الشرق الاوسط: کانال ارتباطی میان ایران و مصر قطع نشده است
کد خبر: 21964

الشرق الاوسط: کانال ارتباطی میان ایران و مصر قطع نشده است

الشرق الاوسط نوشت؛ یک منبع مرتبط با پرونده ایران در مصر اظهار کرد که کانال‌های ارتباطی میان تهران و قاهره در «چارچوب ادارات ویژه» متوقف نشده است، بی آنکه توضیحی درباره این ادارات بدهد.

به گزارش خودکارنیوز، این منبع افزود که ایران «احترام فراوان خود به مصر و رهبران سیاسی آن را ابراز کرده است».

 

با وجود این، به گفته این منبع سخت است که بتوان پیش‌بینی کرد مصر چه زمانی در مسیر ازسرگیری روابط با ایران گام خواهد گذاشت و با چه سرعتی به پیشنهاد مطرح شده از جانب ایران پاسخ خواهد داد.

 

این منبع افزود که اختلافات بزرگی میان دو کشور وجود ندارد و اختلافات دو طرف به حمایت تهران از حماس و جهاد اسلامی و اصل کلی عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و مسائل مربوط به امنیت ملی مصر و جهان عرب مربوط می‌شود.

 

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا احیای روابط با مصر نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

 

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفت‌وگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

 

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.

 

پیش از این، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از طرح محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای آغاز مذاکره با مصر با میانجیگری عراق خبر داده بود.

 

وی گفته بود که السودانی در دیدار با امیر عبداللهیان پیشنهاد داده است که مذاکرات با مصر برای تقویت روابط بین ایران و مصر آغاز شود.

دیدگاه تان را بنویسید