توجه ویژه ترکیه به فروش پهپاد به عربستان سعودی
کد خبر: 25979

توجه ویژه ترکیه به فروش پهپاد به عربستان سعودی

مدیرعامل شرکت پهپاد سازی بایکار ترکیه اعلام کرد که توافق برای فروش پهپاد آکنجی به عربستان، بزرگترین قرارداد دفاعی تاریخ جمهوری ترکیه است.

به گزارش خودکارنیوز، یکی از ابعاد جالب توجه سفر اردوغان به عربستان سعودی، توافق برای فروش هواپیمای بدون سرنشین بود.

یکی از اعضای مهم هیات همراه اردوغان در سفر به عربستان، خلوق بیرقدار بود. خلوق برادر سلجوق بیرقدار، طراح و مغز متفکر تولید پهپادهای مشهور کارخانه بایکار و داماد رئیس جمهور ترکیه است.

در سفر اردوغان به عربستان سعودی، دو قرارداد دفاعی بین ترکیه و عربستان امضا شد. طرح اجرایی همکاری بین وزارت دفاع جمهوری ترکیه و وزارت دفاع پادشاهی عربستان سعودی به امضای یاشار گولر وزیر دفاع و شاهزاده خالد سلمان آل سعود بن وزیر دفاع عربستان سعودی رسید. همچنین توافقنامه تسلیحاتی بین وزارت دفاع عربستان سعودی و شرکت بایکار توسط خلوق بیرقدار و خالد بن حسین البیاری معاون وزیر دفاع عربستان سعودی امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ترویج سرمایه گذاری مستقیم، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و رسانه و همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی، از دیگر دستاوردهای سفر اردوغان به عربستان بود.

شواهد نشان می دهد که فروش پهپاد، گل سر سبد امتیازات ترکیه در عربستان بوده و علاوه بر آن، زمینه فعالیت گسترده پیمانکاران و تکنیسین های ترک در آرامکو نیز فراهم شده است.

 

از صادرات تا تاسیس کارگاه تولید مشترک

ترکیه به جزئیات روشنی در مورد تعداد پهپادهای فروخته شده به عربستان و شرایط خاص آن اشاره نکرده اما گفته می شود که گروهی از متخصصین شرکت ترکیه ای بایکار برای آموزش افسران سعودی در کاربری از پهپاد آکنجی به ریاض خواهند رفت. شرکت بایکار در سال 2022 میلادی، از محل صادرات پهپاد به درآمدی معادل 1 میلیارد و 200 میلیون دلار دست پیدا کرده است. تاکنون پهپاد آکنجی به 6 کشور و نسل پیشرفته تی.بی.2 نیز به 25 کشور، فروخته شده است.

سایت خبری اقتصادی بلومبرگ ترکیه اعلام کرده که کارخانه پهپادسازی بایکار در سال 2022 میلادی توانسته است از محل صادرات محصولات خود به کویت 370 میلیون دلار به جیب بزند.

پهپاد تهاجمی آکنجی (Bayraktar AKINCI TİHA) که از 29 آگوست 2021 به نیروهای مسلح ترکیه تحویل داده شده، رکورد ارتفاع تاریخ هوانوردی ملی این کشور را در اختیار دارد و با صعود به ارتفاع 45118 فوتی (13716 متری) در محدوده آزمون های استقامت، ارتفاع بالا و سرعت بالا رکوردشکنی کرده است. این رکورد با حضور ریاست صنایع دفاعی و هیئت های فرماندهی نیروی هوایی در 21 ژوئن شکست.

فعلاً در گام نخست، این محصول شرکت بایکار به عربستان فروخته شده اما به زودی برای فروش پهپاد تی.بی.2 هم اقدام خواهد شد.

خلوق بیرقدار گفته است: «ما در حال برداشتن گام مهمی هستیم که روابط عمیق بین دو کشور را تقویت می کند. توافقی که ما امضا کردیم، توانایی های ما را در زمینه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین افزایش می دهد و در عین حال به توسعه قابلیت توسعه فناوری پیشرفته عربستان سعودی کمک می کند. این با توافق جامع، همکاری در زمینه انتقال فناوری و تولید مشترک به منظور ارتقای توان توسعه فناوری بالای دو کشور در دوره آتی را محقق می کند و پهپادهای تاکتیکی آکینجی در نیروی هوایی و دریایی عربستان سعودی خدمت خواهند کرد».

 

مشخصات فنی پهپاد ترکیه ای فروخته شده به عربستان سعودی با نام AKINCI TİHA از این قرار است:

محدوده ارتباطی: LOS & BLOS

برخاست و فرود: باند (اتوماتیک)

حداکثر سرعت: 130 – 195 گره

حداکثر وزن برخاست: 5500 کیلوگرم (توان حمل مهمات)

حداکثر ارتفاع عملیاتی: 40000 فوت

میزان قابلیت هوابرد یا ماندن مداوم در آسمان: 24 ساعت

ظرفیت بار: 1500 کیلوگرم

طول بالها: 20 متر

ارتفاع: 1 متر

تسلیحات و پرتاب شونده: مهمات هوشمند هدایت شونده لیزری، موشک ها و مهمات ایستاده دور برد

نوع پیشرانه: موتور توربوپراپ 2×750 اسب بخار یا 2×450 اسب بخار

 

توجه به اهمیت فروش پهپادهای ساخت ترکیه به عربستان سعودی و تاسیس کارگاه تولیدی آکنجی در خاک عربستان، از این نظر اهمیت دارد که این اقدام تیم اردوغان، در واقع تحقق یک رویای قدیمی ترکیه برای حضور مستمر در خلیج فارس و افزایش توان نظامی و سیاسی در منطقه است.

ترکیه قبلاً در تنظیم روابط خود با قطر، کویت و آن سو تر، تاسیس پایگاه نظامی در سومالی، تلاش کرده از حیث رصد هوایی و همچنین نفوذ دریایی، امتیازات بیشتری به دست آورد و از آنجایی که عربستان سعودی غالباً در حوزه دفاعی فقط با آمریکا، انگلیس و فرانسه کار کرده، توافق این کشور با ترکیه، نشان دهنده برخی رویکردهای نوین در سیاست دفاعی این کشور حاشیه خلیج فارس است.

ترکیه امیدوار است تا پایان سال 2023 میلادی با 3 کشور دیگر نیز قرارداد فروش پهپاد امضا کند. اما منتقدین اردوغان بر این باورند که لازم است فضا برای فعالیت دیگر شرکت های پهپادساز ترکیه ای نیز به شکل رقابتی و بدون تبعیض ایجاد شود و این حوزه به شکل انحصاری در اختیار خانواده فامیل رئیس جمهور نباشد.

 

استانبوبل یا آرامکو؟

ترکیه انتظار داشت که عربستان سعودی در سال 2023 میلادی در بورس استانبول، سرمایه گذاری کلانی انجام دهد. اما این انتظار تاکنون برآورده نشده و سعودی ها، غالباً در حوزه خرید ملک در ترکیه حضور داشته اند. اما در مقابل، فضا برای فعالیت پیمانکاران ترک در آرامکو فراهم شده و احتمالاً در میان مدت، میزان درآمد آنان در این تاسیسات نفتی عظیم سعودی، به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.

در پایان باید گفت، روابط بین ترکیه و عربستان سعودی، پس از یک دوره پرتنش و دشوار، حالا وارد مقطع جدیدی شده است. در فصل جدیدی از روابط آنکارا – ریاض، شاهد این هستیم که بحران اقتصادی عمیق و فراگیر در ترکیه، نقش مهمی در تعدیل مواضع اردوغان در قبال ولیعهد عربستان داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید