‌درخواست آمریکا برای عضویت دوباره در یونسکو
کد خبر: 24771

‌درخواست آمریکا برای عضویت دوباره در یونسکو

یک دهه بعد از خروج آمریکا از سازمان فرهنگی و علمی یونسکو، دولت بایدن با ارسال نامه‌ای رسما خواستار عضویت دوباره این کشور در این سازمان با پرداخت حق عضویت معوق شد.

به گزارش خودکارنیوز، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو روز دوشنبه از تصمیم ایالات متحده برای پیوستن مجدد به این سازمان با پرداخت 600 میلیون دلار حق عضویت معوقه این کشور خبر داد. 

یونسکو ۱۹۳ کشور عضو رسمی و ۱۱ عضو وابسته دارد و اکثر دفاتر آن در پاریس، پایتخت فرانسه، مستقر است افزون بر این مراکز، دفاتر ملی و منطقه‌ای نیز وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی می‌گویند که تصمیم به بازگشت به این سازمان به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ چین در این سازمان به ویژه بعد از خروج آمریکا و پر کردن خلا ناشی از غیبت واشنگتن اتخاذ شده است.

«ریچارد ورما» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مدیریت و منابع هفته گذشته طی نامه‌ای به مدیر کل یونسکو رسما خواستار بازگشت دوباره آمریکا به عضویت این سازمان شده است. 

آسوشیتدپرس می‌گوید که بازگشت آمریکا به یونسکو با استقبال اعضا مواجه خواهد شد چرا که واشنگتن بیشترین حق عضویت را در میان سایر پرداخت می‌کند. به گفته منابع دیپلماتیک، انتظار می‌رود بازگشت واشنگتن به یونسکو با رای 193 عضو سازمان یونسکو در جلسه بعدی این سازمان در ماه آینده همراه شود. 

ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پس از رای به عضویت فلسطین در سال 2011، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند و هر دو کشور در سال 2013 حق رای خود را از دست دادند. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2017 تصمیم گرفت به دلیل تصمیمات ضد صهیونیستی یونسکو، در سال 2017 به طور کامل از این آژانس خارج شود. ترامپ علاوه بر یونسکو از معاهده بین‌المللی تغییرات اقلیمی موسوم به معاهده پاریس و همپنین توافق هسته‌ای سال 2015 نیز خارج شده بود. 

 

دولت جو بایدن همچنین در سال 2021 آمریکا را به معاهده پاریس بازگرداند.

 

خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی و خلف وعده با انتقادات بسیار زیادی از سوی جامعه بین‌المللی مواجه شده است و اعتبار این کشور را در زمینه عمل به تعهدات بین‌المللی زیر سوال برده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره خلف وعده‌های واشنگتن گفته «حتی یک توافق امضا شده ممکن است توسط طرف آمریکایی پاره شود.»

دیدگاه تان را بنویسید