تقویم تاریخ؛ از درگذشت آیت الله طالقانی تا روز جهانی پیشگیری از خودکشی
کد خبر: 27890

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آیت الله طالقانی تا روز جهانی پیشگیری از خودکشی

امروز یکشنبه، نوزدهم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیست و چهارم صفر سال 1445 هجری قمری و مطابق با دهم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن درستویه، عالم نحو و حدیث

IMG_20230910_102218

1098 سال پیش بنا بر اقوال تاریخی، در چنین روزی برابر با بیست و چهارم صفر 347 قمری:

"ابن دُرُستویه"(İbni Deresteviye) عالم نحو و حدیث درگذشت. ابومحمد، عبداللَّه بن جعفر بن محمد ابن‌ دُرستویه ، نحوی بزرگ ، لغوی و ادیب، متولدِ سال 258 ق در بغداد است . وی در علم حدیث نیز دست داشت . از آثار وی می ‌توان کتاب الارشاد، الکتّاب، اخبارالنحویین و معانی شعر را نام برد. ابن درستویه در 88 سالگی در بغداد درگذشت .

 

 

درگذشت صاحب بن عباد، ادیب معروف و وزیر دانشمند

IMG_20230910_102216

1060 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم صفر سال 385 هجری قمری:

«صاحب بن عَبّاد»، ادیب معروف و وزیر دانشمند سلسله دیلمیان درگذشت. او نویسنده ای توانا بود و در فضل و ادب، از مشاهیر عصر خود به شمار می رفت، به طوری که چند تن از دانشمندان معروف آن زمان ، برخی از کتب خود را به نام او تالیف کرده اند. صاحب بن عباد با اینکه در حکومت دیلمیان منصب وزارت داشت، از تواضع و فروتنی در قبال زیردستان دریغ نمی ورزید. از صاحب بن عباد تالیفات ارزشمندی برجای مانده است. معروفترین اثر وی، «المحیط» نام دارد که در باب لغت و در هفت جلد گردآوری شده است. از دیگر کتاب های صاحب بن عباد، می توان از «امامت»، «الانوار والاعیاد» و «فضائل النوروز» نام برد.

 

 

جنگ مازوری میان آلمان و روسیه 

IMG_20230910_102215

 109 سال پیش، در روز دهم سپتامبر سال 1914 میلادی:

جنگ میان ارتشهای آلمان و روسیه در اطراف دریاچه ای به نام مازوری (Mazury) درگرفت. این نبرد به دنبال شروع جنگ جهانی اول و پیوستن روسیه به جبهه متفقین آغاز شد. در جنگ مازوری، آلمانها به فرماندهی هیندنبورگ، رئیس ستاد مشترک ارتش خود، با استفاده از تاکتیکهای جدید رزمی و سلاحهای جدید، پیروز و حدود 20 هزار سرباز روسی کشته و 45 هزار نفر اسیر شدند. سرانجام درپی انقلاب اکتبر سال 1917 در روسیه، این کشور از جنگ جهانی اول کنار رفت.

 

 

انعقاد معاهده سن ژرمن

IMG_20230910_102213

 104 سال پیش، در روز دهم سپتامبر سال 1919 میلادی:

قرارداد سن ژرمن(reaty of Saint-Germain) میان فاتحین جنگ جهانی اول با امپراتوری اتریش - هنگری امضا شد. براساس این قرارداد، امپراتوری اتریش به سه کشور اتریش، مجارستان و چکسلواکی تجزیه شد و همچنین قسمتهایی از آن به ایتالیا، یوگسلاوی، شوروی، لهستان و رومانی ضمیمه شد. ازطرف دیگر، براساس پیمان سن ژرمن، اتحاد اتریش با آلمان که در آغاز جنگ جهانی اول توسط مجلس مؤسسان اتریش تصویب شده بود، لغو شد و این دو کشور از هرگونه اتحاد سیاسی و نظامی در آینده نیز منع شدند. این اقدام فاتحین جنگ جهانی اول، به منظور جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد آلمان و اتریش انجام شد.

 

 

درگذشت آیت الله طالقانی، روحانی مبارز و مفسر قرآن کریم

IMG_20230910_102212

44 سال پیش در چنین روزی ، نوزدهم شهریور سال 1358 هجری شمسی:

آیت ا... «سید محمود طالقانی» ، روحانی مبارز و مفسر قرآن کریم بر اثر سکته قلبی درگذشت . وی در سال 1284 هجری شمسی در یکی از روستاهای طالقان متولد شد . آیت ا... طالقانی از جوانی با اوضاع و حوادث سیاسی ایران و جهان آشنا بود . وی در جریان قیام خونین پانزدهم خرداد سال 1342 هجری شمسی به جرم شرکت در این قیام ، به دو سال زندان محکوم شد . آیت ا... طالقانی از آن زمان به بعد نیز بارها زندانی و تبعید شد تا اینکه سرانجام در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 هجری شمسی از زندان آزاد شد و مورد استقبال مردم مبارز و مسلمان ایران قرار گرفت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت ا... طالقانی به فرمان امام خمینی (ره ) - رهبر فقید انقلاب اسلامی - ریاست شورای انقلاب و امامت جمعه تهران را بر عهده گرفت . او در نخستین انتخابات مجلس خبرگان ، به عنوان نماینده مردم تهران به این مجلس راه یافت . این مبارز خستگی ناپذیر و خداجوی ، در دوران اسارتش در زندانهای شاه ، سوره هایی از قرآن مجید را تفسیر کرد که با عنوان « پرتوی از قرآن » منتشر شده است. کتاب « نظام مالکیت در اسلام » اثر دیگر آیت ا... طالقانی است .

 

 

درگذشت آیت الله ضیاء الدین آملی، فقیه و عالم وارسته

IMG_20230910_102210

 41 سال پیش، در روز نوزدهم شهریور سال 1361 هجری شمسی: 

آیت الله «ضیاءالدین آملی» فقیه و عالم وارسته درگذشت. وی در سال 1283 ش در خاندان علم و فضیلت در تهران متولد شد و پس از مدتی به همراه پدر برای تحصیل علوم دینی عازم شهر نجف اشرف شد. پدرش ، محمدتقی آملی ، از علما و فلاسفه برجسته زمان خود بود و بر آموزش فرزندش ، نظارت داشت. آیت الله ضیاءالدین آملی با استفاده از هوش و درایت خود و استادان فاضل در نجف ، به زودی به درجه والای اجتهاد دست یافت و به ایران بازگشت. وی بر اساس توافقی که میان علمای دانشگاه الازهر مصر و آیت الله العظمی بروجردی انجام شد ، سالها به نمایندگی از ایشان به مصر رفت و کوشید تا کرسی درس فقه جعفری را در این دانشگاه برقرار کند. اما از آنجا که در مصر همکاری چندانی با آیت الله آملی نکردند ، به تهران بازگشت و به تدریس و تبلیغ دین پرداخت. وی در جریان مبارزات مردم ایران با رژیم استبدادی پهلوی ، حمایت فروانی از انقلاب اسلامی به عمل آورد و مدتی پس از پیروزی انقلاب درپی یک بیماری طولانی درگذشت.

 

 

ترور رئیس جمهور لیبریا

IMG_20230910_102208

 33 سال پیش، در روز دهم سپتامبر سال 1990 میلادی:

 «ساموئل کانیون دوئه» (Samuel Kanyon Doe ) رئیس جمهور لیبریا به دست نیروهای شورشی ترور شد. وی در سال 1980 در حالی که یک گروهبان 29 ساله بود ، با استفاده از فقر و نارضایتی مردم از افزایش قیمتها، با کودتایی خونین ، قدرت را در دست گرفت. اما حکومت استبدادی دوئه نیز از رنج و فقر مردم نکاست و به عکس ، با دامن زدن به اختلافات قبیله ای، بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی لیبریا افزود . همچنین وی با گسترش روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستی، باعث وابستگی و چپاول هرچه بیشتر معادن الماس غنی این کشور شد. اما مرگ ساموئل دوئه، آغاز جنگ داخلی در لیبریا را درپی داشت که وی زمینه آن را مهیا کرده بود و حدود 15 سال به طول انجامید. در این جنگها حدود 250 هزار نفر کشته شدند.

 

 

روز جهانی پیشگیری از خودکشی

IMG_20230910_102206

10 سپتامبر برابر با 19 شهریور:

«روز جهانی پیشگیری از خودکشی» است. در سال 2003 به پیشنهاد انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی (WHO) این روز به نام روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شد تا جهانیان را متوجه این موضوع مهم و تبعات ناگوار آن در دنیای معاصر بسازد. انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی هر سال در این روز پیامی منحصر به فرد می دهد که می توان از خودکشی جلوگیری کرد. 'با عمل امید بسازیم' شعارسه ساله روز جهانی پیشگیری از خودکشی از سال 2021 تا 2023 است. این شعار بیانگر این است که جایگزینی برای خودکشی وجود دارد و هدف آن القای اعتماد به نفس و نور امید در همه ما است. با عمل امید بسازیم، یعنی می توانیم به افرادی که افکار خودکشی را تجربه می کنند، نشان دهیم که امیدی وجود دارد و ما به آنها اهمیت می دهیم و می خواهیم از آنها حمایت کنیم. کشورهای مختلف هر سال در تاریخ دهم سپتامبر به منظور افزایش اطلاع‌ رسانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه ضروری با هدف کاهش نرخ قربانیان خودکشی در سراسر جهان، مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند.برگزاری مراسم روز جهانی پیشگیری از خودکشی به سازمان‌ها، دستگاه های دولتی و افراد این فرصت را می‌دهد تا سطح آگاهی‌های خود را در مورد خودکشی، بیماری‌های ذهنی مرتبط با خودکشی و پیشگیری از خودکشی افزایش دهند.

دیدگاه تان را بنویسید