تلاش برای شورش مسلحانه در روسیه/ پوتین در جریان اوضاع قرار دارد/ تشدید تدابیر امنیتی در مسکو
کد خبر: 25150

تلاش برای شورش مسلحانه در روسیه/ پوتین در جریان اوضاع قرار دارد/ تشدید تدابیر امنیتی در مسکو

به‌گفته سخنگوی کرملین گزارش‌های مربوط به تلاش برای شورش مسلحانه توسط بنیانگذار شرکت "واگنر" دائماً به اطلاع پوتین رسانده می‌شود، شهردار مسکو از اقدامات ضدتروریستی در پایتخت خبرداد و آمریکا نیز گوش خود را تیز کرده است و اوضاع در روسیه را زیر نظر دارد.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز شنبه اعلام کرد که سازمان‌های مجری قانون دائماً به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد اقدامات انجام‌شده در رابطه با تلاش برای شورش مسلحانه در کشور توسط "یوگنی پریگوژین" بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی واگنر (Wagner PMC) گزارش می‌دهند

وی گفت: «وزارت دفاع، سرویس امنیت ملی، وزارت امور داخلی، گارد روسیه، دائماً در فعالیت‌اند و به‌طور مداوم در مورد اقدامات انجام‌شده در زمینه اجرای دستورالعمل‌هایی که قبلاً به آنها داده شده بود به رئیس جمهور پوتین گزارش می‌دهند.»

پسکوف یادآور شد که رئیس جمهور روسیه بلافاصله از پیام‌های تحریک‌آمیز ارسالی از طرف پریگوژین مطلع شده است.

روز گذشته چندین فایل صوتی ضبط‌شده در کانال تلگرام یوگنی پریگوژین منتشر شد. وی به‌ویژه ادعا کرده است که واحدهای نظامی واگنر مورد حمله قرار گرفته‌اند و مقامات نظامی روسیه را در این امر مقصر دانست.

بامداد امروز، شنبه نیز، ایگور کراسنوف، دادستان‌کل روسیه، ولادیمیر پوتین را در مورد قانونی بودن آغاز تحقیقات جنایی در مورد تلاش یوگنی پریگوژین برای ایجاد شورش مسلحانه در کشور آگاه کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه اقدام پریگوژین را فراخوان برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه خواند

در عین حال سرویس امنیت فدرال روسیه نیز پرونده‌ای را علیه پریگوژین پس از پخش فیلم ویدئویی در مورد حمله ادعایی وزارت دفاع روسیه به اردوگاه‌های پشت‌جبهه نیروهای نظامی واگنر، به‌دلیل دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است.

مرکز روابط عمومی سرویس امنیت فدرال با انتشار بیانیه‌ای یادآور شد که اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز یک درگیری داخلی مسلحانه داخل خاک فدراسیون روسیه و ادعای کذب در مورد حملات موشکی و بمباران مواضع نیروهای واگنر توسط وزارت روسیه یک اقدام تحریک‌آمیز اطلاعاتی است.

در این بیانیه آمده است: «اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز یک درگیری داخلی مسلحانه در قلمروی فدراسیون روسیه است که در واقع خنجری به پشت سربازان روسی است که با نیروهای طرفدار فاشیست در اوکراین در حال جنگ هستند.»

این اداره همچنین تأکید کرد که اظهارات گسترده در مورد حملات وزارت دفاع روسیه به مواضع نیروهای نظامی "واگنر" صحت ندارد و یک اقدام تحریک‌آمیز است.

پس از ادعای یوگنی پریگوژین، بنیانگذار "واگنر" شب گذشته کمیته ملی ضدتروریسم روسیه نیز اعلام کرد که پرونده قضایی علیه وی در مورد دعوت به شورش نظامی در روسیه باز شده است. این کمیته نیز تأکید کرد: «اظهارات منتشرشده از سوی پریگوژین هیچ پایه و اساسی ندارد. در رابطه با این مسئله، سرویس امنیت فدرال روسیه یک پرونده جنایی را در مورد دعوت به شورش مسلحانه آغاز کرد و ما خواستار توقف فوری چنین اقدامات غیرقانونی هستیم.»

در این رابطه دادستانی‌کل فدراسیون روسیه ارزیابی قانونی از اقدامات پریگوژین را ارائه خواهد کرد. او ممکن است به‌دلیل تلاش برای دعوت به شورش، به 12 تا 20 سال زندان محکوم شود

وزارت دفاع روسیه نیز شب گذشته به‌نوبه خود، گزارش‌های مربوط به حملات به مواضع پشت خط مقدم جبهه نیروهای واگنر Wagner PMC را تحریک‌آمیز خواند. این وزارتخانه تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه به انجام مأموریت‌های رزمی خود در خط تماس جبهه نبرد با نیروهای نظامی اوکراین ادامه می‌دهند.

علاوه بر این شب گذشته جمعه، ژنرال ارتش سرگئی سوروویکین، فرمانده عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین یک پیام ویدئویی خطاب به سربازان و فرماندهان نیروهای واگنر ضبط کرده و در آن خواستار توقف ستون‌های خود و بازگرداندن آنها به نقاط استقرار دائمی شد. سوروویکین تاکید کرد که نیروهای مسلح روسیه و نظامیان شرکت واگنر یک راه را برای دفاع از کشور طی کرده‌اند. این فرمانده بلندپایه تاکید کرد که آنها نباید بازیچه دست دشمن شده و با دست آنها بازی کنند.

در این رابطه معاون اول رئیس اداره اصلی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، سپهبد ولادیمیر آلکسیف نیز یک پیام ویدئویی خطاب به سربازان و فرماندهان شرکت نظامی واگنر منتشر کرد. وی تاکید کرد که تنها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حق تعیین بالاترین مقامات نیروهای مسلح کشور را دارد و از رزمندگان و فرماندهان شرکت واگنر خواست تا به قدرت وی دست درازی نکنند که چنین اقدام تحریک آمیزی تنها بهانه دادن به دست دشمن است.

 

واشنگتن از نزدیک وضعیت روسیه را پس از تحریکات پریگوژین زیر نظر دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که ایالات متحده در رابطه با اظهارات یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت خصوصی نظامی واگنر Wagner PMC که در مسکو به تلاش برای شورش مسلحانه تلقی شده است، روند اوضاع در روسیه را با دقت زیر نظر دارد. به گفته وی، ضمن اینکه واشنگتن با کشورهای متحد خود در این رابطه در تماس خواهد بود و مشورت‌های لازم در این زمینه را انجام خواهد داد. 

پیش از این، شبکه سی.ان.ان به نقل از مقامات ناشناس در دولت آمریکا نیز گزارش داده بود که ایالات متحده از نزدیک وضعیت روسیه را زیر نظر دارند. طبق اطلاعات این شبکه، پس از اظهارات یوگنی پریگوژین، بنیانگذار Wagner PMC، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز از روند اوضاع در روسیه مطلع شده است.

آرین برنت، مجری این شبکه صبح امروز در یک برنامه زنده گفت: «ما متوجه شدیم که بایدن به تازگی در جریان وضعیت رخ داده در روسیه قرار گرفته است.»

شهردار مسکو از انجام اقدامات ضد تروریستی در پایتخت خبر داد 

سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت روسیه صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی و امنیتی در مسکو در حال انجام است و کنترل مضاعف در جاده‌ها اعمال شده است.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت:«در ارتباط با برخی اطلاعات دریافتی، اقدامات ضد تروریستی در مسکو با هدف تقویت تدابیر امنیتی در حال انجام است. کنترل اضافی در جاده ها اعمال شده است. امکان محدود کردن برگزاری رویدادهای جمعی نیز وجود دارد. شهروندان باید با دقت اقدامات در نظر گرفته شده را رعایت کنند.» 

 آندری واروبیوف، فرماندار منطقه مسکو نیز پیش از این اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی در منطقه مسکو در حال انجام است و تدابیر برای بررسی دقیق‌تر تردد در جاده های جنوبی اتخاذ شده است.

اعلام وضعیت ویژه در منطقه روستوف و شهر روستوف-آن-دون 

به گزارش خبرنگار تاس امروز شنبه، در منطقه روستوف-آن-دون تمامی جاده های منتهی به شهر در هر دو جهت تردد مسدود شده و عبور از این مسیرها فقط برای اتومبیل های پلیس و اورژانس باز است. 

واسیلی گلوبف، فرماندار منطقه روستوف نیز از مردم خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و در صورت عدم نیاز ضروری، خانه های خود را ترک نکنند.

 

خبرنگار تاس وضعیت در مرکز روستوف-آن-دون را آرام توصیف کرده است. 

 

این در حالی است که صبح امروز تردد تجهیزات نظامی در خیابان‌های شهر روستوف-آن-دون مشاهده شده است. صحبت بر سر تانک‌ها، نفربرهای زرهی و خودروهای جنگی پیاده نظام است که آنها را می توان در نزدیکی مقر منطقه نظامی جنوبی که در مرکز شهر قرار دارد، می توان دید.

 

وضعیت ویژه در این منطقه با توجه به وضعیت پیرامون یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت خصوص نظامی واگنر مرتبط است.

 

بامداد امروز نیز گزارش شد که در مجاورت مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه در روستوف-آن-دون تدابیر امنیتی افزایش یافته است. در عین حال، وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه صبح امروز، شنبه اعلام کرد که برخی اظهارات در مورد اعلام مقررات منع آمد و شد در منطقه روستوف صحت ندارد و چنین پیام‌هایی جعلی هستند. به شهروندان نیز توصیه شده که برای درک وضعیت فقط از اطلاعات منابع رسمی استفاده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید