تقویم تاریخ؛ از حرکت کاروان کربلا به سمت شام تا تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی
کد خبر: 26309

تقویم تاریخ؛ از حرکت کاروان کربلا به سمت شام تا تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی

امروز شنبه هفتم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 11 محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با 29 ژوئیه سال 2023 میلادی است.

حرکت کاروان کربلا به سمت شام 

1384 سال پیش در چنین روزی، یازدهم محرم سال 61 هجری قمری:

حرکت اسرا و اهل ‌بیت "امام حسین"(ع) پس از واقعه عاشورا به سمت شام آغاز شد. با پایان یافتن روز دهم محرم سال 61 قمری و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، یزیدیان به غارت کاروان حسینی پرداختند. آنان خیمه‌ های امام را سوزانده و از به یغما بُردن جزئی‌ ترین وسایل دریغ نکردند. سرانجام کاروان امام حسین(ع) این بار به رهبری امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در شامگاه روز یازدهم محرم به طرف کوفه حرکت داده شدند و نهضت حسینی، به شکلی دیگر ادامه یافت. هرچند، دشمن توانسته بود نیروهای امام را در ظاهر شکست دهد ولی رسوایی‌ های حکومت جور بنی ‌امیه و افشاگری‌ های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) روی امویان را در تاریخ سیاه کرد و قیام امام حسین(ع) و راه پاک او را جاودانه ساخت.

 

 

تولد موسولینی، بنیانگذار حزب فاشیست در ایتالیا

IMG_20230729_084303

 140 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم ژوئیه سال 1883 میلادی:

«بنیتو موسولینی» (Benito Mussolini)، سیاستمدار دیکتاتور و بنیانگذار حزب فاشیست در خانواده ای متوسط در ایتالیا متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات به حرفه روزنامه نگاری روی آورد. موسولینی با تاسیس حزب فاشیست ایتالیا، قدرتی بسیار یافت و بعد از تصدی پست نخست وزیری، ایتالیا را بعنوان متحد آلمان نازی، وارد جنگ جهانی دوم کرد. در پی حملات موفقیت آمیز متفقین به ایتالیا و شکست این کشور، حکومت موسولینی نیز سقوط کرد و سرانجام وی به هنگام فرار به سوئیس، توسط گروهی از پارتیزانهای ایتالیایی دستگیر و در آوریل سال 1945 کشته شد.

 

 

حمله ژاپن به سواحل جنوبی چین 

IMG_20230729_084302

82 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم ژوئیه سال 1941 میلادی:

در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپن که متحد آلمان نازی بود، سربازان خود را برای تصرف کشورهای هند و چین در سواحل جنوبی این منطقه پیاده کرد. ژاپن قبلاً سرزمین های وسیعی از شرق و جنوب چین را اشغال کرده بود. طی سالهای 1941 تا 1942 میلادی ژاپن توانست تایلند، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، اندونزی و میانمار را که تحت الحمایه انگلیس، فرانسه و هلند بودند، تصرف کند. اما با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و سازماندهی قوای متفقین، ژاپن به تدریج از کشورهای تحت اشغالش عقب رانده شد و حتی برخی از جزایر خود را از دست داد، تا آنکه در ماه اوت سال 1945 میلادی به دنبال بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، تسلیم متفقین شد.

 

 

تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی

IMG_20230729_084300

 66 سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه سال 1957 میلادی:

«آژانس بین المللی انرژی اتمی»، توسط سازمان ملل متحد تاسیس شد. هدف از تاسیس این آژانس، نظارت بر نیروگاههای هسته ای فعال به منظور تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از بکارگیری آن برای مقاصد نظامی و تولید سلاحهای کشتار جمعی بوده است. مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است و یک آزمایشگاه پژوهشی در این شهر، نتیجه تحقیقات خود را در زمینه های مختلف، برای استفاده مفید و صلح آمیز از انرژی هسته ای در اختیار کشورهای عضو قرار می دهد. با این حال این آژانس، تحت تاثیر قدرتهای بزرگ، از اهداف اصلی خود فاصله گرفته و بصورت گزینشی و سیاسی عمل می کند. چنانکه پنج کشور اصلی دارنده سلاح هسته ای (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین) از شمول نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج هستند. ازطرف دیگر فعالیتهای هسته ای صلح آمیز برخی کشورها تحت فشار دولتهای بزرگ با مشکل روبرو می شود و در مقابل، بر برنامه های هسته ای بعضی دولتها نظیر رژیم صهیونیستی که دارای سلاحهای اتمی هستند، نظارتی صورت نمی گیرد.

 

 

درگذشت هربرت مارکوزه، متفکر آلمانی

IMG_20230729_084259

 44 سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه 1979 میلادی :

«هربرت مارکوزه» ( Herbert Marcuse )، متفکر آلمانی درگذشت . وی در19 جولای سال 1898 میلادی متولد شد و پس از به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان ، به آمریکا رفت . مارکوزه خود را مارکسیست می دانست، اما مارکسیسم شوروی را خشک و خشن و انعطاف ناپذیر ارزیابی می کرد ، لذا مورد انتقاد بسیاری از مارکسیست ها بود. از جمله آثار وی می توان «روش و تمدن»، «انسان تک ساحتی» و «انقلاب یا اصلاح» را نام برد.

 

 

فرار ابوالحسن بنی صدر و مسعود رجوی از ایران

IMG_20230729_084257

 42 سال پیش، در روز هفتم مرداد سال 1360 هجری شمسی:

 «ابوالحسن بنی صدر» رئیس جمهور مخلوع ایران به همراه « مسعود رجوی » رهبر گروهک تروریستی مجاهدین خلق ( معروف به منافقین ) از ایران گریخت. 37 روز قبل از آن ، بنی صدر به دلیل بی کفایتی و تشنج آفرینی و ناتوانی در دفاع از کشور در برابر تهاجم ارتش صدام حسین ، رسماً از سمت ریاست جمهوری برکنار شده بود. وی امیدوار بود با ترورهای وحشیانه مجاهدین خلق بار دیگر به قدرت بازگردد. اما درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن محمد علی رجائی به سمت ریاست جمهوری ، بنی صدر ناامیدانه با لباس زنانه به همراه رجوی به فرانسه گریخت. بنی صدر در این کشور همچنان به فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد. رجوی نیز در خیانتی آشکار گروهش را در خدمت صدام حسین درآورد ، اما پس از سقوط دیکتاتور عراق ، این گروه نیز عملاً کارآیی خود را از دست داد.

 

 

درگذشت هادی اسلامی، بازیگر مشهور ایرانی

IMG_20230729_084256

30 سال پیش، در روز هفتم مرداد سال 1372 هجری شمسی:

«هادی اسلامی» هنرمند صاحب نام سینما ، تلویزیون و تئاتر ایران درگذشت. وی در سال 1318 متولد شد و بازی در تئاتر را از سنین دبیرستان آغاز کرد و سپس به دانشکده تئاتر رفت. اسلامی در سال 1346 ه.ش تئاتر « زیر گذر لوطی صالح » را که بهترین کارش در این زمینه به شمار می رود ، نوبسندگی و بازیگری کرد. درپی پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، این هنرمند حضور در سینما را با بازی در فیلم « دست شیطان » آغاز کرد. هادی اسلامی همچنین در چند مجموعه تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخت . وی در سال 1364 ه.ش از سوی جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم « اتوبوس » شناخته شد. از دیگر فیلمهای وی می توان « موج توفان » ، « مرگ سفید » و « آشیانه مهر » را نام برد.

 

 

درگذشت عبدالله فرادی، استاد معاصر هنر خوشنویسی ایران

IMG_20230729_084254

 27 سال پیش، در روز هفتم مرداد سال 1375 هجری شمسی:

«عبدالله فرادی» استاد معاصر هنر خوشنویسی ایران درگذشت. وی در سال 1306 به دنیا آمد و از کودکی به این هنر علاقه مند شد. فرادی در نوجوانی خطاطی را جدی تر دنبال کرد و با آنکه در دو رشته حقوق و ادبیات لیسانس گرفت و برای ادامه تحصیل به فرانسه نیز رفت ، اما هیچگاه خوشنویسی را فراموش نکرد. فرادی نزد خوشنویسان برجسته معاصر حضور یافت و در اعتلای هنر خود کوشید تا آنکه خود استادی برجسته شد. وی تعداد زیادی خوشنویس تربیت کرد و کتابها و متون متعددی را به خط خوش نگاشت.

دیدگاه تان را بنویسید