چرا رژیم صهیونیستی بازنده عملیات طوفان الاقصی است؟+عکس و فیلم
کد خبر: 28738

چرا رژیم صهیونیستی بازنده عملیات طوفان الاقصی است؟+عکس و فیلم

حذف مولفه امنیت در داخل اراضی اشغالی و فروپاشی ابهت ارتش رژیم صهیونیستی که مدعی است در میان پنج قدرت نظامی اول جهان است، بر دو قوم فلسطینی و صهیون، دو اثر متفاوت خواهد گذاشت.

به گزارش خودکارنیوز ، روز ۲۰ شهریور، کنفرانسی در دانشگاه رایشمن هرتزلیا واقع در اراضی اشغالی برگزار شد. «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)  یکی از سخنرانان این مراسم بود. او در سخنرانی خود سنگی بزرگ به سمت ایران نشانه گرفت و گفت که زمانش رسیده ایران به گونه‌ای متفاوت تاوان دهد. منظور بارنیا از این تاوان، عملیات در عمق ایران برای ترور مقامات ارشد بود؛ عملیاتی در قلب تهران![1]

چشم صهیون خیره به تهران بود. غافل از آنکه نیروهای مقاومت محصور در غزه، زیر چشم نهادهای اطلاعاتی سه‌گانه رژیم صهیونیستی (آمان، شاباک و موساد) در حال طراحی یک زلزله بزرگ در تاریخ اشغالگری ۷۵ ساله صهیونیست‌ها بودند. 


 منطقه غزه از سال ۲۰۰۷ در محاصره زمینی-هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی است
بیش  از ۲/۳ میلیون نفر در باریکه ساکن هستند
وسعت غزه به اندازه نصف شهر تهران است!

ساعت صفر عملیات، ۶:۲۹ دقیقه صبح ۱۵ مهرماه بود. دیوید بارنیا و مافوقش، روز شنبه، با بارش قریب به ۳۰۰۰ راکت از خواب بیدار شدند. اما این نکته جذاب عملیات نبود. برای اولین بار یک عملیات ترکیبی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی توسط فلسطینی‌ها علیه اشغالگران طراحی و اجرایی شد. 

رزمندگان غزه از حصار امنیتی یک میلیارد دلاری رژیم عبور کردند و وارد اراضی اشغالی شدند. هزینه ساخت این حصار به اندازه بودجه ۵ سال منطقه غزه بود. این حصار امنیتی «پیچیده ترین پروژه» ساخته شده توسط نهادهای نظامی اسرائیل است که شامل یک دیوار زیرزمینی مجهز به حسگر، یک حصار با ارتفاع ۶ متر از سطح زمین و یک مانع دریایی که تهاجمات دریایی را تشخیص میدهد.[2]

نیروهای مقاومت فلسطینی، موازی با حملات راکتی، در هفت نقطه از مناطق پیرامون غزه عملیات زمینی انجام دادند.[3]  کلیه شهرک‌ها و اماکن نظامی پیرامونی غزه به کنترل نیروهای فلسطینی در آمد. ارتش و نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تا ۲۴ ساعت در شوک این سیلی تاریخی بودند.

این عملیات در حالی رخ داد که ارتش رژیم همواره در حالت آماده باش است و حصار ساخته شده توسط رژیم در غزه، پیشرفته‌ترین مرز ساخته شده روی کره زمین از منظر تکنولوژی است [4] که محیط پیرامونی آن بصورت ۲۴ ساعته توسط پاسگاه‌های نظامی رژیم روی زمین و پهپادها آن بر فراز آسمان رصد می‌شود.


نقاط عملیات حماس در عمق اراضی اشغالی | منبع: الجزیره

«دیوید خلفا» عضو رصدخانه آفریقا و خاورمیانه در بنیاد ژان ژور (Jean-Jaurès) فرانسه در رابطه با عملیات مقاومت فلسطین گفت: «این حمله هم از نظر مقیاس و هم از نظر پیچیدگی بی سابقه است. این پژوهشگر غرب آسیا به فرانس ۲۴ (France ۲۴) گفت: این یک شکست بزرگ برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل است. شکستی که حتی می‌توان آن را تاریخی توصیف کرد.[5]


شبکه فرانس ۲۴ ( France ۲۴ ) تیتر زد:
حمله غافلگیرانه حماس یک شکست تاریخی برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل

«یوسی ورتر» ستون‌نویس روزنامه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz) نوشت: امروز اسرائیل تحقیر شد و شکست خورد. 

حماس نشان داد پادشاه لخت است! نویسنده مقاله نوشت که اگرچه این شکست در وهله نخست بر گرده سازمان اطلاعات نظامی (آمان) و شین‌بت (شاباک یا سرویس امنیت داخلی رژیم) است ولی نتانیاهو نمی‌تواند خود را در این مضحکه سفید نشان نشان دهد. 

این تحلیلگر صهیونیست با اشاره به درگیری اسرائیل با همسایگان عرب خود در سال ۱۹۷۳ نوشت: «حتی اگر کل نوار غزه ویران شود، حتی اگر سرهای محمد الضیف (فرمانده شاخه نظامی حماس تحت عنوان عزالدین القسام)، یحیی السنوار (رئیس حماس در غزه)، اسماعیل هنیه و مرتبطین آنان در کوچه‌ها غلط بزند، نمی‌تواند بزرگترین شکست امنیتی از سال ۱۹۷۳ میلادی را جبران کند.». [6]


تیتر روزنامه واشنگتن پست برای رژیم صهیونیستی:
"تحقیر شده و شکست خورده": ترس و شوک اسرائیل را پس از حمله حماس فرا گرفته است

«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در دولت ترامپ گفت: «در ۴۰ سال یا بیشتر که به هر طریقی اسرائیل را دنبال می‌کنم، هرگز چنین اتفاقی را ندیده‌ام. من هرگز مرز [غزه] را به این شکل ندیده‌ام. معمولاً حتی یک نفر از غزه به مرز نزدیک می‌شد، مدت‌ها قبل از اینکه بتواند کاری انجام دهد، رهگیری و خنثی می شدند. این یک شکست اطلاعاتی بزرگ است.» [7]

«یعقوب پری» رئیس اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم (شاباک) گفت: «حجم شکست و ناکامی را نمی‌توانم هضم کنم. می‌ترسم به آینده نزدیک یا سال‌های آتی فکر کنم. با صدای بلند باید بگویی [طوفان الاقصی] بزرگترین شکست اطلاعاتی تاریخ اسرائیل است».

 

رژیم دیگر رژیم سابق نخواهد شد

رهبر انقلاب روز ۱۸ مهرماه در واکنش به وقایع ۱۵ مهر فلسطین اشغالی فرمودند: در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من میگویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که میکند، با همه‌ی حمایتهایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او میشود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض میکنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.

 

تجربه نشان داده که تحلیل هندسه ذهنی رهبر انقلاب، در میانه وقایع، آسان نیست. مصداق آن، جنگ ۳۳ روزه است. ایشان در لحظه‌ای که پیروزی حزب الله بر ماشین جنگی رژیم قابل تصور نبود، وعده پیروزی دادند. وعده‌ای که حتی سردار سلیمانی به عنوان فرمانده ایرانی حاضر در نبرد حزب الله با ارتش رژیم صهیونیستی، تصویری از آن متصور نبود!

اما شاید بتوان با بررسی برخی شواهد، درکی از تحلیل رهبری به دست آورد. اولین قربانی زلزله ۱۵ مهر، نه شهرک نشینان وحشی اطراف غزه بودند و نه نظامیان هلاک شده صهیونیست. اولین قربانی، شخص نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود.

«بنیامین نتانیاهو» در بیش از سه دهه حضور خود در سیاست، تقریباً معادل پیروزی‌های خود در انتخابات، نام مستعار به خود اختصاص داده است:  شاه بی‌بی (King Bibi) به دلیل حضور در صدر سیاست بیش از هر کس دیگری در تاریخ اشغال فلسطین، جادوگر به دلیل کسب پیروزی از دل شکست سیاسی و بی‌بی نام مستعاری که دوران سربازی به نتانیاهو در ارتش دادند. شبکه CNN در این رابطه نوشت: اما لقب دیگری نیز وجود دارد که [نتانیاهو] آن لذت می‌برد اما به نظر می رسد اکنون این لقب از بین رفته است: «آقای امنیت». [9]

نتانیاهو قطعاً از حلقه سیاسی رژیم برای همیشه حذف خواهد شد. «هادی معصومی زارع» متخصص امور آسیای عربی پیرامون زلزله ۱۵ مهر اراضی اشغالی نوشت: «به چشم بصر هم که بنگریم، رسوایی صبح شنبه چنان دامان رژیم را گرفته است که فرار از تبعات آن به این زودی ها امکان پذیر نخواهد بود. از دید این قلم، فردای جنگ (اگر نه در حین جنگ) طومار حیات سیاسی نتانیاهو درهم پیچیده خواهد شد. بی‌بی از این جنگ پیروز خارج نخواهد شد. ولو آن‌که غزه را با خاک یکسان کرده و خاکش را به توبره بکشد. آن‌گونه که اولمرت با کم‌تر از این در جنگ ۳۳ روزه به زباله‌دان تاریخ رفت ... بسیار دشوار است که در آینده نزدیک، یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی اعتمادشان را به دولت و دستگاه های امنیتی آن به دست آورند.»

آمیت سگال مفسر ارشد سیاسی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم نیز گفته است که بعید است که بی‌بی از این دوره از نخست وزیری اش، جان سالم به در ببرد. او به CNN گفت: تاریخ به ما آموخته که هر غافلگیری و بحرانی به سرنگونی دولت منجر شده است. این در سال ۱۹۷۳ [بعد از جنگ کیپور] برای «گلدا مئیر»، در سال ۱۹۸۲ در جنگ اول لبنان برای «مناخیم بگین» و در سال ۲۰۰۶ طی جنگ دوم لبنان در رابطه با «ایهود المرت» رخ داد. زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت (ynet) به قلم «الون پینکاس» نوشت: این شکست خفت آور تنها به یک نتیجه می رسد: بس است! ائتلاف نتانیاهو، اسموتریچ، لوین و بن‌گویر باید بروند.[10] 

«آلون پینکاس» مشاور سیاست خارجی ایهود باراک (نخست وزیر اسبق رژیم)، مشاور سیاسی شیمون پرز (نخست وزیر اسبق رژیم) و  سرکنسول رژیم در نیویورک (از ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۴) همچنین در صفحه توئیتری خود در روز ۱۵ مهرماه نوشت: « هفتم اکتبر ۲۰۲۳: تاریخی که در اسرائیل بدنام خواهد بود.» [11]

نتانیاهو غرق شد ولی رژیم محبوبش را نیز با خود به محاق برد.  ابهت ماشین جنگی رژیم در خارج از فلسطین اشغالی در سال ۲۰۰۶ توسط حزب الله لبنان از بین رفته بود. اکنون با فتح الفتوح مقاومت فلسطین در روز ۱۵ مهر، این هیبت در داخل فلسطین اشغالی نیز متلاشی شد.

این موضوع بر ۲ قوم، ۲ اثر متضاد خواهد گذاشت:

اول؛ قوم صهیون که دیگر به ارتش اعتماد نخواهد کرد. اساس رژیم صهیونیستی بر ارتش استوار است. بر همین اساس، چیزی به نام شهروند در رژیم صهیونیستی وجود ندارد. همه در هر سنی، نظامی بالقوه یا بالفعل هستند. رهبر انقلاب در روز قدس سال ۱۴۰۰ فرمودند: اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. 

رژیم قریب به ۷۵ سال است که تلاش می‌کند برای پادگانی به نام اسرائیل، ملت سازی کند. لذا تحقیر ارتش آن، تاثیر عمیقی بر کلیه فرآیندهای داخلی رژیم دارد. «طارق دانا» تحلیلگری قطری در میدل ایست آی (Middle East Eye) نوشت: این تحقیر روح و روان اسرائیل را تا حد زیادی متزلزل کرده است. ارتش، منشاء غرور ملی اسرائیل است و به عنوان نیرویی خدشه ناپذیر تلقی می شد که پایداری پروژه صهیونیستی شهرکسازی-استعماگری را تضمین می‌کند. [اما] دیگر اینگونه نیست.

میدل ایست آی (Middle East Eye) همچنین نوشت: «تأثیر روانی [وقایع ۱۵ مهرماه] بر وضعیت موجود و اختلال در آن، عمیق بوده است. اسرائیل بدترین شکست استراتژیک خود را از زمان تشکیل در ۷۵ سال پیش در برابر مقاومت فلسطین  تجربه می‌کند ... دکترین بازدارندگی اسرائیل به کلی از بین رفته است.» [12]

دوم؛ قوم فلسطینی محور مقاومت که دیگر ترسی از سلاخ‌های صهیونیست ندارند. «معصومی زارع» در همین رابطه معتقد است: «ممکن است اسرائیلی‌ها این بار موفق به نابودی زیرساخت‌ها و ترور تمامی رهبران حماس و اشغال مجدد غزه شوند. در سیاست، هر ناممکنی، ممکن است. اما این را باید دانست که مقاومت بیشتر از آن که به زیرساخت و سخت‌افزار باشد، به نسل مقاوم است. به عقلیه و ادراک مقاوم است. چنین نسلی حالا در فلسطین شکل گرفته و به خودآگاهی کامل و مرگ‌آگاهی مطلق رسیده است. حماس هم که برود، درختی تنومندتر از آن سربرخواهد آورد و غزه را و فراتر از آن را پس خواهد گرفت.»

این دو اثر به صورت توامان موجب می‌شود، کفه موازنه وحشت در این نزاع هویتی به سمت محور مقاومت در فلسطین سنگینی کند. نتیجه آن از بین رفتن احساس امنیت در داخل رژیم است. امنیت را می‌توان جبران کرد ولی حس ناامنی به سختی قابل ترمیم است. زیرا اشغالگران ساکن، هرلحظه منتظر توفانی نظیر وقایع ۱۵ مهر خواهند ماند. عدم حس امنیت در ساکنان اراضی اشغالی قطعاً موجب مهاجرت معکوس خواهد شد. مهاجرت معکوس یعنی کاهش جمعیت و این پایانی بر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

دوپارگی شدید در مناسبات اجتماعی رژیم صهیونیستی پس از ورود مجدد نتانیاهو به عرصه قدرت موجب شده بود که بخش قابل توجهی از اشغالگران به فکر خروج باشند. مرکز تحقیقاتی «فنیما» سال ۱۴۰۱ در یک نظرسنجی به نتایج قابل تاملی در این رابطه رسیده بود. نتایج این نظرسنجی در روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» منتشر شد که نشان می‌داد  ۳۳% از جوانان اسرائیلی به دنبال مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی بوده و  ۴۴% آنها نیز احساس می‌کنند که هیچ آینده برای این رژیم وجود ندارد.(+) ۷۰% اشغالگران نیز به دنبال پاسپورت دوم هستند. (+) وقایع ۱۵ مهرماه، شتاب دهنده این فرآیند خواهد شد.

میدل ایست آی (Middle East Eye) درباره ارتش به عنوان عامل امنیت و مولفه اصلی رژیم نوشت: این روکش شکست ناپذیر به شدت ترک خورده و سوالاتی را مطرح می کند که می تواند عواقب بلندمدتی برای روان ملی اسرائیل و حتی احساس هویت آن داشته باشد ... تأثیر روانی این رویداد بر اعتماد اسرائیل به برتری نظامی خود می‌تواند به طور بالقوه در بسیاری از جنبه‌های جامعه آن بازتاب پیدا کند. در فرهنگی که نظامی‌گری و سربازی اجباری عمیقاً با زندگی روزمره در هم آمیخته است، تغییر در این مقیاس ممکن است به بحران عمیق اعتماد در میان اسرائیلی‌ها منجر شود.  تأثیرات این ضربه به روحیه اسرائیل می‌تواند گسترده باشد و بر بافت وسیع تر جامعه اسرائیل تأثیر بگذارد.


[1]:al-monitor.com/originals/2023/09/mossad-chief-warns-iran-leadership-retaliation-says-israel-foiled-27-attacks

[2]:haaretz.com/israel-news/2021-12-07/ty-article/.premium/israel-completes-vast-billion-dollar-gaza-barrier/0000017f-ee2c-d4cd-af7f-ef7c25d40000

[3]:aljazeera.com/news/longform/2023/10/9/israel-hamas-war-in-maps-and-charts-live-tracker

[4]:politico.com/news/2023/10/10/israel-hamas-technology-failure-00120667

[5]:france24.com/en/middle-east/20231007-hamas-surprise-attack-a-historic-failure-for-israeli-intelligence-services

[6]:haaretz.com/israel-news/2023-10-08/ty-article/.premium/netanyahus-recklessness-has-brought-war-upon-israel/0000018b-0b9f-dae9-adcb-abbf348c0000

[7]:washingtonpost.com/world/2023/10/07/israel-gaza-hamas-attack-netanyahu/

[8]:nbcnews.com/news/investigations/israel-us-miss-hamas-was-planning-rcna119335

[9]:edition.cnn.com/2023/10/10/middleeast/hamas-attack-crisis-benjamin-netanyahu-intl/index.html [10]:ynetnews.com/article/bkyaoez116

[11]:twitter.com/AlonPinkas/status/1710774232538386737?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

[12]:middleeasteye.net/opinion/israel-palestine-war-humiliation-psyche-shaken-core

دیدگاه تان را بنویسید