اسلامی: صنعت هسته‌ای به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در حرکت است+ ویدئو
کد خبر: 26253

اسلامی: صنعت هسته‌ای به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در حرکت است+ ویدئو

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به اینکه ایران و آژانس بین‎المللی انرژی اتمی تعامل پیوسته با یکدیگر دارند گفت که مدیرکل آژانس در صورت اقتضا به ایران سفر می‎کند.

به گزارش خودکارنیوز، محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در مسیر اجرای هدف تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در حرکت هستیم.

 

به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق حرکت هستیم

اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش صنعت هسته‌ای در تولید برق کشور، گفت: مردم حق دارند که از صنعت هسته‌ای برای تولید برق مطالبه داشته باشند؛ در سال‌های گذشته فقط یک نیروگاه برنامه ریزی و اجرا شد که همان نیروگاه بوشهر است؛ این نیروگاه در حال حاضر هزار و ۲۰ مگاوات به صورت پیوسته برق تولید می‌کند و تاکنون ۵۹ میلیون کیلو وات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، افزود: واحد‌های ۲ و ۳ این نیروگاه هم فعال شده‎اند و ما به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در حرکت هستیم؛ مردم بدانند که نکته حائز اهمیت دنبال کردن هدف‎گذاری در اختیار گرفتن سهمی از سبد برق کشور است؛ متاسفانه با فراز ونشیب‌های به وجود آمده در مسیر صنعت هسته‌ای این هدف‎گذاری به تاخیر افتاده است، اما امیدواریم بتوانیم برنامه‌ای که مصوب شده و اخیرا هم به صورت قاطع مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته را با سرعت مناسبی پیش ببریم و به سقف ۲۰ هزار مگاوات برسیم.

معاون رئیس جمهور، اظهار کرد: گام‌هایی که برداشتیم اساسی هستند؛ یعنی در ۵ منطقه ساحلی کشور مکان‌های احداث نیروگاه شناسایی شده اند و زمین‌ها را در بخشی در اختیار گرفتیم و عملیات مطالعاتی و تحصیل زمین در دست اقدام است؛ شرکت‌ها شکل گرفتند و نیرو‌های انسانی متخصص برای این کار جذب شدند و در حال پیشرفت هستیم.

 

ایران و آژانس براساس پادمان و ان‌پی‌تی تعامل دارند

اسلامی در بخشی دیگر درباره روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: ایران و آژانس مذاکره ندارند؛ ایران و آژانس تعامل پیوسته و پایدار دارند.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال مبالغی از دارایی‌های مسدود شده ایران به امارات و ارتباط این امر با توافق احتمالی آینده ایران و غرب یا غنی‎سازی در کشورمان نیز تصریح کرد: این مسائل در حوزه ما نیست، بلکه در حوزه وزرات امور خارجه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: درباره غنی‎سازی که ما مطابق قانون اقدام راهبردی اقدام می‌کنیم و روابط ما با آژانس مطابق توافق اسفند ماه با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بر مبنای پادمان و ان‌پی‌تی است و به آن پایبندیم و آن چه را توافق کردیم، اجرا می‌کنیم.

 

برای رفع ابهام درباره ۲ مکان باقی مانده تلاش می‌کنیم

اسلامی همچنین درباره ۲ مکان باقی مانده نیز، بیان کرد: ۲ مکان باقی مانده مکان‌هایی هستند که ما پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را به صورت مدون و مفصل برای آژانس ارسال کردیم؛ اگر این پاسخ‌ها مورد پذیرش واقعا نشوند و درباره آن‌ها ابهام و تردید وجود داشته باشد، همیشه گفته‎ایم روشنگری کرده و مدارک را مرور می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون هم در این فاز هستیم که شواهد و مدارک و مستندات دیگری را در اختیار آژانس قرار دادیم و قرار خواهیم داد تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و امیدواریم بتوانیم این موارد اتهامی درباره مکان‌های فرضی و اتهامی که طی ۲۰ سال برای کشور موجب شکل‎گیری یک پرونده هسته‌ای شده‎اند، در این دوره با آژانس مختومه کنیم.

 

سفر گروسی محتمل است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال سفر جدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به ایران نیز گفت: سفر خود گروسی یا معاونش حسب مواردی که اقتضا کند، در دست برنامه است.

حجم ویدیو: 6.35M | مدت زمان ویدیو: 00:03:21 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید