زنگ بیدارباش شیوع سویه جدید کرونا در انگلیس
کد خبر: 19944

زنگ بیدارباش شیوع سویه جدید کرونا در انگلیس

درحالی‌که نظام درمانی انگلیس هنوز از فشار ناشی از همه‌گیری کرونا کمر راست نکرده و بیش از هر زمان به مرحله ورشکستگی نزدیک است، کارشناسان پزشکی در این کشور زنگ بیدارباش درباره شیوع سویه جدید کرونا که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند، به صدا درآورده‌اند.

به گزارش خودکارنیوز، «تیم اسپکتور» استاد اپیدمیولوژی در کینگز کالج لندن به شبکه خبری اسکای گفت که افزایش پرسرعت موارد ابتلا به سویه جدید کرونا در ایالات متحده آمریکا خطر جدی برای شیوع این ویروس در سایر کشورها بشمار می‌رود.

بر اساس داده های مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ظرف ۴ روز گذشته ۴۰ درصد از موارد ابتلا در این کشور به ویروس XBB.۱.۵ مبتلا شده‌اند. این درحالیست که شمار مبتلایان به سویه جدید در شمال شرق آمریکا به ۷۵ درصد می‌رسد.

«اریک توپول» یک دانشمند آمریکایی درباره سرعت پرشتاب شیوع سویه جدید هشدار داد و گفت: «از زمانی که اومیکرون ظاهر شد ما چنین رشد سریعی را شاهد نبوده‌ایم». در همین پیوند تیم اسپکتور در توییتی اشاره کرد: «XBB می‌تواند سویه جدیدی باشد که باید در سال ۲۰۲۳ مراقب آن بود.»

گفته می‌شود که سویه XBB.۱.۵ نسخه جهش یافته ویروس Omicron XBB است که اولین بار در ماه اوت در هند شناسایی شد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، XBB در حداقل ۷۰ کشور جهان یافت شده و باعث افزایش آمار مبتلایان از ماه اکتبر به این سو شده است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که این سویه می‌تواند آنتی‌بادی‌های‌ ناشی از ابتلا به کرونا یا واکسیناسیون‌های قبلی را دور بزند.

این درحالیست که آژانس امنیت بهداشت انگلیس هنوز این سویه را در فهرست بیماری‌های نگران کننده قرار نداده است. آمارها در انگلیس نشان می‌دهد که در یک هفته منتهی به ۱۷ دسامبر گذشته ۴ درصد از موارد ابتلا به کرونا، به سویه جدید مبتلا بوده‌اند.

دکتر «میرا چاند» مدیر عفونت‌های نوظهور در آژانس امنیت بهداشت انگلیس گفت: «ظهور سویه‌های جدید کرونا غیرمنتظره نیست و واکسیناسیون هنوز بهترین دفاع در برابر امواج جدید کرونا است» اما پروفسور لارنس یانگ، ویروس شناس در دانشگاه وارویک انگلیس هشدار داد که سویه جدید یک " زنگ بیدارباش" است و می تواند بحران در سازمان خدمات درمانی انگلیس را تشدید کند.

او به نشریه دیلی میل گفت: «ما نمی‌دانیم این سویه در انگلیس در میان جمعیتی که قبلاً در معرض سایر گونه‌های اومیکرون قرار گرفته‌اند چگونه عمل می‌کند. این یک زنگ بیدارباش است برای اینکه که ما نمی توانیم در مورد کرونا بی‌تفاوت باشیم.»

این درحالیست که صدها هزار تن از کارکنان مراکز درمانی در تداوم اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود برای اعتصاب در هفته‌های آینده آماده می‌شوند. کارکنان آمبولانس قرار است در ۱۱ و ۲۳ ژانویه (۲۱ دی و ۳ بهمن) و پرستاران هم در ۱۸ و ۱۹ ژانویه (۲۸ و ۲۹ دی) دست از کار خواهند کشید. همچنین پزشکان جوان و تازه‌کار قرار است برای اعتصاب در روز نهم ژانویه (۱۹ دی) رای‌گیری کنند.

دولت انگلیس با توجه به مشکلات عمیق مالی و اعتصاب کارکنان سایر مشاغل عمومی، درشرایطی نیست که منابع مالی بیشتری در اختیار سازمان خدمات درمانی این کشور قرار دهد و این مجموعه روز به روز به مرحله ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید