تقویم تاریخ؛ از استقلال مالاوی از انگلیس تا ارتحال پدر حضرت آیت الله خامنه ای
کد خبر: 25551

تقویم تاریخ؛ از استقلال مالاوی از انگلیس تا ارتحال پدر حضرت آیت الله خامنه ای

امروز پنجشنبه 15 تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با هفدهم ذیحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 6 ژوئیه سال 2023 میلادی است.

 تولد محب الدین سرایی، مفسر و فقیه مسلمان

654 سال سال پیش، بنا بر روایات تاریخی، در هفدهم ذی الحجه 790 قمری:

"محبُّ الدین سرایی" مفسر و فقیه مسلمان متولد شد. محب ‏الدین سرایى، مفسر و فقیه مسلمان در قاهره به دنیا آمد. این دانشمند مسلمان، همه‏ عمرش را به تحصیل و تدریس پرداخت و در زمینه‏ علوم دینی، دانش بسیاری کسب کرد. او در ادبیات عرب، فقه، اصول فقه، حدیث و منطق مهارت پیدا نمود و سپس در مدارس قاهره به تدریس پرداخت. حاشیه برکشاف و النهایه از آثار اوست.

 

 

درگذشت توماس مور، فیلسوف و سیاستمدار انگلیسی

IMG_20230706_104627

 488 سال پیش، در روز ششم ژوئیه سال 1535 میلادی:

«توماس مور» (Thomas More) فیلسوف و سیاستمدار انگلیسی درگذشت. وی در سال 1478 میلادی در خانواده ای سرشناس متولد شد. مور ابتدا در دانشگاه آکسفورد زبان های یونانی و لاتین را آموخت و سپس به فراگیری حقوق و شغل وکالت پرداخت. او مدارج ترقی را طی نمود و مدتی پس از راهیابی به پارلمان انگلیس، از سال 1529 تا 1532 نخست وزیر هنری هشتم پادشاه این کشور شد. اما تصمیم پادشاه برای ریاست بر کلیسای انگلیس و تغییر مذهب کشور از کاتولیک به پروتستان با مخالفت شدید توماس مور مواجه شد و سرانجام هنری هشتم دستور داد تا وی را اعدام کنند. این متفکر انگلیسی اندیشه های فلسفی و سیاسی خود را در کتابی تحت عنوان «یوتوپیا» (utopia) توضیح داده است. در این کتاب ویژگی های کشوری با نظام پارلمانی و در عین حال سلطنتی توضیح داده شده که مالکیت فردی در آن وجود ندارد و همه چیز در اختیار دولت است. مور ضمن احترام به بنیان خانواده و آزادی مذاهب، برده داری را نیز در آرمان شهر خود مجاز می شمرَد.

 

 

درگذشت ژرژ سیمون اهم، ریاضیدان و فیزیکدان آلمانی

IMG_20230706_104625

169 سال پیش در چنین روزی ، ششم ژوئیه سال 1854 میلادی:

«ژرژ سیمون اهم» ( Georg Simon Ohm )، ریاضیدان و فیزیکدان آلمانی در 67 سالگی، درگذشت. وی درسال 1789 میلادی متولد شد و در دوران تحصیل به فیزیک علاقمند شد و درپی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که به نام خودش به قوانین اهم معروف است و امروز هم مورد استفاده قرار می گیرد. از این دانشمند آلمانی، کتابی به نام «تئوری ریاضی جریان الکتریسیته» بر جای مانده که حاوی قوانین مهمی از الکتریسیته است. به پاس خدمات اهم، واحد مقاومت الکتریکی، «اهم» نامگذاری شده است.

 

 

درگذشت هانری دوموپوسان، نویسنده فرانسوی

IMG_20230706_104624

 130 سال پیش، در روز ششم ژوئیه سال 1893 میلادی:

«هانری دو موپاسان» (Henri de Maupassant ) نویسنده فرانسوی، درگذشت. وی در سال 1850 متولد شد و به زودی نویسندگی را آغاز کرد. موپاسان در نگارش داستانهای کوتاه تبحر خاصی داشت و 300 نمونه از این داستانها از خود بر جای گذاشته است. با این حال داستانهای او سرشار از بدبینی و تلخیِ آمیخته با طنز می باشد که از واقع گرایی و بیماری روحی طولانی اش سرچشمه گرفته است. این بیماری سرانجام موپاسان را از پای درآورد. ازجمله کتابهای وی می توان از «یک زندگی»، «لبخند بخت» و «گردنبند الماس» نام برد.

 

 

درگذشت ویلیام فالکنر، نویسنده مشهور آمریکایی

IMG_20230706_104622

 61 سال پیش، در روز ششم ژوئیه سال 1962 میلادی:

« ویلیام فالکنر» (Faulkner William) نویسنده آمریکایی درگذشت. وی در سال 1897 میلادی متولد شد. فالکنر پس از شرکت در جنگ جهانی اول به کشورش بازگشت. وی پس از آشنایی با شروود آندرسن (Sherwood Anderson ) ، نویسنده هموطنش در سال 1925 میلادی به داستان نویسی روی آورد. فالکنر در داستان هایش از نابسامانی اجتماعی در آمریکا، بویژه تبعیض نژادی علیه سیاهان سخن می گوید. رمان های او تأثیر بسزایی بر رمان نویسی نوین در آمریکا گذاشت. از کتاب های فالکنر می توان از «خشم و هیاهو»، «حشرات» و «مردی که در غبار آمد» نام برد.

 

 

استقلال مالاوی از انگلیس

IMG_20230706_104620

 59 سال پیش در چنین روزی، ششم ژوئیه سال 1964 میلادی:

کشور آفریقایی مالاوی موفق به کسب استقلال از انگلیس شد و چنین روزی، روز ملی این کشور نام گرفت. مالاوی پیش از استقلال، نیاسالند نامیده می شد. در سال 1859 میلادی گروه های مذهبی اسکاتلندی و کاشف معروف دیوید لیوینگستون پای به این سرزمین نهادند. بعد از آنها حکومت انگلیس در این ناحیه مستقر شد. انگلیس، تهاجم پرتغال و آلمان را به این سرزمین دفع کرد و سرانجام درسال 1891 میلادی، آن را تحت الحمایه خود قرار داد. بدین ترتیب نیاسالند جزو مستعمرات بریتانیا در شرق آفریقا شد و غارت منابع آن شدت یافت. در سال 1953 میلادی، دولت بریتانیا به منظور ایجاد اتحاد و یکپارچگی میان سرزمین های تحت نفوذ خود و تاراج آسانتر منابع مستعمراتش در جنوب و مرکز آفریقا ، فدراسیون رودزیا و نیاسالند را تشکیل داد. تشکیل این فدراسیون با مخالفت سیاهان مواجه شد. در سال 1962 میلادی درپی تظاهرات و شورش های گسترده، نهضتی جدی برای انحلال این فدراسیون به وجود آمد. سرانجام فدراسیون رودزیا و نیاسالند در سال 1963 میلادی از هم پاشید و درپی آن در ششم ژوئیه سال 1964 میلادی، این کشور به طور کامل از انگلستان مستقل شد و مالاوی نام گرفت.مالاوی با مساحت 118484 کیلومترمربع در جنوب شرقی قاره آفریقا قرار دارد و با کشورهای تانزانیا، زامبیا و موزامبیک همسایه است.

 

 

استقلال کومور از فرانسه 

 48 سال پیش در چنین روزی، ششم ژوئیه سال 1975 میلادی:

مجمع الجزایر آفریقایی کومور موفق به کسب استقلال از فرانسه شد. پس از آنکه در قرن دوازدهم میلادی، بازرگانان مسلمان وارد این کشور شدند، به تدریج گروه زیادی از مردم آن به دین اسلام گرویدند و فرهنگ و تمدن اسلامی در کومور گسترش یافت. کومور از قرن شانزدهم میلادی، مدتی در اشغال پرتغال بود که سلطان عمان توانست به این اشغالگری پایان دهد. اما از سال 1842 میلادی، قسمت هایی از کومور به تصرف فرانسویان درآمد و به تدریج تمام آن سرزمین مستعمره فرانسه شد. سرانجام درپی مبارزات مردم، در سال 1975 میلادی، کشور اسلامی کومور، به طور رسمی استقلال خود را اعلام کرد.کومور با مساحت 1862 کیلومترمربع در جنوب شرقی قاره آفریقا و در آب های اقیانوس هند، واقع است.

 

 

وفات آیت الله آقارحیم ارباب اصفهانی، عالم و مجتهد بزرگ

IMG_20230706_104609

48 سال پیش در چنین روزی مطابق با هفدهم ذی الحجه 1396 قمری:

عالم و مجتهد بزرگ، آیت اللَّه "آقا رحیم ارباب اصفهانی" وفات یافت. آیت ‏اللَّه آقا رحیم ارباب اصفهانی در 12 جمادی الاول سال 1297 ق در اصفهان به دنیا آمد. پس از کسب مقدمات و سطوح حوزه، از محضر درس اساتید برجسته ‏ای همچون ابوالمعالی کلباسی، آخوند ملامحمد کاشی، سیدمحمدباقر دُرچه ‏ای و میرزا جهانگیرخان قشقایى بهره‏ ها گرفت و با آیت‏ اللَّه سیدحسین طباطبایی بروجردی هم مباحث بوده است. آیت اللَّه ارباب اصفهانی به تأسی از استاد عارف و حکیم خود، جهانگیرخان قشقایی، جز در هنگام اقامه‏ نماز جمعه و جماعت، عمامه نمی‏ گذاشت. وفات این فقیه بزرگ در شب عید غدیرسال 1396 ق در 99 سالگی روی داد.

 

 

درگذشت آیت الله سید جواد خامنه ای، پدر بزرگوار رهبر معظم انقلاب ایران

IMG_20230706_104607

37 سال پیش در چنین روزی برابر با 15 تیرماه 1365 هجری شمسی:

آیت‏ اللَّه "سیدجواد خامنه ‏ای" پدر بزرگوار "آیت اللَّه خامنه ‏ای" رهبر معظم انقلاب ایران درگذشت. سیدجواد خامنه ‏ای، در حدود سال 1274ش (1313ق) در شهرستان خامنه در نزدیکی تبریز در آذربایجان شرقی زاده شد و تحت تربیت پدری فقیه و عالم رشد کرد. وی در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب ساخت و رَحل اقامت دائمی در آن شهر افکند. سید جواد در مشهد از حوزه درسی آیت ‏اللَّه آقازاده خراسانی و حاج آقا حسین قمی کسب فیض نمود و به مدارج عالی رسید. ایشان در سال 1305ش برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت نمود و در درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی شرکت جست. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال ‏ها تدریس و زندگی فقیرانه و در کمال زهد و قناعت در پانزدهم تیر 1365 ش برابر با 27 شوال 1406ق در 91 سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت آیت الله سید مرتضی فیروزآبادی، فقیه بزرگوار

IMG_20230706_104606

34 سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم ذی الحجه 1410 قمری:

فقیه بزرگوار آیت ‏اللَّه "سیدمرتضی فیروز آبادی" درگذشت. سید مرتضی حسینی فیروز آبادی در آخر ربیع الاول سال 1329 قمری درنجف اشرف به دنیا آمد. ایشان ضمن تحصیل به تألیف و تدریس نیز اشتغال داشت و رنج ‏های بسیاری در تهیه‏ مدارک کتاب ارزشمند خود با نام "فضائلُ الخَسمَه" بر خود هموار نمود. آیت اللَّه فیروز آبادی از محضر اساتید بزرگی همچون ایروانی، سیدابوالحسن اصفهانی و غروی کمپانی بهره‏ وافر یافت و شخصیت عرفانی او در خدمت حاج سیدعلی قاضی شکل گرفت. از این عالم ربانی آثار ارزشمندی بر جای مانده است. که فَضائِلُ الْخَمسه، السَّبَعةُ مِنَ السَّلَف، عِنایَةُالاصول و الفُروعِ المُهِمَّة فی احکام الاُمَّة... از آن جمله ‏اند. آیت ‏اللَّه فیروز آبادی پس از کسالتی ممتد و شدائد فراوانی که بعثیان بر وی وارد نموده بودند، سرانجام در 81 سالگی دار فانی را وداع کرد و به سرای باقی شتافت.

دیدگاه تان را بنویسید