پلیس: با خرید گاوصندوق به سارقان منازل کمک خواهید کرد
کد خبر: 27587

پلیس: با خرید گاوصندوق به سارقان منازل کمک خواهید کرد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: خانه بانک نیست و با خرید گاوصندوق به سارقان کمک خواهیدکرد؛ از مردم خواهش می‌کنم پول و اموال باارزش را در خانه نگهداری نکنند.

به گزارش خودکارنیوز، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سرقت وجود مالخرانی است که مال مسروقه را می‌خرند یا می‌فروشند. بنابراین اگر سارق نتواند اموال سرقت شده و دزدی را بفروشد، کمتر به سرقت می‌پردازد.

مالخری ممکن است از طریق روش‌های گوناگونی انجام شود ممکن است سارق در منزل مال خرها حضور پیدا کنند. و مال سرقت شده را بفروشند یا ممکن است که معمولاً در این روش آشنایی قبلی بین سارق و مال خر وجود داشته و یا ممکن است سارق مال سرقت شده را به مال‌خران سیار و ناشناس بفروشد. یا اینکه سارق از از طریق الکترونیکی و به راه انداختن سایت‌های خرید و فروش، مال سرقت شده را به مالخران بفروشد.

در پی بازدید سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ از طرح دستگیری سارقین و خریداران اموال مسروقه در پلیس آگاهی تهران بزرگ ضمن تشکر و قدردانی از پلیس پایگاه‌ها در مقابله با سارقان و مالخران، گفت: اگر بازار مالخری نباشد چرخه سرقت قطع می‌شد تمام عملیات‌های پلیس با این هدف طراحی می‌شود که بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر سرقت باشیم، پلیس باید اشراف بر جرم و مجرمین داشته باشد که الحمدالله به آن مرحله رسیده‌ایم.

وی افزود: تمامی سارقان دستگیر شده در این طرح طی ۴۸ ساعت با عملیات پیچیده پلیس و با تلاش شبانه روزی انجام شده است.

مأموران پلیس پایتخت در جریان اجرای طرح تشدید برخورد با سارقان و مالخران، سارقانی را دستگیر کردند که هر کدام روایت متفاوتی از سرقت‌هایشان دارند، در میان عاملان سرقت از منزل و سارقان خودرو و…، دیده می‌شود.

*پشیمانم، هر چی پول درآوردم باید به شاکیان بدهم*

یکی از متهمان درباره سرقت‌های انجام شده خود گفت: ۳۷ سالم است و حدود ۵ سال که ماشین سرقت می‌کنم و وسایل داخل آن را به مال‌خران میفروختم بیشتر خودروهایی که دزدگیر و قفل فرمان نداشتند سراغشان می‌رفتم.

وی گفت: یا کامل خود خودرو را به سرقت می‌بردم یا فقط وسایل داخل خودرو را؛ خودروهایی که سرقت می‌کردم بعد از فروش وسایل داخل آن بدنه ماشین را در خیابان رها می‌کردم.

وی بیان داشت: همسرم از سارق بودن من خبر نداشت آنقدر گرفتار بودم که مجبور شدم این کار را انجام دهم ولی این راه درستی نیست؛ الان یک ماه است که بازداشت شده‌ام و همسر هم متوجه این موضوع شده پشیمان هستم و دیگر هیچوقت این کار را انجام نمی‌دهم الان هم هر چه قدر پول در آورده بودم باید به شاکیان بدهم.

سردار محمدیان در خصوص سرقت خودروها گفت: به شهروندان توصیه می‌شود حتماً خودرو را داخل پارکینگ قرار دهند و از پارک کردن در مکان‌های تاریک و خلوت بپرهیزند.

*به پیشنهاد دوستم سرقت کردم*

یکی دیگر از سارقان ۱۷ سال سن داشت و در شهرستان لرستان شهر نور آباد زندگی می‌کردند که چند سالی است که به همراه خانواده به تهران آمده است. کارگری می‌کرد ولی مدتی بود که کار نبود و به پول نیاز داشت که باز هم دوست ناباب کار دستش داد به پیشنهاد دوستش که می‌گوید بهتر از بیکاری است دست به انجام این کار می‌زند و ۲۰ گرم طلا از منزلی در کهریزک سرقت می‌کنند و آن را به مال خر می‌فروشند که حدود ۶۰ میلیون پول به دست می‌آورند و بعد از ۲۰ روز از سرقت توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

پسر جوان ۱۷ ساله گفت: پشیمان هستم و وسوسه پیشنهاد دوستم شدم.

خانه بانک نیست / با خرید گاوصندوق به سارقان کمک خواهید کرد

باند سه‌نفره سارقان منزل که اموال و پول نقد و طلا به سرقت می‌بردند۲ سال است که سرقت شروع کرده‌اند و بیشتر در محدوده نارمک سرقت انجام می‌دادند.

سارق از روش سرقت گفت: از بالکن وارد خانه می‌شدیم تا طبقه دوم هم بیشتر نمی‌توانستم بروم حدود ۱۰۰ میلیون اموال و پول نقد سرقت کردیم الان ۴ ماه است که دستگیر شدیم علاوه بر خودمان خانواده هامون را هم درگیر شدند آزاد شوم دیگر هیچوقت تکرار نمی‌کنم.

سردار محمدیان گفت: خانه بانک نیست از مردم خواهش می‌کنم پول و اموال با ارزش را در خانه نگهداری نکنند.

وی افزود: در بحث گاوصندوق‌ها اگر راه قانونی پیدا می‌کردیم همه دستفروشان گاوصندوق‌ها را جمع می‌کردیم در واقع با خرید گاوصندوق به سارق کمک می‌کنیم تا راحت تر سرقت کند؛ متأسفانه خانواده‌ها با خرید گاوصندوق فکر می‌کنند امنیت را به خانه آورده‌ اند و تمام پول و اموال خود را داخل آن قرار می‌دهند و سارقان با شیوه و شگردهای مختلف محتویات آن را خالی می‌کنند.

خرید گاوصندوق هم شرایط خود را دارد یا باید نصب شود به جایی و امکان جا به جایی نداشته باشد و یا گاوصندوق ایمنی باشد؛ یک گاوصندوق کوچک خرید چیزی جز ضرر و کمک به سارق ندارد.

*گوشی‌ها را به مال خر می‌فروختیم و خرج مواد می‌کردیم*

سارقان گوشی با موتور که بیشتر در محدوده میدان خراسان و میدان شهدا سرقت می‌کردند؛ سارق می‌گفت: حدود ۱۰۰ دستگاه گوشی سرقت کرده بودیم بعضی از آنها می‌فرستادیم افغانستان و بعضی را هم در بازار مولوی به مال‌خران ناشناس می‌فروختیم و تمام آن را خرج مواد می‌کردیم الان یک ماه است که بازداشت شده‌ایم؛ همیشه قبل سرقت مواد می‌کشیدیم.

سردار محمدیان درباره سارقان گوشی گفت: سرقت گوشی بیشتر معمولاً از افرادی که از گوشی‌های مدل بالا استفاده می‌کنند و بیشتر در امکانی که تردد زیاد است اتفاق می‌افتد گوشی‌قاپی برمی‌گردد به عدم هوشیاری فرد سارقان از غفلت‌های افراد برای سرقت استفاده می‌کنند به شهروندان توصیه می‌شود هنگام استفاده از گوشی حواسشان باشد یا از هندزفری استفاده کنند تا دیگر نیازی به در دست گرفتن گوشی نباشد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: اگر شهروندان ایمنی را رعایت کنند طبیعتاً مجرمین در ارتکاب جرم ناکام می‌مانند. توجه به اطراف و تجربیات دیگران، خوب دیدن و توصیف از مجرمین و صحنه جرم کمک می‌کند به پلیس برای کشف سارق؛ توصیف ظاهری از فرد مثل اثرات زخم یا خالکوبی نوع لباس پوشیدن، به پلیس برای شناسایی هر چه سریع‌تر سارق کمک می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید