تقویم تاریخ؛ از شهادت آیت الله بهبهانی تا درگذشت مریم میرزاخانی
کد خبر: 25841

تقویم تاریخ؛ از شهادت آیت الله بهبهانی تا درگذشت مریم میرزاخانی

امروز شنبه 24 تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با 26 ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 15 ژوئیه سال 2023 میلادی است.

 تولد ابوالفصائل آمدی، فقیه و ادیب مسلمان

 

885 سال پیش (بنا بر بسیاری روایات)درچنین روزی، بیست و ششم ذیحجه سال 559 هجری قمری:

«ابوالفضائل آمدی» (Amedi) فقیه و ادیب مسلمان در شهر واسط ـ درعراق ـ متولد شد. وی در بغداد پس از فراگیری علومی چون فقه، اصول فقه، ادبیات و ریاضیات، در این علوم مهارت یافت. این فقیه و ادیب مسلمان، اشعاری بسیار پر محتوا نیز سروده است. آمدی در 49 سالگی(ربیع‌الاول ۶۰۸ق)، در زادگاهش درگذشت.

 

 

وقوع نبرد دریای مانش میان اسپانیا و انگلیس   

435 سال پیش درچنین روزی، پانزدهم ژوئیه سال 1588 میلادی:

نبرد دریای مانش میان نیروی دریایی اسپانیا، معروف به ناوگان شکست ناپذیرد و نیروی دریایی انگلستان اتفاق افتاد. در این جنگ 135 کشتی جنگی بزرگ اسپانیایی برای خونخواهی قتل ماری استوارت، ملکه اسکاتلند، به انگلیس حمله کردند، ولی به سبب وقوع توفان شدید، 85 کشتی اسپانیایی غرق شد و ناوگان شکست ناپذیر اسپانیا شکست سنگینی را متحمل شد و از این زمان به بعد، قدرت آن افول کرد.

 

 

درگذشت آنتوان چخوف، داستان نویس و نمایشنامه نویس

 

119 سال پیش در چنین روز 15 ژوئیه سال 1904 میلادی:

آنتون چخوف anton chekhov» داستان نویس و نمایشنامه نویس بلند آوازه قرن 19 روسیه (و جهان) در 64 سالگی درگذشت. وی یک پزشک بود و برای تهیدستان یک کلینیک رایگان دایر کرده بود که خود در آنجا طبابت می کرد. مهارت چخوف عمدتا در نگارش داستان‌های کوتاه است. او گفته است که ساده نویسی را از «تولستوی» یادگرفته و می کوشد که در نوشته هایش چیزی بیاموزد و بشررا راهنمایی کند. فلسفه او در زندگی «شادزیستن» است و احساس شادی کردن را نعمتی بزرگ خوانده است، زیرا که عمر انسان محدود و پیری که از آن گریزی نیست دورانی سخت است که نباید گذارد نامطبوع باشد. به زعم چخوف؛ اگر بشر از جوانی، درست راهنمایی شود زندگانی مطلوب و بدون دغدغه خواهد داشت. مدیران جامعه نقشی بزرگ در تامین سعادت و شادزیستن اتباع دارند. ایوانف، مرغ دریا، عمو وانا، سه خواهر و باغ گیلاس از جمله داستان‌ها و نمایشنامه‌های چخوف هستند.

 

 

 شهادت ایت الله بهبهانی، از روحانیون برجسته ایران

113 سال پیش درچنین روزی، بیست و چهارم تیر سال 1289 هجری شمسی:

آیت الله «سید عبدالله بهبهانی»، از روحانیون برجسته ایران و یکی از رهبران آزادیخواهان دوره مشروطیت، به شهادت رسید. وی در شهر نجف ـ از شهرهای عراق ـ متولد شد و تحت توجهات پدر فاضل و مجاهدش سید اسماعیل مجتهد بهبهانی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. وی از حوزه درس عالم و فقیه بزرگ حاج میرزا حسن شیرازی کسب فیض کرد و بر علم و دانش خود افزود. آیت الله بهبهانی قبل از انقلاب مشروطیت نیز از روحانیون و علمای مشهور ایران به شمار می رفت و در امور سیاسی دخالت داشت. وی با آغاز مشروطیت به صف مبارزین پیوست و با یاری و همکاری آیت الله سید محمد صادق طباطبایی ، رهبری مشروطه خواهان را به عهده گرفت. آیت الله بهبهانی در پیروزی انقلاب مشروطه نقش بسزایی داشت و دراین راه زحمات فراوانی را متحمل شد که سرانجام به شهادت وی منجر گشت.

 

 

 به قدرت رسیدن پادشاه سوریه در عراق

103 سال پیش در چنین روی 15 ژویه سال 1920 میلادی:

پادشاه سوریه منصوب انگلستان پس از فرار از دمشق، پادشاه عراق شد. در 15 جولای 1920 با نزدیک شدن نیروهای اعزامی فرانسه به شهر دمشق، امیر فیصل از طایفه هاشمی حجاز که از سوی انگلستان به پادشاهی سوریه منصوب شده بود از آن شهر فرار کرد. سوریه و لبنان از متصرفات سابق عثمانی، در پایان جنگ جهانی اول سهم فرانسه شده بودند و با فرار امیرفیصل، پیش دستی انگلستان در نصب پادشاه برای سوریه بی حاصل شد. دمشق 18 جولای آن سال به تصرف نیروهای فرانسه درآمد. امیر فیصل که تنها سه ماه پادشاه سوریه بود بعدا به تصمیم انگلستان، پادشاه عراق شد! ـ کشوری که انگلیسی ها با تجزیه امپراتوری عثمانی ساخته بودند.

 

 

 تولد حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران در مشهد

84 سال پیش، در روز بیست و چهارم تیر سال 1318 هجری شمسی:

حضرت آیت الله «سید علی حسینی خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران ، در شهر مقدس مشهد - در شمال شرقی ایران - متولد شد. ایشان در خانواده ای روحانی رشد یافت و از چهار سالگی تحصیل را آغاز کرد. رهبر معظم انقلاب در اواخر دوره دبیرستان، به فراگیری دروس اسلامی نزد پدر فاضل خود پرداخت و به سرعت مراحل پیشرفت را طی کرد. ایشان در سال 1337 ه. ش. به شهر قم عزیمت نمود و به مدت 7 سال، نزد اساتید بزرگواری چون امام خمینی (ره)، آیت الله العظمی بروجردی و علامه طباطبایی، فقه و اصول و فلسفه را فرا گرفت. آیت الله خامنه ای پس از بازگشت به مشهد نیز همچنان به تحصیل و تدریس علوم دینی و معارف اسلامی پرداخت. رهبر انقلاب اسلامی از همان دوران نوجوانی، مخالفت با رژیم استبدادی پهلوی را آغاز کرد و با اوج گیری نهضت امام خمینی (ره) به آن پیوست. ایشان در راه تبلیغ اسلام و افکار و دیدگاه های امام خمینی (ره) و افشاگری علیه مفاسد رژیم وابسته پهلوی، بارها دستگیر، زندانی و حتی تبعید شد. رهبر معظم انقلاب در آستانه پیروزی نهضت عظیم مردم، از سوی امام خمینی به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. پس از انقلاب نیز ایشان سمت های مهمی چون نمایندگی امام در شورای عالی دفاع را عهده دار شد و دو بار توسط مردم به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد. رهبر انقلاب اسلامی در سال 1360 در اثر بمب گذاری عوامل گروهکهای تروریستی، به شدت مجروح شد. در پی رحلت امام خمینی (ره) در سال 1368 ه. ش، مجلس خبرگان رهبری، ایشان را به دلیل داشتن ویژگی هایی چون اجتهاد، تقوا، درایت، مدیریت و آشنایی با مسائل ایران و جهان، به سمت رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران برگزید. ایشان در دوران رهبری خود، همواره با توجه به تعالیم اسلام و آرمانهای انقلاب و امام خمینی، نظام جمهوری اسلامی را با تدبیر و دور اندیشی، هدایت و رهبری کرده است.

 

 

 بمباران ژاپن توسط بمب افکن های آمریکایی

 

79 سال پیش درچنین روزی، پانزدهم ژوئیه سال 1944 میلادی:

در جریان جنگ جهانی دوم، بمباران پرحجم و گسترده ژاپن توسط بمب افکن های ارتش آمریکا آغاز شد. در این بمباران هزاران بمب افکن سنگین ب - 29 آمریکایی موسوم به دژ پرنده شرکت داشتند و تا شکست نهایی ژاپن و تسلیم این کشور، ژاپن را بمباران کردند. از نتایج هولناک این بمباران ها می توان انهدام بیش از سه هزار کارخانه بزرگ و کوچک ژاپن و قتل عام دهها هزار غیرنظامی را برشمرد.

 

 

کشته شدن نوری سعید پاشا در کودتای عراق

 

65 سال پیش در چنین روزی 15 ژوئیه سال 1958 میلادی:

"نوری سعید پاشا" نخست وزیر عراق در جریان کودتای خونینی کشته شد. وی در 21 سالگی به ارتش عثمانی پیوست و در جنگ امپراتوری عثمانی و بلغارستان در سال 1912میلادی شرکت جست. نوری سعید آن‌گاه در کنار حرفه سپاهی‌گری خود، فعالیت‌‎های سیاسی را آغاز کرد و در جریان اعتراضات سیاسی علیه امپراتوری عثمانی، مورد توجه انگلستان واقع شد. بدین جهت پس از برچیده شدن سلطنت فیصل، نوری سعید در مارس 1930میلادی با حمایت استعمار بریتانیا به نخست‌‌وزیری عراق رسید و در طول 28 سال، فرمان‌روای اصلی این کشور به شمار می ‌‎رفت. وی در این مدت، 14 بار به مقام نخست وزیری عراق دست یافت و بر این سرزمین حکومت راند. نوری سعید با ایجاد جوّ رعب و وحشت، پایه‌ های نفوذ استعماری انگلستان در عراق را مستحکم ساخت. حکومت نوری سعید در نهایت در جریان کودتای خونین عبدالکریم قاسم در چهاردهم ژوئیه 1958میلادی به سر رسید. در جریان این کودتا که علاوه بر پادشاه عراق، تمامی خاندان سلطنتی و بسیاری از دولت‌مردان عراق کشته شدند، نوری سعید چادری بر سر افکند و شناکنان از دجله گذشت و خود را به خانه راننده ‌‎اش رساند. در این زمان، شورای انقلاب برای دستگیری وی، جایزه‎ ‌ای هنگفت تعیین کرد. فردای آن روز، یکی از زیردستان نوری سعید، پول را بر وفاداری نسبت به ارباب سابق خود ترجیح داد و در شب شانزدهم ژوئیه 1958میلادی، مقامات دولتی را از مخفیگاه او آگاه کرد. اما قبل از آن‌که سربازان دولتی فرا رسند، توده خشمگین مردم به اقامتگاهش هجوم آوردند و او را در هفتاد سالگی به هلاکت رساندند.

 

 

شهادت اسماعیل بلخی، مبارز و اندیشمند افغانی

55 سال پیش درچنین روزی، بیست و چهارم تیر سال 1347 هجری شمسی:

«اسماعیل بلخی»، مبارز و اندیشمند افغانی در کابل به شهادت رسید. وی درسال 1295 هجری شمسی در قریه بلخاب از توابع بلخ - در شمال افغانستان - متولد شد. بلخی از سنین کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت و برای این منظور به ایران و عراق سفر کرد. او در راه مبارزه با استبداد، آرام و قرار نداشت و مردم مسلمان افغانستان را به مبارزه با حکومت های فاسد افغانستان تشویق می کرد. شهید بلخی همواره تحت فشار حکام افغانستان بود و مدت ها در زندان به سر برد. وی برای مبارزه و رسیدن به هدف بر وحدت بین مسلمانان تاکید داشت. سرانجام این مجاهد مسلمان در 49 سالگی در کابل به طرز مشکوکی به شهادت رسید.

 

 

 انفجار تروریستی در مسجد جامع زاهدان

13 سال پیش درچنین روزی، بیست و چهارم تیر سال 1389 هجری شمسی:

دو انفجار انتحاری در شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران ، باعث شهادت ۲۷ نفر و زخمی‌ شدن ۱۶۹ نفر شد. این حادثه در مقابل مسجد جامع زاهدان و همزمان با مراسم جشن سالگرد تولد امام حسین (ع) روی داد. گروهک تروریستی موسوم به جندالله مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت. این گروه وابسته در جریان چند عملیات تروریستی دیگر، تعدادی از هموطنان ایرانی را به خاک و خون کشیده بود. عملیات تروریستی زاهدان، یک ماه پس از اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده سابق گروهک تروریستی جندالله که در یک عملیات موفق امنیتی توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده بود، رخ داد. وی در اعترافات خود، از ارتباطش با آمریکا پرده برداشته بود. چندی پس از این حادثه دلخراش، سه نفر از تروریست های موثر در آن، دستگیر و اعدام شدند.

 

 

درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان

6 سال پیش در چنین روزی، 24 تیر ماه 1396 خورشیدی:

مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان درگذشت. مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356 (3 مه 1977)در شهر تهران بود. وی در سال‌های 1373و 1374(1994و1995) با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. میرزاخانی در سال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی پیدا کند موضوعی که مدت‌های طولانی بود ریاضیدانان به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه آن بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت. وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. میرزا خانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود و سرانجام در روز شنبه 24 تیر 96 درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید