ابطال پروانه برای سقط عمدی/ از پزشک تا داروساز
کد خبر: 27383

ابطال پروانه برای سقط عمدی/ از پزشک تا داروساز

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، از روند افزایشی بارداری در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال خبر داد.

به گزارش خودکارنیوز، صابر جباری، روز شنبه در نشست خبری گفت: در حوزه جوانی جمعیت، وزارت بهداشت پیشرو است و تاکنون ۱۹ جلسه با این موضوع داشتیم و بیش از ۹۰ درصد تکالیف قانونی خود را عملیاتی و اجرایی کردیم.

وی افزود: در این راستا، گزاره‌های باروری را اصلاح کردیم؛ به عنوان مثال پیش از این بارداری بالاتر از ۳۵ سال را خطرناک می‌دانستند اما بارداری بالاتر از ۳۵ سال منعی ندارد و تنها برخی مادران نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

جباری ادامه داد: شیب نزولی TFR با این اقدامات کاهشی شد و الگوی باروری به سمت تغییر رفت و سال ۱۴۰۱ تولد فرزندان سوم ۲.۵ درصد افزایش یافت و با اصلاح گزاره‌ها بارداری در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال افزایشی شد. البته سایر دستگاه‌های فرهنگساز هم باید در کنار ما قرار گیرند و در عین حال امتیازات اقتصادی هم در نظر گرفته شود و بهتر اجرایی شود.

وی افزود: اکنون ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ داریم که نیمی از آنها دولتی است. ذیل قانون جوانی جمعیت مراکز سطح ۲ هم باید راه‌اندازی شود که تاکنون حدود ۴۰ مرکز راه‌اندازی شده است.

جباری گفت: از طرفی ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت. خدمات پیشگیری از ناباروری نیز به زودی در نظام شبکه ادغام می‌شود و نمی‌گذاریم زوجین تأخیر در باروری داشته باشند و جهت درمان به سنین بالاتر نرسند که درمان سخت شود.

وی تاکید کرد: در سقط خود به خودی آمار بالا است اما بازهم داده‌ها دقیق نیست؛ اما برنامه جامع مهار، پایش و کاهش سقط خود به خودی را در نظام شبکه ادغام کردیم. در خصوص سقط عمدی هم کارگروه پیشگیری از آن شکل گرفته است. بر اساس قانون هر پزشک، ماما یا داروساز که مبادرت به سقط عمدی کند، پروانه‌اش ابطال خواهد شد. ۶۰ درصد کسانی که تمایل به سقط عمدی دارند وقتی متوجه می‌شوند این کار از نظر شرعی حرام است در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کنند و باید فرهنگسازی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید