تقویم تاریخ؛ از تولد امام هادی(ع)، امام دهم شیعیان تا روز استقلال آمریکا
کد خبر: 25484

تقویم تاریخ؛ از تولد امام هادی(ع)، امام دهم شیعیان تا روز استقلال آمریکا

امروزسه شنبه؛ سیزدهم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با پانزدهم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهارم ژوئیه سال 2023 میلادی است.

تولد امام علی النقی(ع)، امام دهم شیعیان

IMG_20230704_092026

1229 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم ذیحجه سال 214 هجری قمری:

حضرت امام «علی النقی» (ع) ملقب به «هادی»، نواده پاک رسول گرامی اسلام (ص)، در شهر مدینه متولد شد. آن حضرت پس از رحلت پدر بزرگوارش امام جواد (ع) وظیفه و رسالت خطیر رهبری و هدایت مسلمین را بر عهده گرفت و در شهر مدینه به ارشاد وهدایت مردم پرداخت. دوران امامت امام هادی (ع) دوران پرآشوبی بود و حاکمان عباسی یکی پس از دیگری بر مسند قدرت می نشستند، ولی خطری که متوکل، حاکم ستمکار عباسی از ناحیه امام (ع) و طرفدارانش احساس می کرد، باعث شد تا امام هادی (ع) را از شهر مدینه به سامرا در عراق انتقال دهد و ایشان را تحت نظر بگیرد. با تمام این محدودیت ها و فشارهایی که از جانب دستگاه حکومتی به امام هادی (ع) وارد می شد، ایشان شاگردان برجسته ای تربیت کرد که از جمله آنها عالم و محدث پرهیزگار، حضرت «عبدالعظیم حسنی» بود که او نیز همگام با امام و یارانش از فرهنگ اصیل اسلام حراست می کرد. امام هادی (ع) در برخوردهای خود با متوکل، عظمت و بزرگی خداوند متعال را درنظر داشت و پیوسته با استدلال بر حقانیت اسلام و آیین محمدی، تاکید می کرد. ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت این امام بزرگوار، سخنی زیبا را از آن حضرت برایتان نقل می کنیم که فرمود:«بهتر از هر نیکی، شخص نیکوکار و زیباتر از سخن ارزشمند، گوینده آن و والاتر از علم، حامل و صاحب آن علم است.»

 

 

روز استقلال آمریکا 

IMG_20230704_092022

247 سال پیش درچنین روزی، چهارم ژوئیه سال 1776 میلادی:

نمایندگان 13 ایالت اولیه آمریکا در شهر فیلادلفیا اعلامیه استقلال این کشور را امضا کردند. سرزمین آمریکا طی هزاران سال، محل زندگی سرخپوستان بود تا آنکه از اواخر قرن پانزدهم میلادی کاشفان اروپایی قدم بر این سرزمین نهادند و کشورهای مختلف اروپایی هر کدام قسمتی از آمریکا را تصرف کردند. به تدریج مهاجرت اروپائیان به آمریکا افزایش یافت و آنها به همراه خود میلیون ها برده آفریقایی را نیز برای کار در مزارع و کارخانه ها، به آمریکا آوردند. از اوایل قرن هجدهم، نهضت استقلال طلبی در آمریکا آغاز شد و مهاجرنشینان با کمک نیروهای انگلیسی، سربازان فرانسوی را از آمریکا بیرون راندند. پس از این پیروزی، مهاجران به مخالفت با انگلیس برخاستند و از سال 1775 میلادی، جنگ میان دوطرف آغاز شد. پس از صدور اعلامیه استقلال، جنگ همچنان در آمریکا ادامه یافت تا آنکه در سال 1778 انگلیس شکست خورد و عملاً استقلال آمریکا را پذیرفت.در پی کشتار سرخپوستان که از سال 1814 میلادی آغاز شد و جنگ های داخلی که از سال 1861 تا 1865 میلادی طول کشید، به تدریج موقعیت آمریکا تثبیت شد و این کشور از سال های پایانی قرن نوزدهم، سیاست توسعه طلبی خود را در آمریکای مرکزی و جنوبی شروع کرد. آمریکا در دو جنگ جهانی اول و دوم به نفع متحدین وارد جنگ شد و پس از جنگ جهانی دوم، سلطه گری، تجاوز و دخالت در امور سایر کشورها را آغاز کرد.کشور آمریکا در آمریکای شمالی و درمیان اقیانوس های اطلس و آرام قرار دارد. این کشور با بیش از 9 میلیون و 300 هزار کیلومتر مربع مساحت، از شمال با کانادا و از جنوب با مکزیک همسایه است.

 

 

درگذشت فرانسوا دوشاتوبریان، شاعر مشهور فرانسوی

IMG_20230704_092012

175 سال پیش، در روز چهارم ژوئیه سال 1848 میلادی:

 «فرانسوا رنه دو شاتوبریان» (François-René de Chateaubriand )، شاعر، نویسنده و سیاستمدار فرانسوی درگذشت. وی در سال 1768 متولد شد و به زودی استعداد شاعری خود را نشان داد. شاتوبریان ابتدا تحت تأثیر خانواده مذهبی خود قصد داشت کشیش شود، اما از این کار منصرف شد و به ارتش پیوست. دوران جوانی این شاعر فرانسوی مصادف با انقلاب فرانسه بود که وی با آن مخالفت می ورزید. به همین دلیل چند سالی به آمریکا رفت و پس از روی کار آمدن ناپلئون بناپارت به کشورش بازگشت. اما پس از چند سال با او نیز به مخالف برخاست. پس از سقوط ناپلئون، شاتوبریان تا مقام وزارت خارجه فرانسه نیز ارتقا یافت، ولی با حکومت لوئی فیلیپ پادشاه وقت نیز سازگاری نداشت و کنار گذاشته شد. این نویسنده و سیاستمدار فرانسوی بقیه عمر خود را به شعر و ادبیات پرداخت. از جمله آثار او می توان از «رنه»، «مناظرات پس از مرگ» و «عشق و عفت» را نام برد.

 

 

درگذشت مادام کوری، فیزیکدان برجسته فرانسوی

IMG_20230704_092004

89 سال پیش در چنین روزی، چهارم ژوئیه 1934  میلادی:

 "مادام کوری" فیزیک‌دان برجسته فرانسوی درگذشت. بانو مانیا اسکولودوسْکا کوری(Marie Skłodowska Curie) معروف به ماری کوری، فیزیک‌دان شهیر فرانسوی در هفتم نوامبر 1867م در ورشو پایتخت لهستان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیل، مدتی به تدریس اشتغال یافت و سپس ساکن پاریس شد. ماری در 28 سالگی با پیِر کوری ازدواج کرد و در دانش‌سرای عالی دختران در شهر سور فرانسه به تدریس فیزیک پرداخت. او در سال 1896 با کمک هانری بکرل دانشمند فرانسوی، خواص رادیو اکتیویته را در اورانیوم و با یاری شوهرش، خواص رادیو اکتیویته توریوم و پولوتونیم را نیز کشف کرد. ماری کوری، در سال 1898 نیز فلز رادیوم که بیش از تمام فلزات، خاصیت رادیواکتیویته دارد را با کمک یکی از همکارانش کشف نمود و به سبب این کشف بزرگ در سال 1903، جایزه نوبل گرفت. پس از چندی در 19 آوریل 1906م، همسر دانشمندش پیرکوری، در اثر یک سانحه تصادف درگذشت و این واقعه تاسف آور، روح آرام مادام کوری را سخت منقلب و ناراحت ساخت. با این حال از فعالیت‌های علمی خود دست نکشید و به مدارج علمی بالاتری رسید. مادام کوری در سال 1911 نیز جایزه نوبل شیمی را به مناسبت تجزیه رادیوم دریافت کرد. ماری کوری با این کشف، دنیا را تکان داد اما هرگز حاضر نشد از آن بهره مالی ببرد. وی در این زمان به عنوان اولین زن، به استادی دانشگاه سوربُن فرانسه رسید و کارهای علمی خود را تا آخر عمر ادامه داد. سال‌های پایانی زندگانی ماری‌ کوری که به سبب کار مداوم در آزمایشگاه، سلامتی ‌اش به خطر افتاده بود، اگرچه با بیماری، اما همچنان به کار و فعالیت گذشت. ماری‌ کوری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زنان دانشمند جهان، سرانجام در چهارم ژوئیه 1934م در حالی که سلول‌های بدنش بر اثر تماس با تابش رادیوم کاملاً فرسوده شده بود، در 67 سالگی درگذشت.

 

 

استقلال مجمع الجزایر فیلیپین از آمریکا 

IMG_20230704_091953

77 سال پیش، در روز چهارم ژوئیه سال 1946 میلادی:

مجمع الجزایر فیلیپین استقلال خود را از آمریکا اعلام کرد. همراهان ماژلان، کاشف پرتغالی که در خدمت دولت اسپانیا بود، اولین اروپائیانی بودند که درسال 1521 میلادی بر خاک فیلیپین گام نهادند. اسپانیا تا نیم قرن بعد، تمام فیلیپین را تصرف و به مدت سه قرن آن را غارت کرد. برانگیخته شدن احساسات استقلال طلبی در فیلیپین باعث ضعف اسپانیا در این کشور و شکست نیروهای اسپانیایی از ناوگان آمریکا درسال 1898 شد و در نتیجه اسپانیا، فیلیپین را به قیمت 20 میلیون دلار به آمریکا فروخت. با این حال، قیام های استقلال طلبانه مردم فیلپین ادامه یافت تا آنکه در سال 1941، درجریان جنگ دوم جهانی، ژاپن این کشور را اشغال کرد. اما در اواخر جنگ، فیلیپین باردیگر تحت تسلط آمریکا درآمد و در سال 1946 با حکومت جمهوری مستقل شد .فیلپین با 7107 جزیره، 300 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در جنوب شرقی آسیا و آبهای اقیانوس آرام قرار دارد.

 

 

وفات آیت الله شیخ علی اکبر برهان، مجتهد وارسته

IMG_20230704_091948

66 سال پیش در چنین روزی برابر با پانزدهم ذی الحجه 1378 قمری:

آیت اللّه «شیخ علی اکبر برهان» وفات یافت. ایشان در سال 1324 ق در تهران به دنیا آمد. پس از گذراندن مراحل مقدماتى، جهت تکمیل تحصیلات خود، راهى حوزه علمیه نجف گردید و از محضر درس حضرات آیات میرزا محمدعراقى و شیخ مرتضى طالقانى استفاده برد. آیت اللّه برهان بعدها از درس آیت اللّه میرزا ابوالحسن اصفهانى و سیدابوالقاسم خویى بهره مند شد و با اخذ وکالت مطلقه از میرزاى اصفهانى به تهران باز گشت. این فقیه جلیل در طول اقامت خود در تهران، چندین مدرسه و مسجد تاسیس کرد و به ارشاد مردم همت گماشت. از آثار ماندگار آیت اللّه برهان مى توان به حدیثُ الایام در ادعیه و تفسیر سوره یوسف اشاره کرد. این مجتهد وارسته سرانجام در 54 سالگى در تهران درگذشت.

 

 

درگذشت دکتر محمد معین، استاد برجسته ادبیات فارسی

IMG_20230704_091945

 52 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم تیر سال 1350 هجری شمسی:

دکتر «محمد معین»، استاد ارزنده ادبیات ایران، پس از سال ها تلاش خالصانه در زمینه فرهنگ و ادب فارسی درگذشت. وی درسال 1293 هجری شمسی در شهر رشت ـ در شمال ایران ـ و در خانواده ای روحانی متولد شد. او در جوانی ادبیات عرب را آموخت و پس از اتمام تحصیلاتش در مدرسه دارالفنون ، به دانشکده ادبیات دانشسرای عالی تهران راه یافت و در رشته ادبیات و فلسفه ادامه تحصیل داد. استاد معین درسال 1321 هجری شمسی به عنوان نخستین فارغ التحصیل دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی به تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران مشغول شد. دکتر معین از سال 1325 هجری شمسی، با آغاز چاپ و نشر لغت نامه دهخدا توسط علامه دهخدا، به همکاری با وی پرداخت. این ادیب گرانمایه از دانشگاه ها و مجامع علمی و ادبی معتبر جهان، جوایز ارزنده ای دریافت کرد. ازجمله آثار دکتر معین می توان به کتب «ستاره ناهید یا داستان خرداد و امرداد»، «حکمت اشراق»، «فرهنگ ایران»، «آئینه اسکندر» و دوره شش جلدی «فرهنگ فارسی» اشاره کرد.

 

 

درگذشت آیت الله شید محمد حسین فضل الله از مراجع تقلید شیعیان لبنان

IMG_20230704_091942

13 سال پیش در چنین روزی، چهارم ژوئیه سال 2010 میلادی:

آیت الله «سید محمد حسین فضل الله» از علمای برجسته و مراجع تقلید شیعیان لبنان درگذشت. وی در سال 1935 در شهر نجف اشرف در عراق در خانواده ای روحانى لبنانی الاصل دیده به جهان گشود. علامه فضل‌الله از خردسالی فراگیری علوم دینی در حوزه علمیه نجف را آغاز کرد. ایشان از محضر اساتید بلندپایه آن زمان همچون سید ابوالقاسم خوئی، سید محسن حکیم استفاده نمود و درس فلسفه را نزد ملاصدرا بادکوبه ای، فرا گرفت.آیت الله فضل الله به مدت 6 سال به نگارش مقاله و تالیف کتاب پرداخت و در کنار سید محمد باقر صدر در تشکیل جنبشى شیعى در عراق با نام "حزب‌ الدعوة الاسلامیه" ایفای نقش کرد.وى در سال 1966 به دعوت جمعی از مردم و علمای لبنان، به این کشور رفت و فعالیت‌هاى علمى، فرهنگى و اجتماعى گسترده‌اى در لبنان انجام داد که امروزه آثار آن در نقاط مختلف لبنان مشهود است. علامه فضل الله از حامیان انقلاب اسلامی ایران و جنبش مقاومت اسلامی لبنان بود و به همین دلیل مورد خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشت و چند بار مورد سوء قصد قرار گرفت. آیت الله سید محمد حسین فضل الله علاوه بر آنکه عالمی پرکار بود، طبع شعر لطیفی نیز داشت و چند دیوان شعر نیز از خود به یادگار گذاشت.تالیفات این فقیه مجاهد به یکصد جلد می رسد که از میان آنها می توان به تفسیر 25 جلدی « من وحی القرآن»، «المسائل الفقهیه»، «الفتاوى الواضحه»، «الاسلام و منطق القوه» و «یا ظلال الاسلام» (رباعیات) اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید