تقویم تاریخ؛ از از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ورود اولین بشر به کره ماه
کد خبر: 26010

تقویم تاریخ؛ از از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ورود اولین بشر به کره ماه

امروز پنجشنبه؛ بیست و نهم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با دوم محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیستم ژوئیه سال 2023 میلادی است.

ورود حضرت امام حسین (ع) به عراق

IMG_20230720_094127

1384 سال پیش، در روز دوم محرم سال 61 هجری قمری:

حضرت امام حسین (ع) نوه گرامی رسول اکرم (ص) به همراه خانواده و یارانش به سرزمین کربلا ـ واقع در عراق امروز ـ رسیدند. آن حضرت چند ماه قبل از آن، در اعتراض به حکومت جابرانه و بی لیاقتی یزید، پسر معاویه، از بیعت با وی سرباز زد و از مدینه به مکه رفت و سپس عازم شهر کوفه در عراق شد. مردم کوفه اگرچه در ابتدا از قیام امام حسین (ع) حمایت و ایشان را به این شهر دعوت کرده بودند، اما به خاطر ترس از حکومت یزید و نیز وعده های دروغین حاکم کوفه، دست از حمایت نوه رسول خدا (ص) کشیدند. پس از آنکه سپاهیان یزید به فرماندهی حربن یزید ریاحی، در کربلا از حرکت امام حسین (ع) جلوگیری کردند، کاروان امام از حرکت باز ایستاد. شایان ذکر است که حر در جریان قیام امام حسین (ع)، توبه کرد و به امام و یارانش پیوست.

 

 

درگذشت شیخ ورام، فقیه بزرگ شیعه

840 سال پیش در چنین روزی برابر با دوم محرم سال 605 هجری قمری:

فقیه بزرگ شیعه "ابوالحسین مسعود بن عیسی" معروف به "شیخ ورام" درگذشت. ابوالحسین مسعود بن عیسی معروف به شیخ وَرّام بن ابی فِراس المالکی الاَشتری، از اولادِ مالک بن حَرَثِ اشترِ نخعی - از اصحاب امیرالمؤمنین امام علی(ع) - می‌ باشد. ایشان، جدِّ مادری عالم بزرگ اسلام، سید بن طاووس و ابن ادریس حِلّی است. امام فخر رازی، از شاگردان او به شمار می ‌رود و کتاب الف: مساله فی المواسعه و المضایقه و تنبیهُ الخاطر و نَزْهَةُ النّاظِر در اخلاق معروف به مجموعه‌ وَرّام نیز از این فقیه بزرگوار شیعی است.

 

 

استقلال کلمبیا از اسپانیا

IMG_20230720_094130

213 سال پیش، در روز بیستم ژوئیه سال ۱۸۱۰ میلادی استقلال کلمبیا اعلام شد. کلمبیا در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط اسپانیایی‌ها کشف و استعمار آن آغاز شد.

از اواخر قرن هیجدهم میلادی، جنبش مردم کلمبیا برای کسب استقلال شدت یافت. اشغال اسپانیا توسط ناپلئون، فرصت مناسبی را برای مستعمره‌های اسپانیا، از جمله کلمبیا بوجود آورد تا مبارزات استقلال طلبانه خود را جدی‌تر از پیش دنبال کنند. به همین دلیل تقریبا همزمان با قیام سیمون بولیوار، انقلابی آمریکای جنوبی، کامیلیو تورس، ادیب آزادیخواه کلمبیایی در سال ۱۸۱۰ میلادی، با یک کودتا علیه دولت دست نشانده استعمار، کنترل گرانادای جدید، متشکل از قسمت اعظم کلمبیا، پاناما، ونزوئلا و اکوادور را در دست گرفت و اعلام استقلال کرد. اگرچه با تهاجم گسترده اسپانیا، این کودتا شکست خورد، اما بولیوار در سال ۱۸۱۹ میلادی بر نیرو‌های اسپانیایی چیره شد و رهبری کشور کلمبیای بزرگ شامل کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا را به دست گرفت. چندی بعد این کشور نیز تجزیه شد و اجزای آن از جمله کلمبیا، حکومت‌های مستقلی تشکیل دادند. با جدا شدن پاناما از کلمبیا در سال ۱۹۰۳، کلمبیا شکل کنونی خود را یافت. کلمبیا با یک میلیون و یکصد و چهل ویک هزار کیلومتر مربع مساحت، در سواحل اقیانوس آرام و دریای کارائیب قرار دارد و با کشور‌های ونزوئلا، اکوادور، پرو، برزیل و پاناما، همسایه است.

 

 

درگذشت مارکونی، مخترع رادیو

IMG_20230720_094131

86 سال پیش در چنین روزی، بیستم ژوئیه سال ۱۹۳۷ میلادی «گولیلمو مارکونی» (Guglielmo Marconi)، مخترع رادیو بعد از ۶۳ سال زندگی درگذشت.

او در شهر بولونیای ایتالیا در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش تاجر بود؛ اما وی به مهندسی بویژه فیزیک و الکترونیک علاقه زیادی داشت. وی در سال ۱۸۹۵، نخستین سیگنال‌های رایدویی تلگراف بی سیبم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد. در سال ۱۸۹۶، مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلیس بر و در آنجا با سر ویلیام پریس، سر مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و پس از یک سال، اختراع سیستم تلگراف بی سیم را به نام خود ثبت کرد. مارکونی در دسامبر ۱۹۱۰ نخستین سیگنال‌های رادیویی را به آن سوی اقیانوس اطلس مخابره کرد.

 

 

تصویب قطعنامه ۵۹۸

IMG_20230720_094133

36 سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۹ تیر ۱۳۶۶ شمسی قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لزوم پایان جنگ ایران و عراق به تصویب رسید.

قطعنامه ۵۹۸ شامل ۱۰ ماده بود که به اتفاق آرای ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه یکی از معدود موارد مورد اتفاق پنج عضو دایمی شورای امنیت در تاریخ چهل ساله سازمان ملل تا آن روز به شمار می‌‌رود. رژیم بعثی عراق بلافاصله موافقت بدون قید و شرط خود را با مفاد آن، مشروط به متابعت ایران از آن اعلام نمود. از آنجا که در قطعنامه ۵۹۸، برخلاف قطعنامه‌‎های قبلی این سازمان، تا حدودی نسبت به حقوق ملت ایران توجه شده و نکات مثبت در آن آمده بود، دولت ایران آن را رد نکرد و تنها شرط تحقق آن را تعیین متجاوز اعلام نمود. پافشاری ایران برای شناسایی متجاوز، بار دیگر بر دشمنان ایران گران آمد و آنان را وارد میدان کرد که در این میان آمریکا با حضور بیش از ۴۳ رزمناو در خلیج فارس و دیگر متحدان نیز با اهدای سلاح‌‎های گوناگون، اوج اتحاد خود را با رژیم عراق به نمایش گذاشتند. از آن پس، دشمن بعثی با حمایت همه جانبه و به کارگیری گسترده سلاح‌‎های شیمیایی، غیر انسانی‌‌ترین اعمال را در جنگ انجام داد و حتی از کشتار مردم کشور خود نیز که به رزمندگان اسلام پناه داده بودند، ابا نکرد. سرانجام با وقوع حوادث متعدد، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با درک توطئه غرب و نیز در نظر گرفتن منافع و مصالح نظام، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را یک سال بعد در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ پذیرفتند.

 

 

درگذشت برنارد ریمان، واضع قوانین توابع بیضوی در ریاضیات

IMG_20230720_094134

 157 سال پیش در چنین روزی، بیستم ژوئیه سال 1866 میلادی :

«جرج فردریک برنارد ریمان» (Riemann)، ریاضیدان آلمانی بر اثر بیماری سل درگذشت. او در سال 1826 در شهر هانوور آلمان متولد شد و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی ، در رشته ریاضی ادامه تحصیل داد و در 28 سالگی در این رشته به استادی دانشگاه رسید. ریمان در هندسه، تحقیقات گسترده ای انجام داد و سطوح معروف به ریمان را مطرح کرد. از جمله آثار این ریاضیدان آلمانی می توان به «توابع بیضوی» او اشاره کرد.

 

 

درگذشت پل والری، شاعر مشهور فرانسوی

IMG_20230720_094136

78 سال پیش ، در روز بیستم ژوئیه سال 1945 میلادی:

«پل والری» (Paul Valéry)، شاعر فرانسوی درگذشت. والری در سال 1871 میلادی متولد شد . وی به ادبیات علاقمند بود ، لذا آثار نویسندگان و شعرای بزرگ را مطالعه کرد و به سرودن شعر روی آورد . اشعار وی موزون و به سادگی قابل درک است و در شعر معاصر فرانسه تاثیر زیادی داشته است . دو شعر « پارک جوان » و « گورستان دریایی » را از شاهکارهای والری دانسته اند . بااین حال انتقادهای والری از مناسبات اجتماعی عصر او بیشتر در آثار منثور وی یافت می شود . از جمله نوشته های پل والری می توان به «شبی با آقای تست» و «مجموعه مقالات» در پنج جلد ، اشاره کرد .

 

 

ورود اولین بشر به کره ماه 

IMG_20230720_094137

54 سال پیش درچنین روزی ، بیستم ژوئیه 1969 میلادی :

برای اولین بار، بشر قدم بر روی کره ماه گذاشت . «نیل آرمسترانگ» (Neil Armstrong) و «ادوین آلدرین» ( Edwin Aldrin ) فضانوردان آمریکایی ، در این روز با فضاپیمای آپولو - 11 بر سطح ماه فرود آمدند و پس از مدتی راه پیمایی بر سطح ماه و نمونه برداری از سنگ و خاک آن ، به زمین بازگشتند . به این ترتیب ، تلاش طولانی بشر برای رفتن به کره ماه به ثمر رسید و مشخص شد که در این کره ، حیات وجود ندارد .کره ماه به طور متوسط 384 هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد و هربار چرخش آن به دور زمین حدود 29 روز و نیم طول می کشد.

 

 

اشغال بخش هایی از قبرس توسط ترکیه 

IMG_20230720_094141

49 سال پیش، در روز بیستم ژوئیه سال 1974 میلادی :

نیروهای نظامی ترکیه ، بخش ترک نشین قبرس واقع درشمال این جزیره را اشغال کردند. ترکها و یونانیهای قبرس از سالها قبل ، درمورد سهم هریک در حاکمیت کشور اختلاف و درگیری داشته اند. دراین میان، ترکیه از ترکها و یونان از یونانیها حمایت می کنند . شایان ذکر است کودتای گارد ملی قبرس و برکناری اسقف ماکاریوس، رهبر یونانیهای این کشور از قدرت، باعث شد ارتش ترکیه به بهانه حمایت از ترکهای قبرس ، شمال ترک نشین این جزیره را که 40 درصد از وسعت آن را تشکیل می دهد، اشغال کند. با این اقدام نظامی ترکیه، قبرس عملا به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین با دو دولت جداگانه ، تجزیه شد.بخش شمالی قبرس همچنان در اشغال ترکیه باقی مانده است و مذاکرات رهبران دو بخش شمالی و جنوبی قبرس و اقدامات سازمان ملل برای وحدت کشور و ایجاد حکومت واحد ، هنوز به نتیجه نرسیده است .

 

 

درگذشت محمد حسن گنجی، جغرافیدان مشهور ایرانی

IMG_20230720_094143

 11 سال پیش، در روز بیست و نهم تیر سال 1391 هجری شمسی :

دکتر «محمد حسن گنجی» جغرافیدان برجسته ایرانی درگذشت . از او به‌عنوان بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران نام برده می‌شود. دکتر محمدحسن گنجی در سال 1291 هجری شمسی در شهر بیرجند ( در شمال شرقی ایران ) متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر گذراند. وی تحصیلات عالی را در ایران ، انگلستان و آمریکا در رشته جغرافیا با تاکید بر اقلیم‌شناسی انجام داد و پایان‌نامه او درباره آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسید . وی چندین کتاب ، از جمله «اطلس اقلیمی ایران » و بیشتر از صد مقاله به زبانهای فارسی و انگلیسی منتشر ساخته است . استاد گنجی در بیست و نهمین کنگرهٔ ‌اتحادیهٔ بین المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‌برجستهٔ جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به وی اعطا ‌کرد. برخی آثار وی عبارتند از: «آب و هوای ایران»، «برتراند راسل و جغرافیا » و « آب و هوای کشورهای آسیای مرکزی» .

دیدگاه تان را بنویسید