 1960 رسماً استقلال یافت، اما در عین حال، این کشور به دو قسمت کاملاً متمایز و ناهمگون تبدیل شد. قسمت شمالی این کشور با خصوصیاتی چون فقر و عقب‏ ماندگی اقتصادی و قسمت جنوبی این کشور که امکانات اصلی و محل اداره امور کشور بود در اختیار مسیحیان قرار داشت. در این میان، جنبش ائتلاف با محوریت حزب پیشرو چاد در 22 ژوئن 1960م اعلام موجودیت نمود و هدف خود را رسیدن به وحدت ملی و توسعه اقتصادی اعلام کرد. هم‏چنین ساماندهی اوضاع آشفته چاد، برچیدن پایگاه‏های بیگانگان، پایان دادن به سلطه و نفوذ صهیونیسم در مرکز افریقا، تحکیم روابط دوستانه با کشورهای عربی و آزادی رهبران دینی، از دیگر اهداف این حزب بود. این حزب در سال 1973 منحل شد و جنبش ملی انقلاب فرهنگی و اجتماعی جای‏گزین آن گردید. حزب پیشرو چاد اگرچه به منظور حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی مناطق شمالی و مسلمانان این کشور شکل گرفت اما در مقام عمل نتوانست از فشار همه جانبه بر مسلمانان و مالیات‏های سنگین و ظلم و بی‏عدالتی در مورد آن‏ها جلوگیری نماید.

 

 

عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی صدر

IMG_20230622_084823

42 سال پیش درچنین روزی، اول تیر سال 1360 هجری شمسی:

حضرت امام خمینی (ره) رأی مجلس شورای اسلامی را مبنی بر عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری وقت ایران تایید و به این ترتیب وی را از مقامش عزل کرد. بنی صدر ازجمله افرادی بود که پس از هجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال 1357 هجری شمسی، خود را از دوستداران انقلاب اسلامی وانمود می کرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توسل به نیرنگ های تبلیغاتی، توانست رای لازم را برای پیروزی در اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران در بهمن ماه سال 1358 هجری شمسی به دست آورد. چندی بعد امام خمینی (ره) جانشینی فرماندهی کل قوا را نیز به وی تفویض کرد. اما بنی صدر که فردی متکبر، قدرت طلب و خیانتکار بود، به زودی همکاری خود را با گروههای مخالف انقلاب با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد و توصیه های امام خمینی (ره) را مبنی بر احترام به رای و خواست مردم نادیده گرفت. سرانجام، حضرت امام با احساس خطر جدی از جانب بنی صدر، وی را از جانشینی فرماندهی کل قوای مسلح عزل کرد و مجلس نیز با توجه به خواست مردم، با اکثریت بالا به عدم لیاقت وی برای ادامه تصدی سمت ریاست جمهوری، رای داد. چندی بعد بنی صدر، از ایران به فرانسه گریخت.

 

 

تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی

IMG_20230622_084827

 42 سال پیش، در روز اول تیر سال 1360 هجری شمسی:

 به فرمان امام خمینی (ره) ، «سازمان تبلیغات اسلامی» در ایران تأسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ه.ش (1979)، ضرورت تبلیغ و ترویج مبانی اسلام اصیل به صورتی گسترده و روشنگر، بیشتر احساس می شد. به همین دلیل این نهاد فرهنگی و تبلیغی توسط امام خمینی بنیان گذاشته شد. ایشان در تعریف تبلیغات می فرمایند: «تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها، تشویق به انجام آن، ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.» هدف اصلی سازمان تبلیغات اسلامی، اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصای اعتقادی، اعلام شده است. این سازمان تاکنون علاوه بر اعزام هزاران مبلغ به داخل و داخل از کشور ، صدها جلد کتاب به زبان های مختلف برای نشر اسلام تهیه و توزیع کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید