گروسی:امیدواریم ایران دربارۀ لغو مجوز بازرسان آژانس تجدیدنظر کند
کد خبر: 28264

گروسی:امیدواریم ایران دربارۀ لغو مجوز بازرسان آژانس تجدیدنظر کند

مدیرکل آژانس اتمی ضمن ابراز تأسف از تصمیم ایران برای لغو مجوز فعالیت برخی از بازرسان این سازمان، مدعی شد که تهران به آژانس نیاز دارد تا تضمین‌های لازم مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن را ارائه کند.

به گزارش خودکارنیوز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در تصمیم خود درباره بازرسان این سازمان تجدیدنظر کند.

گروسی در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت که امیدوار است تهران تصمیم خود برای لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان کهنه‌کار آژانس اتمی در ایران را تغییر دهد.

وی در این‌باره توضیح داد: «من از این موضوع (لغو مجوز بازرسان آژانس اتمی) متأسف هستم. واقعاً این کار را درک نمی‌کنم. من نمی‌توانم بفهمم چه کسی از اینگونه اقدامات سود می‌برد».

طبق این گزارش، مدیرکل آژانس اتمی ادامه داد: «ایران به آژانس اتمی نیاز دارد تا تضمین‌های لازم را مبنی بر صلح‌آمیز اهداف برنامه هسته‌ای آن ارائه کند. ما هم این کار را از طریق بازرسان خود انجام می‌دهیم».

به نوشته اسپوتنیک، گروسی سپس گفت: «اگر تعداد بازرسان را محدود کنند، انجام کار را برایمان بسیار دشوار می‌کند. بنابراین من واقعا امیدوارم که آنها در این تصمیم تجدید نظر کنند».

شامگاه دوشنبه کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک خواستار ادامه همکاری ایران با آژانس اتمی و ارائه دوباره مجوز فعالیت به بازرسان این سازمان شدند. 

پیش از آن نیز «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا از تصمیم تهران برای لغو فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

دیدگاه تان را بنویسید