امیدی تازه برای احیای دریاچه ارومیه
کد خبر: 28823

امیدی تازه برای احیای دریاچه ارومیه

احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان نگینی در میان پهنه‌های آبی کشور از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته و اکنون مسیری تازه برای تداوم تلاش‌ها طراحی شده است.

به گزارش  خودکارنیوز ، دریاچه ارومیه با وسعت پنج هزار کیلومترمربعی در شمال غربی ایران از شورترین و شناخته‌شده‌ترین دریاچه‌های در حال خشک‌شدن دنیا محسوب می‌شود و بر اساس اعلام کارشناسان، روند خشکی این دریاچه به علت تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی از سال ۲۰۰۰ آغاز شده و ادامه این روند تأثیرات ناخوشایندی در زندگی مردمان ساکن در حاشیه این دریاچه و موجودات و گیاهان منطقه خواهد گذاشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت حدود ۵۰۰ هزار هکتار برای زندگی روزانه میلیون‌ها انسان و حدود ۲۲۶ گونه پرنده و جانور نقش بسزایی ایفا می‌کند و از مناطق مهم برای تولید مواد غذایی و دامپروری ایران به شمار می‌رود.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران، ۴۲ شهر و ۵۲۰ روستا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵ نزدیک‌به ۷.۳ میلیون نفر در این مناطق ساکن هستند که ۹.۲ درصد از کل جمعیت ایران را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نظر محققان و کارشناسان، خشکی دریاچه ارومیه حدود ۲۹ هزار هکتار از اراضی این منطقه را تحت‌تاثیر شوری آبخوان و بیش از ۲۰ هزار هکتار را تحت‌تاثیر شوری خاک قرار می‌دهد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال ۲۰۵۰ شرایط این دریاچه بسیار وخیم‌تر می‌شود.

بر همین اساس و طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، تلاش برای احیای این نگین آبی کشورمان وارد مرحله تازه‌ای شده است.

درهمین زمینه، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از آغاز فعالیت کارگروه راهبری طرح پایلوت توسعه «مدل مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه» در چارچوب رصدخانه ملی آب ایران خبر داد.

«فیروز قاسم‌زاده» مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با اشاره به آغاز فعالیت کارگروه راهبری طرح پایلوت (نمونه) توسعه «مدل مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه»، افزود: این طرح به‌عنوان ابزار حکمرانی مطلوب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: توسعه مدل مذکور در قالب پایلوت به شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی واگذار شده است و کارگروه راهبری آن با مشارکت مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه، دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز و دانشگاه ارومیه تشکیل شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پیشبرد این طرح با مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد بود و به فراخور موضوع، از سایر ذی‌نفعان نظیر بخش محیط‌زیست، بخش کشاورزی، بخش صنعت و غیره مشارکت گرفته خواهد شد.

مدیرکل اطلاعات و داده‌های آب کشور، به اهتمام بخش آب برای اجرای رصدخانه ملی آب ایران اشاره و اقدام‌های در دست انجام برای توسعه زیرساخت‌های تولید، مدیریت، تحلیل، مدل‌سازی و انتشار اطلاعات و داده‌های آب در مقیاس حوضه آبریز کشور را تشریح کرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه نخستین جلسه کارگروه راهبری مدل مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه با میزبانی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برگزار شد، اهداف و اجزای طرح و چگونگی راهبری موضوع را در این کارگروه تبیین کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این هفته بیشینه بارش ۱۷.۲ میلیمتری با متوسط بارش ۳.۶ میلی‌متر خواهد داشت.​

دیدگاه تان را بنویسید