برگزاری نشست سران عرب در جده با حضور بشار اسد/ استقبال سران عرب از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب+ ویدئو
کد خبر: 23955

برگزاری نشست سران عرب در جده با حضور بشار اسد/ استقبال سران عرب از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب+ ویدئو

با حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه، سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی بعد از ظهر امروز جمعه در جده عربستان سعودی آغاز به کار کرد.

 به گزارش خودکارنیوز، القاهره ۲۴، خبرنگاران حاضر در جده گزارش دادند: پیش از آغاز رسمی نشست، بشار اسد، و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، قبل از ورود به سالن اجلاس سران، با یکدیگر دست داده و گفت‌وگوی کوتاهی داشتند.

نشست سران اتحادیه عرب با سخنرانی محمد بن سلمان شروع شد. او در ابتدا گفت: از حضور بشار اسد در رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی خوشحالیم و همچنین امیدواریم بازگشتن سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت و حمایت‌ها از آن کمک کند.

او در ادامه افزود: مسئله فلسطین در اولویت عربستان قرار دارد. اجازه نخواهیم داد منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود. ما به اندازه کافی سال ها درگیری داشته‌ایم و مردم ما از آن آسیب دیده اند. 

او همچنین در پایان سخنان خود گفت: ما از تلاش‌های بین المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستیم. عربستات از امضای بیانیه جده توسط هر دو طرف درگیری در سودان استقبال می‌کند و امیدوار است به آتش بس دائمی منجر شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دومین سخنران این نشست بود. زلنسکی گفت: ما به مبارزه برای محافظت از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما دعوت می‌کنم از مردم ما و همچنین جامعه مسلمانان اوکراین محافظت کنید.

وی از نقش عربستان در میانجی گری برای آزادی اسرای اوکراینی تشکر کرد و در انتها گفت: «ما برای بازگرداندن سرزمین هایمان به مبارزه ادامه خواهیم داد. هیچ کشوری نمی تواند یک وجب از خاک خود را واگذار کند».

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بعد از زلنسکی گفت: از توافق عربستان و ایران استقبال می‌کنم. نشست جده فرصتی برای احیای مسائل عربی است که مدت ها پیش به دیگران واگذار شده بود.

نماینده اتحادیه آفریقا در ادامه گفت: ادامه خشونت در سودان، کل منطقه را با خطر تکه تکه شدن تهدید می کند. راه حل بحران سودان سودان نظامی نخواهد بود.

ایمن عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزایر نیز در این نشست گفت: ما از بازگرداندن کرسی عضوریت سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم. جامعه جهانی باید حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها را تضمین کند.

عبدالله دوم، شاه اردن هم ابتدا به مسئله فلسطین پرداخته و گفت: مسئله فلسطین مسئله اصلی ماست و ما برای فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم تا کشور خود را از طریق صلح عادلانه به دست آورند. 

او ادامه داد: ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم و این را گامی مهم به سوی راه‌حل سیاسی برای بحران آن می‌دانیم. 

 عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در نشست افتتاحیه سران اتحادیه عرب گفت: منطقه خاورمیانه شاهد شرایط سخت و دشواری است و باید از مفهوم دفاع عربی مشترک محافظت کنیم.

او افزود: مصر به تلاش های خود برای تثبیت آتش بس در نوار غزه ادامه می دهد. مصر بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین در راستای تحقق صلح در منطقه تأکید می کند.

 بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز در نشست افتتاحیه سران اتحادیه عرب در جده عربستان گفت: این نشست فرصتی تاریخی برای احیای سازماندهی امور داخلی کشورهای عربی و مقابله با مداخلات خارجی است.

او افزود: ما باید در جستجوی عناوین و سرفصل‌های بزرگی باشیم که آینده ما را تهدید می‌کند و منجر به بروز بحران‌های بزرگی می‌شود. جهان باید حل مسائل داخلی را به عهده ملت‌های ما بگذارد و ما باید با دخالت‌های خارجی مخالفت کنیم. اقدام مشترک عربی مستلزم دیدگاه مشترک برای احیا و فعالسازی نقش کشور‌های عربی در حل بحران‌ها و مسائل مختلف است

بشار اسد تصریح کرد: سوریه قلب عرب گرایی است و در قلب آن جای دارد. از هیئت‌های عربی که از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور ما در این نشست استقبال کردند، قدردانی می‌کنیم.  امیدوارم این نشست به نقطه آغازی برای مرحله جدید اقدام عربی تبدیل شود تا برای برقراری صلح در منطقه همبستگی و انسجام بیشتری داشته و به جای جنگ و ویرانی از توسعه و شکوفایی برخوردار باشیم.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: از پادشاه و ولیعهد عربستان برای نقش آفرینی بزرگ و تلاش‌های گسترده این کشور برای تقویت منافع مشترک در منطقه ما و برگزاری موفق این نشست تشکر می‌کنیم.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین هم در این نشست گفت: هیچ جایگزینی برای صلح وجود ندارد و ما از تلاش‌ها برای متبلور ساختن نظام منطقه‌ای عربی استقبال می‌کنیم. ما از بازگشت کشور برادر، سوریه به خانه بزرگ عربی استقبال می‌کنیم.

 محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز جمعه در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه عرب در جده عربستان افزود: از نزدیکی روابط ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و این امر به برقراری امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند. از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز استقبال می کنیم و این گامی است که از ابتدا از آن حمایت کرده ایم.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن «خوشامدگویی به رئیس‌جمهور سوریه که به جمع برادران خود بازگشته»، گفت: ما به مبارزه برای مقابله با ظلم و تجاوزات اسرائیل و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک در همه مجامع جهانی ادامه خواهیم داد.

ولیعهد کویت در این نشست گفت: ما درباره نشانه گشایش حاصل شده و تنش زدایی در منطقه از جمله توافق بین ایران و عربستان خوش بین هستیم و تأکید می‌کنیم توافقاتی که در عرصه عربی حاصل شده است، در ثبات منطقه علیرغم چالش‌های موجود تأثیر مثبت خواهد داشت.

 او افزود: ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال و بر موضع ثابت خود در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کنیم. ما به تلاش برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت سوریه ادامه می‌دهیم. بر موضع ثابت کویت در حمایت از حقوق ملت فلسطین تأکید می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم برای دستیابی به راه حل فراگیر و عادلانه مسئله فسطین تلاش کنند. ما بر حق ملت فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس طبق طرح عربی تأکید می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید