تشدید اختلافات داخلی در انگلیس ،استعفای معاون وزیر کشور
کد خبر: 29131

تشدید اختلافات داخلی در انگلیس ،استعفای معاون وزیر کشور

رابرت جنریک معاون وزیر کشور انگلیس در امور مهاجرت در ادامه تنش‌ها در حزب حاکم انگلیس از سمتش استعفا کرد.

پس از برکناری سوئلا براورمن وزیر کشور پیشین انگلیس در ماه گذشته اکنون معاون جیمز کلورلی وزیر کشور جدید انگلیس نیز استعفا کرد.
جنریک زمان براورمن هم معاون او بود. اسکای نیوز می‌گوید او در اعتراض به مفاد توافق جدید وزیر کشور با مقامات روآندا از سمت معاون وزیر کشور استعفا کرد.
آندریا جنکینز، نماینده حزب محافظه کار استعفای او را واکنش اعتراضی به رویکرد ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس دانسته است.
برخی نیز این اقدام او را تلاش برای کسب جایگاه بالاتر در حزب محافظه کار و انتخابات پیش رو می‌دانند و می‌گویند این ممکن است ناقوس مرگ برای عمر سیاسی سوناک به عنوان رهبر حزب باشد.
کاهش چشمگیر محبوبیت سوناک یکی از عوامل موثر در استعفای جنریک عنوان شده است تا گره سرنوشتش را از ریشی سوناک باز کند.
حزب لیبرال دمواکرات چهارمین حزب بزرگ انگلیس معتقد است هرج و مرج در حزب حاکم محافظه کار این کشور بیشتر شده است و به گفته این حزب اکنون وزیر دیگری از این کشتی در حال غرق شدن فرار می‌کند.
حزب لیبرال دموکرات معتقد است: ریشی سوناک دیگر مهار حزب خود را در دست ندارد و حمایت مردم را نیز از دست داده است. 
استعفای معاون جیمز کلورلی، وزیر کشور جدید انگلیس در حالی است که کلورلی به رواندا رفته تا با قراردادی جدید، راه اخراج پناهندگان را از انگلیس به روآندا هموار کند. کش و قوس‌های طولانی مدت اجرای این طرح، طعنه شماری از نمایندگان مجلس را در پی داشته است.
ایوت کوپر نماینده ارشد حزب کارگر انگلیس در واکنش به اقدام جدید دولت گفت: در کم‌تر از دو سال اخیر، سه وزیر کشور به رواندا اعزام شده اند تا شاید طرح اخراج پناهندگان به رواندا را عملی کنند.
وی افزود: دولت تاکنون ۱۴۰ میلیون پوند برای این طرح هزینه کرد و قرار است امسال پول بیش تری هم هزینه شود بدون این که دستاوردی داشته باشد. دولت برای این طرح محکوم به شکست، بیش از پناهجو، وزیر کشور به رواندا فرستاده است.
کشوری آفریقایی روآندا که بیش از ۶ هزار کیلومتر از انگلیس فاصله دارد و قرار است با اخراج پناهجویان به آنجا محبوبیت حزب حاکم محافظه کار در آستانه انتخابات افزایش یابد.
شماری از کارشناسان سیاسی در انگلیس معتقدند مشکلات فراوان جامعه انگلیس، همچون مشکلات اقتصادی و بحران گرانی ها، بی ثباتی سیاسی، انتظار ۷.۸ میلیون بیمار برای آغاز درمان و کسری بودجه‌ها موجب شده است ریشی سوناک، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار، تلاش کند با این قبیل طرح ها، افکار عمومی را از شرایط جاری منحرف و پناهندگان را علت اصلی مشکلات این کشور معرفی کند.
بر اساس نتایج نظر سنجی ستاد مرکزی حزب حاکم محافظه کار انگلیس ۴۱ درصد افرادی که در انتخابات قبلی به حزب محافظه کار رای دادند اعلام کردند در انتخابات پیش رو به این حزب رای نخواهند داد.
حزب حاکم محافظه کار انگلیس از ۱۳ سال پیش قدرت را در این کشور در دست دارد. رابرت جنریک هنوز درباره علت دقیق استعفایش اظهار نظر نکرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید