تولید بیش از ۱۰‌ میلیون تن گندم در کشور
کد خبر: 28835

تولید بیش از ۱۰‌ میلیون تن گندم در کشور

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال با وجود خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، میزان خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت.

به گزارش  خودکارنیوز ، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کودی آذربایجانغربی گفت: امسال با وجود خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، میزان خرید تضمینی گندم درکشور از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت.

علیرضا مهاجر افزود: درصورتیکه عملکرد تولید غلات در سال زراعی جاری ، بدون در نظر گرفتن دیمزارها،تنها درمزارع آبی به هفت تن افزایش یابد،در تولید گندم به طورکامل خودکفا خواهیم شد.

مهاجر، با اشاره به لزوم مصرف بهینه و متوازن کودهای فسفاته، پتاسه و ازته اظهار کرد: این امر می‌تواند منجر به افزایش عملکرد تولیدی مزارع غلات شود و این درحالی است که کشاورزان بیشتر از کود ازته استفاده می‌کنند.

وی، با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی در تأمین کود وجود ندارد، گفت: مصرف کودهای ازته به تنهایی با وجود اینکه ظاهر گیاه خیلی خوب رشد می‌کند و سبز می‌شود، اما باعث کاهش عملکرد خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: افزایش آگاهی و دانش کشاورزان از مصرف بهینه کود در مزارع موجب افزایش ضریب امنیت غذایی و ارتقای بهره وری درتولید می شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجانغربی هم در این جلسه با اشاره به تأمین ۱۰۰ درصدی برنامه بذری استان و مصرف ۱۴ هزار تن بذرگندم دیم و آبی گفت: نیازمند تأمین گندم آبی هستیم چرا که بذر گندم آبی تمام شده است.

علی دیانتی افزود: کشت‌های پاییزه استان از اول مرداد آغاز و کودهای مورد نیاز اوره و فسفر و پتاس نیز حدود ۳۲ هزار تن توزیع شده است.

دیانتی، با بیان اینکه سالانه بیش ۲۵۰ هزار تن نیاز کودی استان است،گفت: سهمیه کودی استان ۱۷۶ هزارتن بود که امسال ۱۱۸ هزارتن مصوب شده درحالیکه بیش از دو درصد اراضی باغی و زراعی کشور متعلق به این استان است.

دیدگاه تان را بنویسید