نماینده مجلس:مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است
کد خبر: 25359

نماینده مجلس:مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است

یک نماینده مجلس گفت:متاسفانه شاهد این هستیم که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کشور، با وجود تبلیغات زیادی هم که درمورد مسائل سلامتی شده به طور روزافزونی در حال افزایش است و این غیرقابل انکار است.

به گزارش خودکارنیوز، همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مسمومیت‌های الکلی در هفته‌های اخیر به دیده‌بان ایران گفت: مصرف الکل در ایران حتی به شکل غیرقانونی هم باید شرایطی داشته باشد که موجب مرگ افراد نشود.

سامه همچنین افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کشور، با وجود تبلیغات زیادی هم که درمورد مسائل سلامتی شده به طور روزافزونی در حال افزایش است و این غیرقابل انکار است. نمونه آن در کرج است که نتیجه آن آمار مرگ و مسمومیت‌های مدت اخیر است. این تنها مورد مرگ به دلیل مسمومیت‌های الکلی دست‌ساز نبوده است.

نجف آبادی همچنین افزود: تا به حال در شهرهای دیگر هم شاهد این مسئله بودیم؛ خصوصا در زمان کرونا که در روزهایی که الکل به سختی پیدا می‌شد و در بعضی موارد هم نایاب بود سواستفاده‌گرانی بودند که متانول را به جای اتانول به هزینه‌های گزاف می‌فروختند. کسانی هم بودند که سو مصرف داشتند و به جای خوراکی این الکل‌ها را مصرف می‌کردند. و موجب مرگ تعدادی از هموطنامنان شد. توصیه های وزارت بهداشت و پیگیری های نیروی انتظامی درباره فروش غیرقانونی مشروبات الکلی در کشور تا جدی موثر است اما در این مورد باید برنامه ریزی‌های بهتری صورت بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به افزایش موارد مسمومیت به دیده بان ایران گفت: در جایی خوانده‌ام که اگر از بچگی مسواک را برای ما ممنوع کرده بودند تمام دندانهای ما امروز سالم بود. هرچیزی که باعث ممنوعیت بشود باعث حریص شدن مردم می‌شود شخص اگر ازاد باشد میلش به مصرف هم کم می‌شود. نمونه آن در هلند که مصرف آن آزاد است و فروشگاه‌هایی هستند که به فروش انواع و اقسام مواد مخدر قانونی می‌پردازند اما میزان اعتیاد در این کشور نسبت به کشورهای دیگر بسیار کمتر است.

نجف آبادی درباره موانع قانونی کردن توزیع الکل قانونی در کشور گفت: در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان قانونی شدم الکل خوراکی در کشور شدنی نیست ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است. ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد موجب مرگ افراد نشود

دیدگاه تان را بنویسید