بورس کالا عاملی برای توقف روند ریزشی قیمت خودرو است؟
کد خبر: 24958

بورس کالا عاملی برای توقف روند ریزشی قیمت خودرو است؟

اگرچه شاهد ریزش مستمر قیمت خودرو ها در بازار به واسطه ی اعمال سیاست های تثبیت هستیم، اما به نظر می رسد خبر عرضه ی مجدد برخی خودروها با استفاده از ساز و کار بورس کالا، به عاملی برای توقف روند نزولی قیمت این خودرو ها در بازار آزاد تبدیل شده است.

به گزارش خودکارنیوز، بازارهای دارایی و مالی در روز های اخیر و با اعمال سیاست های تثبیتی بانک مرکزی اکثرا با ریزش های قابل توجهی مواجه شدند. همانطور که رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود، موضوع تثبیت اقتصادی جایگاه ویژه ای در اقتصاد دارد و منظور از تثبیت به ثبات رسیدن شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه در جهت کنترل تورم است. همچنین وی لازمه‌ی ثبات اقتصادی را تثبیت نرخ ارز داست و لازمه آن هم را هم ایجاد اعتماد عنوان کرد. پیش‌بینی پذیر کردن نرخ ارز، کنترل نقدینگی و تقویت نظام تنظیم‌گری در بازارهای پولی و مالی و ارزی محورهای اصلی سیاست تثبیت اقتصادی است.

مدیریت منابع و مصارف ارزی و جلوگیری از درگیر شدن نظام تولیدی با تنش‌های ارزی در چهارچوب سیاست تثبیت بانک مرکزی مشخصا از اقداماتی است که بانک مرکزی توانسته با اعمال آن ها روند تورم ازدیبهشت ماه را کاهشی کند. همچنین طبق ادعای فرزین، با تداوم سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی شاهد کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان در ماه‌های آینده خواهیم بود که این اتفاق تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش تورم در بهای کالا و خدمات در ماه‌های پیش‌رو خواهد داشت.

بنابراین لازم به ذکر برخلاف ادعای برخی از کارشناسان و رسانه ها که دائما سعی دارند تا مهار افزایش قیمت ها و کند شدن روند رشد تورم را دائما به اخبار کمرنگ مذاکرات و تحولات سیاسی ارتباط دهند، اقدامات فعالانه بانک مرکزی است که توانسته در این روز ها فضای نسبتا با ثباتی را در اقتصاد کشور پدید آورد.

 

ریزش قیمت خودرو، به واسطه ی اعمال سیاست های تثبیت

 

لازم به ذکر است تجربه ی دهه 90 و همچنین یکی دو سال اخیر به خوبی نشان داده است که تثبیت نرخ ارز (به عنوان محرک اصلی انتظارات تورمی)، رشد قیمت در سایر بازارهای دارایی را متوقف می کند. در همین راستا بررسی‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از رکود معاملات و افت 20 تا 25 درصدی قیمت انواع خودرو‌های داخلی، خارجی و مونتاژی در یک ماه گذشته است به طوری که قیمت‌ها به بهمن‌ماه پارسال بازگشت داشته‌اند. همچنین رکود سنگین، عدم انجام خرید و فروش و معاملات در نقطه صفر، توصیف این روز‌های فعالان بازار خودرو است؛ شرایطی که هر روز شاهد افت بیش از پیش قیمت‌ها هستیم. لازم به ذکر است این شرایط سبب شده تا خریداران به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست بکشند و فروشندگانی که نیاز مبرم به پول دارند نیز با قیمت‌های پایین‌تری خودرو‌های خود را عرضه کنند.

 

بورس کالا عاملی برای افزایش قیمت خودرو؟

 

بررسی های میدانی نشان می دهد در صورتی که قیمت اکثر خودروها در بازار آزاد در روندی نزولی قرار گرفته بود، اخیرا اخباری که مبتنی بر عرضه ی خودور های یکی از خودروسازان در بورس کالا منتشر شد، باعث شد تا روند ریزشی این خودرو متوقف شود و در یکی دو روز گذشته شاهد افزایش قیمت این خودرو باشیم.

این افزایش قیمت در حالی است که قیمت خودروهای این گروه خودرو سازی (گروه بهمن)، تقریبا از ابتدای خرداد ماه تا کنون ریزش قابل توجهی را تجربه کرده بود و اتفاقا میزان تقاضا برای آن، حتی در قیمت های بسیارپایین تر (نسبت به یک ماه گذشته) نیز وجود نداشت و خریداران منتظر قیمت هایی نزدیک تر به قیمت کارخانه بودند.

IMG_20230619_085231

اما همانطور که در نمودار بالا مشخص است، از زمانی که مقرر شد تا در تاریخ 29 خرداد ماه، 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفیدرنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه شود، شاهد توقف روند نزولی قیمت این خودرو در بازار ازاد و حتی افزایش قیمت آن هستیم. 

 

به نظر می رسد در شرایطی که وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی توانسته اند، به هر طریقی تقاضای کاذبی که صرفا به دنبال سود از دلالی خودرو بودند را مدیریت کنند و قیمت بازار آزاد خودروها در حال نزدیک شدن به قیمت کارخانه ی آن ها بود، نباید اجازه داد تا ساز و کار های رنگ باخته و امتحان پس داده مجددا به عاملی برای التهاب بازار خودرو تبدیل شود.

دیدگاه تان را بنویسید