کُردهای متحد آمریکا به‌دنبال پس‌گرفتن مناطق از دست‌ داده در شرق سوریه
کد خبر: 27665

کُردهای متحد آمریکا به‌دنبال پس‌گرفتن مناطق از دست‌ داده در شرق سوریه

درگیری میان عشایر و شبه‌نظامیان کُرد با قوت ادامه دارد و به گفته منابع محلی، کردهای متحد آمریکا تلاش دارند مناطق از دست رفته خود را بازپس گیرند.

به گزارش خودکارنیوز، درگیری میان عشایر عرب در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه با کردهای متحد آمریکا همچنان ادامه دارد؛ درگیری‌هایی که از یکشنبه هفته گذشته به شکل جسته و گریخته آغاز و از روز پنج‌شنبه (نهم شهریور) شعله‌ور شده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که عمدتا از کردهای سوریه تشکیل شده است، تجهیزات و ادوات نظامی گسترده‌ای برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده، وارد منطقه درگیری کرده‌اند.

طی سه روز گذشته نیروهای عشایر عرب توانسته‌اند چندین روستا در شرق دیرالزور را به کنترل خود در آورند؛ از جمله روستاهای الباغوز، السوسة، الشعفة، الکشمة، هجین، البحرة، غرانیج، الکشکیة، أبو حمام، أبو حردون، الحرذی، سویدان، درنج، الطیانة، ذیبان، الصبحة و الشحیل و همچنین بخش‌هایی از شهر الصبیحه نیز عملا تحت کنترل نیروهای عشایر است.

این درگیری‌ها پس از آن برای بار دیگر شعله‌ور شد که شبه‌نظامیان کُرد، «احمد الخبیل» معروف به «ابی خوله» از فرماندهان عربی شورای نظامی دیرالزور و دو تن از فرماندهان عشایر عرب را دستگیر کردند.

با وجود اینکه ائتلاف آمریکا تلاش دارد مانع گسترش درگیری شده و جلوی تنش بیشتر را بگیرد، اما عشایر عرب اعلام کرده‌اند که دست از سلاح بر نخواهند داشت.

ائتلاف آمریکایی روز گذشته از طرفین درگیری را به آرامش دعوت کرد؛ اما «ابراهیم الهفل» شیخ عشیره «العکیدات» در حالی که سلاح در دست داشت، از همه عشایر منطقه خواست تا سلاح در دست گیرند و با شبه‌نظامیان کُرد بجنگند و آن‌ها را از استان دیرالزور بیرون برانند.

سفارت غیر مقیم آمریکا در سوریه نیز شب گذشته در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) در خصوص این درگیری‌های به شدت ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست تا دست از درگیری بکشند.

سفارت آمریکا همچنین امروز اعلام کرد که مقامات نظامی این کشور با سران کُرد و عشایر عرب برای پیدا کردن راه‌حلی در راستای پایان درگیری‌ها جلسه مشترک برگزار کرده‌اند.

IMG_20230904_091656

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز روز پنج شنبه گفته بود که از نزدیک حوادث جاری را زیر نظر دارد. سنتکام تأکید کرد که به همکاری با شبه‌نظامیان کُرد ادامه می‌دهد.

وبگاه العربی الجدید نوشت که ائتلاف آمریکا بیم آن دارد که این درگیری‌ها صحنه میدانی در استان دیرالزور را تغییر دهد؛ استانی که در آن رود فرات به عنوان مرز میان شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی و دولت سوریه و متحدان دمشق وجود دارد.

علاوه بر این حساسیت آمریکا از آن‌جایی نشأت می‌گیرد که این درگیری‌ها در اطراف میدان نفتی و گازی «کونیکو» در جریان است، نفتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا در سوریه است. یکی از پایگاههای نظامی آمریکا نیز در مجاورت این میدان گازی قرار دارد.

در همین حال شبه‌نظامیان کُرد تلاش دارند مناطق از دست رفته را باز پس گیرند و طی درگیری‌های اخیر دهها نفر از طرفین کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته منابع محلی شبه‌نظامیان کُرد صبح روز شنبه تجهیزات و ادوات گسترده‌ای از استان الحسکه وارد استان دیرالزور کرده‌اند.

به گفته «وسام العکیدی» از فعالان عشیره‌ای در استان دیرالزور، کردهای متحد آمریکا دو کاروان حامل سلاح‌های سنگین وارد شرق دیرالزور کرده‌ و تمامی نیروهای خود را در اطراف شهر البصیره مستقر کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید