تقویم تاریخ؛ از تولد امام محمد باقر(ع) تا تصرف بروکسل توسط آلمان
کد خبر: 27103

تقویم تاریخ؛ از تولد امام محمد باقر(ع) تا تصرف بروکسل توسط آلمان

امروز، یکشنبه بیست و نهم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با سوم ماه صفر سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیستم اوت سال 2023 میلادی است.

تولد امام محمد باقر(ع)، نوه گرامی پیامبر اسلام

1388 سال پیش درچنین روزی، سوم صفر سال 57 هجری قمری:

بنا به روایتی، امام «محمد باقر» (ع) نوه گرامی پیامبر اسلام و پیشوای پنجم شیعیان، در مدینه به دنیا آمد. البته در روایتی دیگر، ایشان اول ماه رجب سال 57 هجری قمری به دنیا آمد. کمالات معنوی و علمی که موهبتی الهی دراهل بیت رسول گرامی اسلام است، در امام محمد باقر نیز به وضوح متجلی بود. در دوران امامت نوزده ساله آن حضرت که مقارن با آخرین سال های حکومت خاندان بنی امیه بود، زمینه ای در جامعه فراهم شد تا ایشان به تقویت بنیان های فکری و فرهنگی مسلمین بپردازد. در مکتب آن حضرت و فرزندش امام صادق (ع) بسیاری از علوم گسترش یافت و حتی شاگردان آن بزرگوار، علوم جدیدی را ابداع کردند. درعین حال، امام باقر از مبارزه با ظلم و ستم حکومت جابر اموی نیز غافل نبود و به همین دلیل در سال 114 هجری قمری به شهادت رسید. با تبریک ولادت خجسته این امام بزرگوار به شما عزیزان، سخن گرانبهایی از امام باقر(ع) را نقل می کنیم آن حضرت فرموده است: «هرکسی که دارای اخلاق نیکو و صفت رفق و مدارا باشد، همه خیر و نیکی به او داده شده است و در دنیا و آخرت از آسایش برخوردار خواهد بود و آن کس که از اخلاق بی بهره باشد، راهش به سوی بدی ها خواهد بود.»

 

 

درگذشت میرزا رضا کلهر، خوشنویس دوره قاجاریه ایران 

IMG_20230820_075303

131 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم مرداد 1271 شمسی:

میرزا رضا کلهر، نامدارترین خوشنویس دوره قاجاریه ایران درگذشت. میرزا رضا کلهر فرزند رحیم بیک، در سال 1245 هجری قمری، در منطقه کلهر کرمانشاه به دنیا آمد. در آغاز جوانی به مقتضای ایلی به سواری و تیراندازی متمایل گشت، اما بعد ها به خوشنویسی روی آورد و به تهران رهسپار شد و نزد «میرزا محمد خوانساری» تعلیم خط گرفت. کلهر به سرعت از استادش پیشی گرفت و ناگزیر خطوط به جا مانده از میر عماد را سرمشق قرار داد. وقتی که آوازه او در افواه مردم پیچید، ناصرالدین شاه قاجار او را دعوت نمود و مدتی به شاگردی نزد کلهر مشق خط نمود. علاقه شاه به وی هیچگاه باعث نگردید به درآمد دربار متکی گردد و با حقوق اندکی که از راه کتابت دریافت می داشت روزگار گذراند، تا سرانجام در بیست و نهم مرداد 1271 هجری شمسی(1310 ه.ق)بر اثر بیماری وبا درگذشت.

 

 

درگذشت خورشید جی کاما، ایران شناس هندی

IMG_20230820_075301

113 سال پیش در چنین روزی برابر با بیستم اوت 1909 میلادی:

«خورشید جی کاما» ایران شناس هندی درگذشت. خورشیدجی رستم جی کاما، از ایران‏شناسان معروف پارسیِ هند و متخصص در زبان و ادبیات پهلوی و خط شناسی میخی، در 11 نوامبر سال 1829م در شهر بمبئی هند به دنیا آمد. وی پس از تکمیل تحصیلات مقدماتی خود در هند، به اروپا سفر کرد و زبان ‏های فرانسوی، آلمانی، پهلوی و اوستایى و خط میخی را فرا گرفت. کاما در همین زمان، کار تطبیق گرامر و دستور زبان‏ های ایرانی و سانسکریت را به انجام رساند. وی پس از بازگشت به هند، برای رسمی ساختن زبان پهلوی در تحصیلات دانشگاهی کوشش فراوانی کرد و سرانجام موفق شد که این زبان را در امتحانات ورودی دانشگاه و مقاطع بالاتر دانشگاهی در رشته زبان، رسمی سازد. کاما هم‏چنین در علوم عقلیِ جهانِ ایران باستان، تبحر فراوانی یافت و به تدریس پرداخت. کاما، علاوه بر ادبیات، در علوم اجتماعی، گیاه ‏شناسی، شیمی و علم نجوم نیز مهارت داشت و به عنوان یک سخنران زبردست از نفوذ کلام ویژه‏ای برخوردار بود. خورشید جی رستم جی کاما سرانجام در بیستم اوت 1909م در هشتاد سالگی درگذشت. 27 سال پس از مرگ کاما، مؤسسه‏ ای با موضوع خاورشناسی به نام وی دایر گردید که امروزه به عنوان یک مرکز برجسته تحقیقاتی مورد استفاده و محل رجوع دانشمندان می‏ باشد.

 

 

تصرف بروکسل توسط نیروهای آلمانی

IMG_20230820_075300

108 سال پیش در چنین روزی، بیستم اوت سال 1914 میلادی:

بروکسل - پایتخت بلژیک - به دست نیروهای آلمانی تصرف شد. این اولین پایتختی بود که در جریان جنگ جهانی اول، توسط ارتش آلمان اشغال شد. با وجود اعلام بی طرفی بلژیک، آلمانی ها از روز 4 اوت سال 1914 میلادی به استحکامات نظامی لیژ که بزرگترین مانع ورود ارتش آلمان به بلژیک بود، حمله کردند و در روز بیستم اوت، بروکسل را اشغال نمودند.

 

 

درگذشت میرزا محمد علی شاه آبادی، استاد بزرگ اخلاق

IMG_20230820_075258

76 سال پیش در چنین روزی سوم صفر سال 1369 هجری قمری:

استاد بزرگ اخلاق میرزا "محمد علی شاه ‏آبادی" درگذشت. آقا میرزا محمد علی شاه‏ آبادی مقدمات علوم را از محضر پدر بزرگورارش که خود از فقها و شاگردان صاحب جواهر بود، فرا گرفت. سپس از محضر برادرش آقا شیخ احمد بیدآبادی و میرزا محمدهاشم خوانساری بهره ‏مند شد. این عالم وارسته برای تکمیل مراتب علمی به دارالعلم نجف اشرف رهسپار گردید. آیت اللَّه شاه آبادی سپس به سامرا رفته و در درس آیت ‏اللَّه میرزا محمد تقی شیرازی شرکت جست. ایشان به سپس به ایران بازگشت ابتدا در تهران و پس از چند سالی درقم سکونت گزید. امام خمینی (ره) از شاگردان برجسته آیت الله شاه آبادی بود. از این استاد عرفان و اخلاق، کتاب‏ های فراوانی بر جای مانده که منازِلُ السّالِکین، رساله ‏عقل و جهل، حاشیه ‏کفایةُ الاصول از آن جمله‏ اند. در موقعیتی که رضاخان پهلوی، تمام مساجد و منابر را تعطیل نموده بود، آیت اللَّه شاه‏ آبادی، هیچ گاه نماز و سخنرانی هایش قطع نشد. زمانی هم که رضاخان، پوشیدنِ لباس روحانیت را ممنوع کرده بود، او فرزندانش را به روحانی شدن و پوشیدن لباسِ مقدس روحانیت تشویق کرد و به برکت همین تلاش مُخلصانه، هفت تن از فرزندانِ ایشان، روحانی شدند. حضرت امام خمینی(ره) درباره استاد خود می‏ فرمود: "من در طول عمرم، روحی به لطافت روح‏ آیت ‏اللَّه شاه‏ آبادی ندیدم."

 

 

ورود نیروهای پیمان نظامی ورشو به پراگ

IMG_20230820_075257

54 سال پیش، در روز بیستم اوت سال 1968 میلادی:

نیروهای پیمان نظامی ورشو به رهبری ارتش سرخ شوروی، وارد پراگ پایتخت چکسلواکی شدند و بار دیگر دیکتاتوری کمونیستی را بر این کشور حاکم کردند. الکساندر دوبچک (Alexander Dubček)، سیاستمدار میانه رو اهل چکسلواکی، از زمان برعهده گرفتن پست نخست وزیری در این کشور، با توجه به نارضایتی مردم از حکومت کمونیستی، از محدودیت ها کاست و آزادی های نسبی به مردم این کشور داد. اقدامات وی نگرانی و خشم رهبران شوروی را برانگیخت. سرانجام پس از برگزاری مانور کشورهای عضو پیمان ورشو در چکسلواکی، که دوبچک به شدت با آن مخالف بود، نیروهای شوروی از خروج از چکسلواکی خودداری کردند و با اشغال پراگ - پایتخت این کشور - مردم را سرکوب کردند. پس از اشغال پراگ، دوبچک برکنار شد و جریان آزادیخواهی دراین کشور، که به «بهار پراگ» معروف است، کاملاً سرکوب شد. پس از فروپاشی شوروی، کشور چکسلواکی، به صورت مسالمت آمیز به دو جمهوری چک و اسلواکی تجزیه شد.

 

 

اذعان آمریکا به اشتباهش در حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی

IMG_20230820_075251

35 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم مرداد 1367 شمسی:

آمریکا اشتباه خود در حمله به هواپیمای مسافربری ایران تیرماه 1367 را پذیرفت. در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. پس از گذشت حدود 45 روز از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط نظامیان متجاوز آمریکایی در خلیج فارس و کشته شدن 298 نفر از سرنشینان آن، دولت آمریکا در حالی این حمله را اشتباه خواند که پیش از آن به فرمانده ناو مهاجم آمریکایی مدال شجاعت و لیاقت اعطا کرده بود.

 

 

استقلال استونی از اتحاد جماهیر شوروی

IMG_20230820_075248

31 سال پیش در چنین روزی برابر با بیستم اوت 1991 میلادی:

کشور "استونی" از اتحاد جماهیر شوروی سابق استقلال یافت. کشور استونی برای اولین بار، پس از انقلاب کمونیستی شوروی و پایان جنگ جهانی اول استقلال یافت، اما بر اساس قرارداد محرمانه ‏ای که در سال 1939م توسط هیتلر و استالین امضا شد، استونی در حوزه نفوذ شوروی قرار گرفت. یک سال بعد، پس از برگزاری انتخاباتی فرمایشی و روی کار آمدنِ یک دولت دست نشانده مسکو در استونی، این کشور، رسماً به جمهوری‏ های شوروی پیوست. در پی تحولات شوروی در اواخر دهه 1980م و روند استقلال‏ طلبی در جمهوری‏ های این کشور، استونی نیز از سال 1989م تلاش خود را برای کسب استقلال مجدد آغاز کرد. در همه پرسی ماه مارس 1991م، حدود 80 درصد از مردم استونی به استقلال رأی دادند و در روز بیستم اوت 1991م، استقلال این کشور اعلام شد. کشور استونی واقع در شمال شرقی اروپا و ساحل دریای بالتیک، و دارای نظام سیاسی جمهوری است.

 

 

درگذشت شفق، شاعر و روحانی فرزانه ایرانی

IMG_20230820_075246

16 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست ونهم مرداد 1386 شمسی:

محمدحسین بهجتی؛ شاعر و روحانی فرزانه ایرانی درگذشت.حاج شیخ محمدحسین بهجتی اردکانی (متخلص به شفق) در سال ۱۳۱۴شمسی چشم به جهان گشود. وی از سن هفت سالگی، فراگیری علم و دانش را در مکتب‌های آن زمان شروع کرد و در سال ۱۳۳۱ شمسی به تشویق ملامحمد حائری به ‌قم رفت و در مدرسه خان - آیت‎‏الله العظمی بروجردی - و فیضیه و حجتیه سکنی گزید. شیخ محمدحسین بهجتی هم‏زمان با این دروس، تاریخ و حدیث و زبان انگلیسی را تا حدودی فرا گرفت. این عالم گران‏قدر یزدی با بزرگانی چون آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، مسعودی خمینی و مقام معظم رهبری حضرت آیت‎‏الله العظمی خامنه‏‎ای هم‏‎درس و هم‏‎مباحثه بود. وی هم‏چنین از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‏‎الله سیدروح‎‏الله خاتمی و اولین شاعر شعر انقلاب اسلامی - متخلص به شفق - بود که پس از سال‌ها تلاش علمی در حوزه علمیه قم و امامت جماعت مسجدالرسول - مسجد اردکانی‏‎ها - در تهران، انجام امور فرهنگی در بخش انتشارات سپاه و تدریس فارسی و عربی به دعوت آیت‌الله مصباح یزدی در شهر مقدس قم؛ پس از تصدی مسئولیت نمایندگی امام (ره) و امامت جمعه یزد(یکی از شهرهای مذهبی ایران)، توسط مرحوم آیت‎‏الله خاتمی به امامت جمعه اردکان منصوب شد. شیخ محمدحسین بهجتی، سرانجام در شامگاه دوشنبه بیست و نهم مردادماه سال ۱۳۸۶ هجری شمسی در سن ۷۳ سالگی پس از سال‌ها بیماری مزمن قلبی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

 

 

درگذشت اریک نویچ، از نویسندگان بزرگ معاصر آلمانی

IMG_20230820_075245

9 سال پیش در چنین روزی، 20 اوت 2013 میلادی: اریک نویچ(Erik Neutsch) از نویسندگان بزرگ معاصر آلمانی درگذشت. او که خالق آثاری چون «ردپای سنگ‌ها» بود، در سال ۱۹۳۱ در نیس ژول نزدیک ماگدبورگدر یک خانواده کارگری متولد شد. در رشته های جامعه شناسی و روزنامه نگاری در لایپزیک تحصیل کرد. سپس ابتدا به عنوان روزنامه نگار و از سال 1960 به عنوان نویسنده مستقل مشغول کار شد و به نگارش رمان، داستان، کتاب کودکان، مقاله، شعر و فیلمنامه پرداخت. از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ وی یکی از اعضای آدکادمی هنر آلمان شرقی بود و جوایز متعددی از جمله جایزه ملی هنر و ادبیات را دریافت کرد. «ردپای سنگ‌ها» و «صلح در شرق» از مهم ترین رمان های این نویسنده نامی آلمانی می باشد. نویچ سرانجام در ۸۲ سالگی پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

 

 

روز ملی مجارستان

IMG_20230820_075240

بیستم اوت روز ملی "مجارستان" است.

کشور مجارستان با بیش از 93 هزار کیلومتر مربع مساحت در شرق اروپا و در همسایگی کشورهای اسلواکی، اتریش و رومانی واقع شده است. جمعیت آن در حدود 10 میلیون نفر می‏باشد که اکثریت آن‏ها ملیت مجاری داشته و پیرو آیین کاتولیک می ‏باشند. زبان رسمی مجارها، مجاری و واحد پول آن، فورینت می‏باشد. که پس از الحاق این کشور به اتحادیه اروپا در 30 آوریل 2004، یورو جای‏گزین آن شد. پایتخت کشور مجارستانْ بوداپست می‏ باشد. مجارستان دارای قدمت تاریخی بوده و از دیرباز استقلال داشته است. این کشور پس از پایان جنگ جهانی اول مدتی کوتاه دارای حکومت کمونیستی شد اما با تغییر دولت، همراه با متحدین در جنگ جهانی دوم شرکت جُست. ولی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و بعد از پایان جنگ تحت حاکمیت مطلق کمونیست‏ ها قرار گرفت. دولت کمونیستی مجارستان تا اوایل دهه 1990م بر سر کار بود و پس از فروپاشی شوروی، تشکیل جمهوری چند حزبی داد.

دیدگاه تان را بنویسید