حمایت از اوکراین توسط اتحادیه اروپا
کد خبر: 28639

حمایت از اوکراین توسط اتحادیه اروپا

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست «کی‌یف» وعده دادند که به طور طولانی‌مدت از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند.

ٰبه گزارش خودکارنیوز اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) در اولین گردهمایی تاریخی وزرای خارجه خود در خارج از مرزهای این اتحادیه در «کی‌یف»، وعده حمایت طولانی‌مدت از اوکراین را داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی برگزار شده است که اختلافات در بین اعضای اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از اوکراین رو به افزایش است زیرا نیروهای مسلح کی‌یف برخلاف انتظارات غرب، دستاوردهای محدودی در ضدحملات خود علیه ارتش روسیه در جناح جنوبی و شرق اوکراین به دست آوردند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «ما در یک نشست تاریخی وزرای خارجه اتحادیه اروپا اینجا در اوکراین ، کشور کاندید و عضو آتی اتحادیه اروپا گردهم آمدیم».

وی ادامه داد که هدف این نشست، «ابراز همبستگی و حمایت از مردم اوکراین است و هدف این نشست، رسیدن به نتایج و تصیمیمات منسجم و مشخص نیست».

از طرف دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که طول جنگ که هم‌اکنون به 20 ماه رسیده است، کاملاً به حمایت‌هایی که اوکراین از متحدان خود دریافت می‌کند، بستگی دارد.

وی در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «پیروزی ما مستقیماً به همکاری ما بستگی دارد: هرچه بایکدیگر گام‌های مستحکم‌تر و اصولی‌تر برداریم، این جنگ زودتر به اتمام می‌رسد».

زلنسکی در ادامه از کشورهای اروپایی درخواست کرد تا فشارها علیه روسیه را تشدید کنند و با اتهام‌زنی تکراری به جمهوری اسلامی گفت به منظور پایان سریع این جنگ، اتحادیه اروپا باید تحریم‌های خود علیه دولت روسیه و جمهوری اسلامی ایران را که پهپاد در اختیار نیروهای روسیه برای استفاده در اوکراین قرار می‌دهد، تشدید کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها هرگونه مشارکت در جنگ اوکراین را رد کرده است و اتهامات غرب در خصوص عرضه پهپاد به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کند.

وی همچنین خواستار تسریع اقدامات اتحادیه اروپا برای هدایت «دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تأمین بودجه احیا و بازسازی اوکراین جنگ‌زده» شد.

کشورهای اتحادیه اروپا که ۲۷ عضو دارد همواره از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به طور متحد از کی‌یف جانبداری کرده‌اند و ۱۱ دور تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کردند و میلیاردها یورو صرف تسلیحات برای کی‌یف برای نبرد با مسکو کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید