هشدار نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما
کد خبر: 28842

هشدار نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: ۱۳۲ هزار و ۳۶۸ نفر در ۶ ماه امسال دچار مسمومیت شدند که ۳۶ درصد مسمومیت‌ دارویی و ۲۲ درصد مسمومیت با مواد شیمیایی بودند.

زهرا جهانگرد در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: از مجموع ۱۳۲ هزار و ۳۶۸ فرد دچار مسمومیت، ۱۸.۳ درصد مسمومیت‌ با مواد اعتیاد آور، سه درصد مسومیت با گزش جانداران سمی، ۱۱.۲ درصد مسمومیت با مواد غذایی، ۰.۶ درصد مسمومیت با قارچ‌ها و گیاهان سمی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در فصل سرما به قاتل خاموش معروف است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۰ درصد و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۵.۵ درصد مرگ‌های ناشی از کل مسمومیت را شامل شده است.

جهانگرد ادامه داد: مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج در کشور ما بسیار شایع است و این درحالیست که با رعایت نکات بسیار ساده در شروع فصل سرما، می‌توانیم خانواده و عزیزانمان را از بروز این مسمومیت محافظت کنیم.

وی درباره اقدامات اولیه در مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن گفت: خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات محسوب می‌شود همچنین باید افراد مصدوم به سرعت از هوای آزاد تنفس کنند. درها و پنجره‌ها نیز باید باز و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری خاموش شود.

جهانگرد اضافه کرد: یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مصدوم باید باز شود و در صورت امکان، عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم با نهایت دقت انجام شود و با باز نگه داشتن راه‌های هوایی سریعا با اورژانس تماس گرفته شود.

دیدگاه تان را بنویسید