ترانزیت رایگان برق برای نیروگاه‌‌های خودتأمین
کد خبر: 29043

ترانزیت رایگان برق برای نیروگاه‌‌های خودتأمین

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مکلف شده در اجرای قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، ترانزیت برق به صورت رایگان انجام شود.

به گزارش خودکارنیوز ، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو امروز (شنبه، ۴ آذر) در نشست با اعضای انجمن تولیدکنندگان سیمان گفت: با ناترازی انرژی می‌توان به دو صورت برخورد کرد، روش نخست رفتار خطی و غیرمدیریتی است که موجب کاهش تولید و صدمه به تولید و افت رشد کشور را در پی دارد و روش دوم مدیریتی است که بتوانیم انرژی را مدیریت کنیم و با مدیریت انرژی حداکثر تولید و بهره وری را داشته باشیم.
وی افزود: تجربه نشان می‌دهد، بدون حضور و مشارکت صنایع مدیریت امکان پذیر نیست.
محرابیان با اشاره مقایسه آمار دوره گرم سال در بازه زمانی یکم خرداد تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ علی‌رغم خاموشی‌های چشمگیر در بخش‌های مختلف به ویژه خانگی، مجموع مصرف بخش خانگی ۴۸ میلیارد کیلو وات ساعت بوده و این در حالی است که تابستان امسال با توجه به گرمای بی‌سابقه‌ و اضافه شدن دو میلیون مشترک، مصرف بخش خانگی  به ۴۶ میلیارد کیلو وات ساعت برسد.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت تأمین برق صنایع کمتر از بخش خانگی بوده است، گفت: در صنعت مجموع برقی که در سال ۱۴۰۰ تحویل صنایع شد نزدیک‌به ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت بود، اما این رقم امسال به ۴۶٫۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی ادامه داد: برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت برق کشور، میزان تأمین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت، به‌طوری که امسال شاهد رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و حداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات سیمان شدیم.
محرابیان اظهار کرد: در تلاش هستیم به واسطه برنامه‌ریزی، مدیریت انرژی به نحوی باشد که نواقص تأمین انرژی صنایع مرتفع شود و تابستان سال آینده برق مناسب تری را برای این بخش تأمین کنیم.
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مکلف شده در اجرای قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، برق صنایع را برای خود آنها، دیگر صنایع یا فروش آن برای شبکه با قیمت مناسب انجام دهد و جا‌به‌جایی و ترانزیت برق به صورت رایگان انجام شود، البته در کنار تسهیلات دیگری برای سرمایه‌گذاران این بخش پیش‌بینی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید