تقویم تاریخ؛ از اربعین حسینی تا حمله گسترده هند به پاکستان
کد خبر: 27735

تقویم تاریخ؛ از اربعین حسینی تا حمله گسترده هند به پاکستان

امروز چهارشنبه، پانزدهم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیستم صفر سال 1445 هجری قمری و مطابق با ششم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

اربعین حسینی 

1384 سال پیش در چنین روزی، بیستم صفر سال 61 هجری قمری:

چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع)، از اهل بیت پاک رسول گرامی اسلام (ص) و یارانش، گرامی داشته شد. در دهمین روز از ماه محرم سال 61 هجری قمری، امام حسین (ع) به همراه 72 نفر از یاران با ایمان و وفادار خویش در برابر سپاه یزید قرار گرفتند و در یک رویارویی نابرابر، مظلومانه به شهادت رسیدند و خاندان آن حضرت نیز اسیر شدند. هر سال چهل روز پس از سالگرد این واقعه، در مراسم بزرگداشتی به نام اربعین (به معنی چهلم) ، بار دیگر خاطره حماسه عاشورا در یادها زنده می شود و مقام والای ایثار و شهادت امام حسین (ع) در راه احیای معارف بلند اسلام و سیره پیامبر(ص)، گرامی داشته می شود. همچنین بنابر روایتی مقارن با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) ، سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان ، کاروان اهل بیت پیامبر(ص ) پس از افشای ماهیت ضداسلامی یزید و حقانیت قیام امام حسین (ع) ، به سرزمین کربلا رسید. بنابر همین روایت، خاندان امام حسین (ع) در آنجا با صحابی بزرگ پیامبر، جابربن عبدالله انصاری و عده ای دیگر از یاران امام (ع) مواجه شدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند و با سوز و گدازی حسرتبار، یاد آن امام شهید را گرامی داشتند.

 

 

تولد جان دالتون، شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی

IMG_20230906_100635

 257 سال پیش، در روز ششم سپتامبر سال 1766 میلادی:

«جان دالتون» شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی در خانواده ای روستایی متولد شد. وی به دلیل علاقه به فراگیری علم، با وجود مشکلات زیاد توانست به مدرسه برود و درس بخواند. دالتون در مورد مسائل مختلفی به تحقیق و مطالعه پرداخت. وی معتقد بود که مواد از ذرات بسیار ریزی به نام اتم تشکیل شده اند که مخصوص همان ماده هستند و با دیگر مواد تفاوت دارند. دالتون وزن برخی از اتم ها را محاسبه کرد که البته چندان دقیق نبود. دالتون که چشمانش کوررنگ بودند، در مورد این عارضه نیز مطالعات گسترده ای انجام داد. او در سال 1944 درگذشت و با حضور گسترده مردم به خاک سپرده شد.

 

 

تولد امیر عبدالقادر الجزایری، سردار بزرگ انقلابی

IMG_20230906_100630

215 سال پیش در چنین روزی، ششم سپتامبر 1808 میلادی:

 "امیر عبدالقادر الجزایری" سردار بزرگ و انقلابی الجزایر در منطقه وهران الجزایر متولد شد. امیر عبدالقادر ابن محی ‌الدین مبارز مسلمان الجزایری در زمره امرا، علما و شعرا بود که در برابر تجاوزات قوای فرانسوی در الجزایر قیام کرد و با یاری قبایل وطن پرست، از سال 1832 تا 1847م مردانه با سپاهیان فرانسوی جنگید و کوشید تا امپراتوری عرب را تأسیس کند. پیروزی‌ های امیر عبدالقادر باعث شد تا فرانسویان با وی از درِ سازش درآمده و ضمن ترک مخاصمه به امضای قرارداد صلح با او تن در دهند. براساس این قرارداد که در 27 مه 1837م به امضا رسید، به غیر از پنج بندر که در تصرف فرانسه باقی ماند، سایر نقاط الجزایر آزاد گردید. ولی با کارشکنی استعمارگران فرانسوی، امیر عبدالقادر در 18 نوامبر 1839م دومین دور مبارزات آزادی‌خواهانه خود را آغاز کرد. اما چون مبارزات وی بیش از 15 سال طول کشیده بود، نیروهای او تحلیل رفتند و برخی امرای کشورهای عربی همچون سلطان مراکش و امیر تونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه و ضعف و خودخواهی، از یاری او خودداری کردند. در نتیجه امیر عبدالقادر شکست خورد و تسلیم شد. وی در سال 1853م از حبس آزاد شد به این شرط که دیگر به الجزایر باز نگردد. امیر عبدالقادر سرانجام در 26 می سال 1883م در 75 سالگی در دمشق درگذشت.

 

 

تولد آیت الله العظمی مرعشی نجفی، از علمای بزرگ جهان اسلام

IMG_20230906_100628

130 سال پیش در چنین روزی ، بیستم صفر 1315 هجری قمری:

آیت اللَّه العظمی "مرعشی نجفی" از علمای بزرگ جهان اسلام، در نجف اشرف متولد شد. پدرش سید شمس الدین محمود مرعشی، از فقهای دوران خود بود. سید شهاب الدین پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی در نجف ، در درس خارج فقه و اصول آقا ضیاء عراقی و شیخ احمد کاشف الغطا حاضر شد. او در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. مرعشی نجفی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی چون میرزاابوالحسن طباطبائی بروجردی، میرزا حسین فقیه سبزواری، حاج شیخ مرتضی طالقانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی، محمد علی شاه آبادی استفاده برد. او از برخی از مراجع عظام تقلید اجازه اجتهاد دریافت کردکه برخی از آنها عبارت‌اند از: آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حایری یزدی. تأسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت‌های آیت الله مرعشی نجفی بود که مدرسه مهدیه و مدرسه شهابیه از جمله آنهاست. یکی از یادگارهای بزرگ ایشان ، «کتابخانه آیت الله مرعشی » است که باهزینه شخصی آیت الله مرعشی نجفی در سال ۱۳۴۴ در قم بنیان گذاشته شد و توسعه یافت . این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۳۱٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد.آیت الله مرعشی نجفی  در 7 صفر سال 1411(7 شهریور 1369) در شهرستان قم وفات یافت.

 

 

حمله گسترده هند به پاکستان

IMG_20230906_100627

 58 سال پیش، در روز ششم سپتامبر سال 1965 میلادی:

درپی بیش از یک ماه ناآرامی در مرزهای هند و پاکستان، ارتش هند حمله گسترده به پاکستان را آغاز کرد. این دومین جنگ بزرگ دو کشور همسایه بر سر منطقه کشمیر بود. جنگ حدود سه هفته طول کشید و با وساطت شوروی، آتش بس برقرار شد و رهبران هند و پاکستان از 10 ژانویه سال 1966 در تاشکند ـ پایتخت ازبکستان ـ با میانجیگری نخست وزیر شوروی سابق به مذاکره پرداختند. در پایان گفتگوهای تاشکند، اعلامیه ای منتشر شد که در آن، نحوه حل و فصل مناقشه کشمیر و بهبود مناسبات دهلی نو و اسلام آباد، بیان شده بود. اگرچه این اعلامیه با استقبال کشورهای مختلف جهان روبرو شد، ولی به اختلاف هند و پاکستان در مورد مالکیت کشمیر پایان نداد.

 

 

روز ملی سوازیلند

IMG_20230906_100626

 55 سال پیش در چنین روزی، ششم سپتامبر سال 1968 میلادی:

سرزمین سوازیلند در جنوب آفریقا موفق به کسب استقلال از انگلیس شد و چنین روزی به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت. تاریخ مشخص سوازیلند به اوائل قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. با گسترش نفوذ استعمار اروپا در جنوب آفریقا، سرزمین سوازیلند هم به تصرف اروپائیان درآمد. تا مدت ها این کشور بطور مشترک توسط انگلستان و ترانسوال (قسمتی از آفریقای جنوبی فعلی) اداره می شد. چندی پس از استقلال آفریقای جنوبی در اوایل بیستم میلادی، سوازیلند مستعمره جداگانه انگلیس شد. سرانجام در سال 1968 میلادی، سوازیلند مستقل شد، اما نوع حکومت آن چون گذشته، پادشاهی باقی ماند.سوازیلند با مساحت 17364 کیلومترمربع در جنوب قاره آفریقا واقع است و با کشورهای موزامبیک و آفریقای جنوبی همسایه است.

 

 

درگذشت آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی

IMG_20230906_100624

 49 سال پیش، در روز پانزدهم شهریور سال 1353 هجری شمسی: 

آیت الله «سید محمود حسینی شاهرودی» از علمای برجسته و مراجع تقلید شیعه دار فانی را وداع گفت. وی در سال 1262 ش در نزدیکی شهر بسطام در شمال شرقی ایران متولد شد و آموزش دروس دینی را از زادگاه خویش آغاز کرد. آیت الله شاهرودی آنگاه برای تکمیل تحصیلاتش به دو شهر مقدس مشهد و سپس نجف رهسپار شد و با استفاده از استادان برجسته به مقام والای اجتهاد رسید و پس از فوت استادانش، مرجعیت دینی شیعیان را برعهده گرفت. این عالم فاضل و زاهد، علاوه بر تربیت شاگردان برجسته و مبرز، خدمات عام المنفعه متعددی نیز انجام داد. ازجمله وی سنت حسنه پیاده روی تا کربلا را پس از چند سال رکود، احیا کرد. از آیت الله شاهرودی کتاب هایی چون «کتاب الحج» و «کتاب الاجاره» باقی مانده است.

 

 

برگزاری تظاهرات گسترده علیه شاه 

IMG_20230906_100623

 45 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم شهریور سال 1357 هجری شمسی:

به دنبال اوجگیری مبارزات مردم مسلمان و انقلابی ایران علیه رژیم استبدادی شاه، تظاهرات گسترده ای در اکثر نقاط کشور برپا شد. از این رو رژیم شاه به دلیل هراس از قیام مردم، برپایی هرگونه تظاهرات را ممنوع اعلام کرد. اما در همین زمان اعلامیه امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی، از نجف - در عراق ـ صادر شد که در آن، از مردم خواسته بود که مبارزات خود را بطور مستمر ادامه دهند. در بخشی از این اعلامیه، امام خمینی (ره) تظاهرات برای رسیدن به اهداف اسلامی را عبادت دانسته و فرمود: «از خداوند متعال شکوفا شدن هرچه بیشتر نهضت و بالا گرفتن هرچه بیشتر تظاهرات رهایی بخش ملت تا سرنگونی پایگاه های ظلم و ستم را خواستارم.»

 

 

انفجار مهیب یک بمب در تهران

IMG_20230906_100621

41 سال پیش، در روز پانزدهم شهریور سال 1361 هجری شمسی:  بر اثر انفجار مهیب یک بمب در یکی از خیابان های شلوغ تهران، دهها تن از مردم شهید و زخمی شدند. این اقدام جنایتکارانه توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین، موسوم به مجاهدین خلق انجام شد. بمب در ساعتی پر رفت و آمد منفجر شد و صدها نفر از مردم در صف اتوبوس، داخل آن و یا در حال تردد بودند. انفجار به حدی شدید بود که صدای آن در تمام تهران شنیده شد و گودالی عمیق و وسیع در زمین به وجود آورد. ظاهراً کشتار مردم در تهران توسط منافقین به منظور خدمت به صدام حسین دیکتاتور سابق عراق بود که ارتش او در جبهه های جنگ با رزمندگان ایرانی متحمل شکست های بزرگی شده بود. تاکنون بیش از 17 هزار تن از مردم ایران در جریان ترورهای گروهک های ضد انقلاب به شهادت رسیده اند که سازمان منافقین 12 هزار مورد آن را رسماً برعهده گرفته است. این سازمان از حمایت برخی دولت های غربی برخوردار است

دیدگاه تان را بنویسید